I Suldokar's Wake kan du använda ett liknande eller identiskt nanoprogram för att motverka ett annat program (dispell eller counterspell). Du måste rulla mot Ghost med en svårighet som avgörs av hur lika effekterna är.
Det där var en ny (för mig) take på det hela som jag verkligen gillar! Det är inte längre "en besvärjelse" som alla som räknar med att hamna i strid måste ha.
Om två magiker i samma skola möts blir det nästan en ren fråga om vem som är mäktigast, sammtidigt som man ju inte vill slösa sina höglevelspells i onödan, så man börjar ju lite försiktigt för att försöka avgöra hur långt motståndarens krafter sträcker sig. Medan en _riktigt_ mäktig magiker kanske bara bränner en level 6 slot (ja, jag pratar DND termer, men tänker att det är applicerbart på det mesta) på en gång för de har flera, och det är värt det för att slippa trippa runt den heta gröten.
Att möta en magiker från en främmande skola blir plötsligt jätteläskigt, för du kan antagligen inte motverka någon av dennes besvärjelser. Och det är nu väldigt intressant att försöka bredda sig, för att kunna bemöta så många sorters besvärjelser som möjligt. Samtidigt gör ju det en kanske mer sårbar för magiker som fokuserat sig på att bemästra en enda skola...
De där obskyra, "värdelösa" besvärjelserna blir plötsligt värdefulla! För ju obskyrare och värdelösare den är, desto större sannolikhet att motståndaren INTE har den och att du därför har möjlighet att faktiskt få en effekt!