Okej, i vanlig ordning är det kanske eventuellt en kass idé för Möller, Vicotnik och andra i min spelgrupp att läsa det här. Kanske. Jag vet inte om det här kommer att bli nåt än.
Nå; grundtanken jag har är egentligen resursfördelning och problemlösning. Jag fick idén när jag såg på Stargate Universe och Doctor Who; jag gillar hela grejen att teknologi och utrustning är något man måste kämpa mot, nåt man måste överkomma snarare än en ren fiende eller vän.
Jag gillar också problemlösning i rollspel.
Så: Min tanke är att centrera kampanjen kring ett skepp, som man hittar. Rollpersonerna blir till en början utlurade och strandsatta på skeppet (som är stort och har konstig och värdefull teknologi i sig). De måste då använda sina kunskaper för att överleva ombord på skeppet. Sedan lyckas de ta sig därifrån tillbaks till civilisationen - men de vet ändå att skeppet finns kvar där, fyllt av rikedomar både i form av kunskap och i form av rena resurser. Kanske har de idéer om vilka de vill eller inte vill ska få tag på resurserna... jag tänker mig att kampanjen expanderar lite, till att handla om att rusta upp skeppet. Att göra alla möjliga andra sorters äventyr för att leta reservdelar till skeppet, eller få råd med bensin, eller få tag på precis rätt sorts specialist. Och hur håller man en sån grej hemlig? Hur försvarar man informationen? Hur hanterar man när rymdpirater får reda på informationen, och bestämmer sig för att ta skeppet för sig själva?
Jag vet inte. Har nån några åsikter? Har ni gjort något liknande, kanske i annan setting? Råd, idéer, funderingar?
Nå; grundtanken jag har är egentligen resursfördelning och problemlösning. Jag fick idén när jag såg på Stargate Universe och Doctor Who; jag gillar hela grejen att teknologi och utrustning är något man måste kämpa mot, nåt man måste överkomma snarare än en ren fiende eller vän.
Jag gillar också problemlösning i rollspel.
Så: Min tanke är att centrera kampanjen kring ett skepp, som man hittar. Rollpersonerna blir till en början utlurade och strandsatta på skeppet (som är stort och har konstig och värdefull teknologi i sig). De måste då använda sina kunskaper för att överleva ombord på skeppet. Sedan lyckas de ta sig därifrån tillbaks till civilisationen - men de vet ändå att skeppet finns kvar där, fyllt av rikedomar både i form av kunskap och i form av rena resurser. Kanske har de idéer om vilka de vill eller inte vill ska få tag på resurserna... jag tänker mig att kampanjen expanderar lite, till att handla om att rusta upp skeppet. Att göra alla möjliga andra sorters äventyr för att leta reservdelar till skeppet, eller få råd med bensin, eller få tag på precis rätt sorts specialist. Och hur håller man en sån grej hemlig? Hur försvarar man informationen? Hur hanterar man när rymdpirater får reda på informationen, och bestämmer sig för att ta skeppet för sig själva?
Jag vet inte. Har nån några åsikter? Har ni gjort något liknande, kanske i annan setting? Råd, idéer, funderingar?