Nekromanti [Coriolis] Sökandet efter Ghentaka.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Sökandet efter Ghentaka, Synopsis.

Förberedning:
Spelarna kommer att vara en besättning av skrotletare, ett gammalt och ädelt arbete av att slakta gamla skepp och annan skrot sen sälja vad man hittar. Det är inte alltid ett lagligt arbete men vad ska man göra?.

Gruppen har tagit anställning på den lilla skutan Koloth, hon är en Lotan-Klass transport. Plats för en besättning på 6 men då det finns mycket jobb att göra så trängs det in 10, aktiv personal får sova på kommandobryggan.
Hon är gammal byggd lite efter att Coriolis vart etablerad med hon går fortfarande, dock så att landa i atmosfärer med henne är lite som att försöka krascha försiktigt.

Vilse i djungeln:
Dom kommer börja i utkanten av Monoliten där dom har levererat det gods som skeppet hade med sig. På vägen tillbaka till Coriolis kommer det lilla transport skeppet störta på grund av ett "fel" i atomsfär motorerna och alla förutom gruppen är döda. Dom vaknar upp i den djupa djungeln som finns på Kua, dom måste lokalisera sig och försöka hitta tillbaka till civilisationen. Der deras komunikatorer verkar ha problem att sända mycket längre än 1km.

När dom nu har lyckats hitta åt vilket håll Monoliten är åt så måste dom börja göra frammars genom djungeln. Dock så är den lokala sogoistamen inte vänligt inställda till dom här nykomlingarna då många av deras stam har blivit kidnappade och tvingas till slavarbete.
Hur dom hanterar stammen kommer att vara upp till dom och om dom väljer att slåss och bekämpa stammen så kommer slavhandlarna erbjuda dom en summa för att hjälpa till att fånga in fler. Om dom där emot väljer att försöka förhandla med stammen så kommer det motsatta att hända, det vill säga att dom kommer be spelarna om hjälp för att fri ta slavarna och driva bort kidnapparna.

När detta väl är överstökat så kommer dom att antingen med Sogoistammens hjälp eller med slavhandlarnas hjälp ta sig till Monoliten där dom tar en transport till Coriolis.

En försvunnen skatt:
Väl på Coriolis kommer dom att få information från en kontakt att en artefakt från portalkrigen finns i Grobau systemet, och att man skulle kunna tjäna en stock hacka på att finna och sälja den. Varför kontakten själv inte ger sig efter den är för han/hon inte har de kunskaper som behövs men för 10% så går han/hon med på att avslöja mer.

Strandsatt:
Hur dom tar sig dit kommer vara en fråga om förhandling eller stöld av ett skepp. Oavsett vilket så kommer dom att hamna på Rhaz där det stulna skeppet blir sett och dom tvingas gömma sig eller att om dom nu införskaffade transport på laglig väg så visar det sig att kaptenen på det skeppet inte var lika laglig och tog med dom hit för att stjäla allt dom har.

Rhaz är en gammal skrotplanet som gruppen känner till väl dock har troligen ingen varit här förut. Rhaz är fylld med skrot för att den låg nära där ett av dom större slagen i portalkrigen tog plats och det som blev kvar av skeppen störtade ner på planeten.

På den här planeten kommer dom att hitta det gamla skeppet Allamotte en Bantam klass torpedbåt dock har hon inte tjänat som det på många många år och hennes accelerator kanoner eller graviton projektor är inte heller i topp form längre med med lite pyssel kan hon nog flyga igen. Om gruppen inte har en mekaniker så kommer det finnas hjälp att tillgå på planeten till ett pris så klart.

När dom väl har införskaffat sig en egen skuta så kommer dom att fortsätta sin färd mot Grobau. Nästa hinder i deras väg är ett portalhopp, dom kan antingen vänta på nästa konvoj eller försöka räkna ut koordinaten själva.

Reliken:
När dom väl har nått systemet och begett sig till den plats som kontakten specificerade så kommer dom att finna en konstig minnesenhet.
Med ett lyckat Teknologi slag med SG(26) så kommer dom kunna koppla in enheten och komma åt informationen. Språket kan ingen av dom läsa men det finns ett set av koordinater angivna.

När dom beger sig från Grobau så kommer deras skepp ha blivit infiltrerad av en Drakonit som är ute efter enheten, dock efter att dom har läst av koordinaten. Han kommer inte godta något annat är att få den och erbjuder 2000 birr för den. Om dom vägrar så utbryter en strid.

Vraket:
Då gruppen med största sanolikhet kommer att ge sig av till de koordinater dom har hittat så kommer dom att finna en liten planet som inte cirkulerar runt någon sol den befinner sig i "död rymd" så att säga, planeten har atmosfär och en behaglig temperatur. På planeten finns ett skepp som inte liknar något dom har sett, det är illa skadat och har många stora hål i sig.
Efter dom har undersökt skeppet och funnit att det mesta är redan förstört eller taget så kommer två djur som liknar Neferiter att attackera gruppen då dom har gjort skeppet till sitt revir.

Gruppen kommer att finna i lastutrymmet att en terminal fungerar och att i den finns det information om en portal samt koordinater till den, dock lyckas gruppen avläsa att det behövs en nyckel för att aktivera portalen. Nyckeln som det finns en bild på saknas, dock har den ett väldigt distinkt utseende.

Sista delen i pusslet:
Efter dom har begett sig och börjat höra sig för med sina kontakter kommer dom att finna att nyckeln finns antingen hos Drakoniterna, Priaratet eller hos en familj i Syndikatet.

