Nekromanti Coriolispresentationen på SSK

Dimfrost

Special Circumstances
Re: 160

Jag tycker att Järnringen är bra på att få in kompletta spel på liten yta. Fortfarande tycker jag att den första regelboken till M:UA är ett strålande exempel på hur man kan göra ett komplett spel utan att ha hundratals sidor till sitt förfogande. Själv skulle jag gärna se ännu mindre spel, fokuserande på vad som verkligen är viktigt, men det förutsätter först och främst ett annat sätt att se på regler och regelbeskrivningar. Förhoppningsvis är 160 sidor mer än nog för Coriolis, så det inte blir lika felaktigt fokuserat som Götterdämmerung eller DoD6R.

/Dimfrost

chrull

Stockholm Kartell
Re: Har ingen aning

Jag ska spela klentrogen!

...

eller inte.

Det arabiska tilltalar mig hårt. Och ett vettigt SF-spel har vi inte på svenska. Inte ett vettigt skitigt alltså.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Feta rollspel

Att boken bara blir på ~160 sidor känns lite, särsklit med tanke på hur mycket plats färdighetsbeskrivningar tar upp i nya rollspel.
Järnringens första version av Mutant var bara 130 sidor, och det kändes precis lagom tjockt. (Där tog för övrigt färdighetsbeskrivningarna bara upp 4 sidor, inklusive två bilder.) Den reviderade upplagan är 160 sidor tjock, och värdigheterna har fått bre ut sig till 4,5 sidor. Jag är helt övertygad om att Järnringen får plats med ett komplett spel med regler och värld på 160 sidor, även den här gången.

(För övrigt anser jag att den som ska behöva mer än 160 så stora sidor på sig för att få plats med ett spelbart spel är totalt inkompetent, eller har byggt ett alldeles för krångligt regelsystem.)

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
161

"Hellre ett bra spel på 160 sidor som säger lagom mycket och ger känsla snarare än detaljer,"
Kan sägas att de tänker släppa... vad ska man kalla det? ...kampanjinformation på löpande och små band. De sade att de ville ha en värld i utveckling och därmed skulle man få en serie (tänk "teveserie") med episoder.

Själv gillar jag det inslagen från den arabiska kulturen. Kändes lite som bönemannen i Pitch Black. Sedan var det stora rymdskepp. Kändes lite som Alien. Slutligen den stora ödsliga rymden. Det kändes lite som 2001.

Vettigt också att de tänker presentera på vilka (tre) sätt man kan spela spelet.

/Han som missade att Magnus Seter antagligen skämtade om d20, så han får väl anta att Seter (med rätt) var sarkastisk i svaret

Big Marco

Läskig
Re: Feta rollspel

(För övrigt anser jag att den som ska behöva mer än 160 så stora sidor på sig för att få plats med ett spelbart spel är totalt inkompetent, eller har byggt ett alldeles för krångligt regelsystem.)

Tack. ,-)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag tänkte skriva att ingen närvarande rollspelsmakare ska ta åt sig, eftersom jag mycket väl vet att ni skulle kunna göra ett så tunt och fullt spelbart spel om ni ville det. Men det förstod ni förstås ändå. :gremwink:

/tobias

Troberg

Sinister eater

Jag tänkte skriva att ingen närvarande rollspelsmakare ska ta åt sig, eftersom jag mycket väl vet att ni skulle kunna göra ett så tunt och fullt spelbart spel om ni ville det.
Man bör dessutom skilja på vad jag brukar kalla regler respektive listor. Marcos spel är relativt omfattande för att de innehåller relativt mycket listor, över vapen, över färdigheter och annat, med tillhörande beskrivningar.

Regler bör man hålla korta, medan listor är en del av beskrivningen och tillför inlevelse utan att öka komplexiteten.

Jag är själv åt detta håll, tex är magireglerna i Generica bara en eller ett par sidor, men sedan har jag över 20 sidor med listor. Där beskrivs tex olika sorters magiker, för- och nackdelar för magiker och olika typer av magi. Alltihop drivs av de där ynkans två sidorna regler, resten är bara formaliserad beskrivning.

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
likheterna mellan Fading Suns och Coriolis är färre än likheterna.

[/ QUOTE ]

Färre än skillnaderna ska det naturligtvis vara. Fading suns fokuserar på fraktionstemat med aristokrater, slavjägare, prästerskap, köpmän och liknande större grupper med en uppsjö konkurrerande subgrupper. Jag gissar att Fading Suns har fler likheter med ex. Vampire än Coriolis.

Big Marco

Läskig

Bra sammanfattning. Jag har många listor (per din definition) men reglerna i Noir tror jag är på 20-25 sidor eller något sådant. Fast lite beroende på hur man definierar vissa texter så är iaf över häften av materialet bakgrund. =)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Jag skämtade inte om d20, och jag var inte heller sarkastisk. Blev förvånad över att Wastelands var så lika, faktiskt. :gremlaugh:

"Sometimes a duck is just a duck!" - Aristoteles

/M

Johan K

Gammal & dryg
Humm, tror att jag skall sätta upp det här spelet på min att-spela-lista...
Verkar, om inte anant, lite småintressantr & kan säkerligen bli ett bra & kul sci-fi rollspel.
Hursomhellst, ska bli intressant att se det när det kommer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Eller har hittat på en värld som är bredare, och sålunda behöver beskrivas mer?

//Krank, som känner sig lurad av rollspelsböcker där världbeskrivningen ligger på färre än 250 sidor, och att MUA's första grundbok är på tok för tunn

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Feta världar (OT)

---
Krank, som känner sig lurad av rollspelsböcker där världbeskrivningen ligger på färre än 250 sidor
Jag måste vara grundlurad. Jag har inget rollspel där världsbeskrivningen är längre än 250 sidor -- och jag tror inte att jag skulle vilja ha det heller.

I ett rollspels grundregler vill jag ha så mycket världsbeskrivning att jag får en god känsla över vad som finns i världen, hur den fungerar, samt inspirerande uppslag till platser och händelser i världen. Vad jag inte vill ha är en omfattande beskrivning av varje land, varje huvudstad, organisation och en komplett genomgång av vilka typer av salami som produceras i Lachotien. Det förra målet är lätt att uppnå på betydligt färre än 250 sidor, även om spelet är ett extremt detaljistiskt fantasyspel -- som är den enda sortens spel jag kan tänka mig där 250 sidors världsbeskrivning är något man ens skulle överväga.

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances

Nej, det handlar om fokus. Beskrivningarna ska ge inspiration till vad man kan spela för rollpersoner och vilka äventyr man kan spela, all annan skit (befolkningssiffror är ett typexempel) kan man med fördel skippa.

Krank, som känner sig lurad av rollspelsböcker där världbeskrivningen ligger på färre än 250 sidor
Du var minsann lättlurad! :gremlaugh:

och att MUA's första grundbok är på tok för tunn
Jag tycker den helt klart är ett av de bättre exemplen när det gäller längd. Fast reglerna tar upp onödigt mycket plats. Med ett bättre regelsystem hade man kunnat få in en bunt sidor världsbeskrivning till, och då hade det varit nästan perfekt.

För övrigt känns det här jävligt OT, speciellt med tanke på att ämnet nyss diskuterades på rollspelsforumet.

/Dimfrost

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Feta världar (OT)

Jag, å andra sidan, vill gärna ha information om t.ex matvanor, högtider, musikstilar, musikinstrument, språkligheter, historia bakom namnkulturen, kulturhistorisk vinkling av olika konflikter, exempel på konflikter i spelvärlden, osv. Jag behöver inte listor över "olika sorters salami", men övergripande om matkultur vill jag absolut ha. Och maktstrukturer. Och så vidare.

Sedan vill jag gärna ha ett gediget kapitel med äventyrsuppslag, intressanta exempel på SLP.er, etc.

Och många bilder.

Jag får väl också erkänna att jag överdrev något - glorifierade häften som t.ex M:UA har jag inte mycket till övers för. Däremot skulle jag t.ex inte ha något alls emot en version av Nobilis med ännu fler intrigexempel, mer om andra planeter och världar, etc. Idag är spelet på 300 sidor, vilket känns lite tunt med tanke på att reglerna tillåts ta rätt mycket plats. Fast där är dock reglerna väldigt integrerade i världen, så det är mer OK än flera sidor utrustning och annat jag skiter i.

Ett annat favvospel, Engel, har 163 sidor värld och sedan är de resterande 70-100 sidorna d20. Jag hade gärna sett att man spenderat de där 70-100 sidorna med fler äventyrsuppslag, kanske t.om första delen i en kampanj (eftersom det är så förbålt svårt att tänka sig hur en seriös kampanj i Engel är tänkt att se ut). I övrigt är spelvärlden i Engel föredömligt beskriven - matvanor, festivaler, helgon, samhällsstruktur, myter, metsplott, etc.