Sanningen är att nyckeln är en släktklenod för Deruhal familjen och att dom kan tänka sig sälja den, dock vill dom veta varför gruppen är så intresserade i den tillsynen värdelösa metallbiten.

Vad som händer hos Drakoniterna och Priaratet lämnar jag tills senare.

Då dom har lämnat Coriolis med nyckeln kommer två små skepp att jaga dom. Det är Drakoniterna igen som är ute efter nyckeln. Om dom lyckas undvika eller skjuta ner dom är upp till gruppen.

Porten till Ghentaka:
Men när dom väl kommer fram till portalen och aktiverar den så skickas dom automatiskt genom portalen och hamnar i omloppsbana runt en planet.

Planeten cirkulerar runt en blå stjärna och har en måne, man kan se bosättningar runt om hela planeten. 

Gruppen har hittat planeten Ghentaka, ett av portalskaparnas experiment där dom har skapat liv på en planet och bioskulpterat allt till perfektion.

Möller

Hubert Hortlax
Re: [Coriolis] Sökandet efter Genesis.

Vad vill du ha kritik på, egentligen?

Jag stör mig på namnet Genesis. Det känns inte Coriolis. Visserligen så kan portalbyggarna vara värda en egen namnkultur, men ska den verkligen vara rakt av hebreisk?

Äventyret i sig verkar väldigt splittrat. En odyssé genom rymden, massor av skeppsbyten, nya spelledarpersoner ur en mängd av fraktioner hela tiden och inte minst två helt nya och mycket märkliga planeter.

Jag vet inte hur långt tid du räknar med att detta ska ta att spela igenom, men om jag vore spelare skulle jag vilja ha många spelmöten för att hinna smälta allt.

Utöver namnet är Genesis aningen märklig. Vad i har portalbyggarna med jorden att göra? Så vitt jag minns stöttes portalerna på först i andra horisonten. Hur kan rollpersonerna se att Genesis är »identisk med jorden«? Men framförallt ställer jag mig frågande till varför du vill ha med en jordkopia i Coriolis. Det är iochförsig helt möjligt att spela Sökandet efter Genesis som en one-shot-grej, men äventyret känns mer som en introduktion till den mest världsförändrande kampanjen någonsin.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

Genesis var bara något jag tog då jag inte kom på något bättre. Håller med att det inte var det mest passande.

Det är planerat som en längre kampanj som jag planerar att bygga vidare på.
Den grupp jag spelar i vi kör i princip bara långa kampanjer.

Jo jorden kopia var mest för att beskriva en planet som består till 70% av hav och har bra förutsättningar för liv, samt att den har en varierande vegetation och många olika biotoper.

Men nu har jag lite mer att fundera över.
Tack Möller.

Hur menar du med splittrad?

Möller

Hubert Hortlax

Frankenstein said:
Hur menar du med splittrad?
Ett äventyr, för mig, består av ett större problem som behöver lösas. Att välja sida mellan Saigostammen och slavhandlarna för att ta sig ut ur djungeln typ.

Man kan såklart ha mindre hinder också, men dessa bör tycker jag antingen anknyta till huvudproblemet eller bygga upp handlingen för hela kampanjen.

Sökandet efter Genesis innehåller jättemycket problem. Det är krashlandingar, folk som luras, infiltrerande drakoniter. Det kan säkert fungera, men om jag blev genomspelad i dethär äventyret så skulle jag vilja ta det lungt för att kunna ta in allt.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

Planen är att det ska tas lungt att varje moment är ett äventyr och att det hela är en större kampanj.

Det som är skrivet är bara en grov sammanfattning av det hela.

Möller

Hubert Hortlax

Ah, trevligt!

Ja, då har jag väl inte så mycket att påpeka kvar då.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

Du får påpeka saker när jag har skrivit mer detaljerat.

Men tack för dina synpunkter, ska tänka efter lite mer nu.

Mvh

Frankenstein

Radioaktiv

Hero
Det första som slår mig är: 'Wow, vilket massivt äventyr, det kommer att ta år för min grupp att spela igenom den'. Och för oss är det skitbra, vi älskar massiva kampanjer där det händer mycket.

Det andra är att även om man inte spelar hela så kan man iallafall spela delar ur den, och det skulle fortfarande bli bra. Fick en massiv dos inspiration när jag läste detta, hur mycket bilder i huvudet som helst och eftersom jag är så bra på att måla ut allting så blev din kampanj plötsligt dubbelt så lång...

Radioaktiv

Hero
Reflekterar över...

...skukdomar man kan dra på sig i djungeln?

...eventuella ritualer man kan få se sogoistammen utföra?

...eventuella händelser på monoliten innan de hamnar på Coriolis igen?

...kaptenen som de åker med i 'Strandsatt' kanske försöker sälja dem som slavar?

Mer reflektioner coming up när jag inte har sådan förbannad huvudvärk.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Det finns och skrivs på.

Håller på att skriver på alla små delar just nu samt att vi har klarat del 1.

Kan lägga upp spelloggen här om du vill läsa.
Den är skriven som en logg ur kaptenens synvinkel.

Radioaktiv

Hero
1. Skulle du vilja ha respons på det du skriver? Har Coriolis-abstinens och låter den gå ut här.

2. Klart jag vill läsa! Men om den är lång kanske den skulle ha en egen tråd? En rent organisatorisk fråga alltså. :gremsmile: