entomophobiac
Low Prep High Play
Ok. Borderline är det kanske någon som snappat upp vad det är (tyvärr ligger inte den portabla dokumentfilen på nätet längre, så den som inte vet kommer nog inte bli klokare).
Spelet är i stort ett spel om terrorism, militärskildring och krig. Gröna män med automatvapen, stormakter med kärnvapen och radikala grupperingar med kontrademokratiska idéer.
Eftersom jag i skrivande stund börjat det massiva förarbetet för att skapa ett 10-12 deltagarscenario (två spelgrupper) så har jag kommit fram till att det skulle vara bra med ett färdigt system till spelet ifråga. Det är då främst strid och "turbasering" jag tänker på.
VISIONEN
Från början var tanken att Borderline skulle spelas i någon form av simulerad realtid. När tärningarna slogs så skulle effekten räknas ut omedelbart med hjälp av en otroligt enkel mekanik.
Duktiga rollpersoner får fler tärningar, och en enda sexa betyder att slaget lyckats. Fler sexor (eller tior) att slaget lyckats extra bra.
Under testning har det här systemet visat sig ha ett par intressanta egenskaper. Det förhöjer till viss del stämningen, genom att den oförberedde spelaren kommer börja rafsa efter sina tärningar där den väl förberedde kastar dem i samma ögonblick som han utbrister "jag skjuter" och hoppas att skurken som spelledaren precis placerade i skottfältet stupar.
Men... Där utbryter också kaos. Spelet stannar av, effekter räknas ut och hela den gamla vanliga turordningen är tillbaka när SL blir tvungen att stapla upp vad som händer.
Jag vill fortfarande att spelet ska simulera någon form av "realtid", eftersom det tillhör spelets anda. Det ska också vara otroligt enkelt, nästan binärt i sin resultatsstruktur (död/inte död, eller åtminstone aktiv/inaktiv).
Detta är alltså visionen.
HJÄLPEN
Men givetvis, eftersom jag fyller det här forumet med alla dessa osammanhängande ord, så behöver jag hjälp. Systemet är otroligt enkelt; fyra grundegenskaper och ett/två mätarvärde, och parametrar för vapnen, exempelvis Grovkalibrig eller Hög Utgångshastighet.
Och jag vill nog hålla det enkelt, eftersom det inte är en stridssimulator ur den ballistiska synvinkeln utan mer en psykossimulator som försöker ta hand om de psykiska påfrestningar som jag (som en skyddad svensk) antar dominerar väpnade konflikter.
Så, från en sak till en annan, behöver jag all hjälp jag kan få inom följande områden (förutom från de jeppar som redan anslutit sig till projektet):
*Vapenparametrar. Jag är en glad amatör när det gäller vapen. Allt jag vet kommer från rollspel eller lumpentiden, och detta räcker knappast för att skapa ett trovärdigt bibliotek av verkliga parametrar.
Så vad skiljer egentligen olika vapen åt? Vad gör en UZI bättre/sämre än en Desert Eagle; en AK47 annorlunda från en AK5?
*Realtidsproblemet. Hur stävjar man kaosfenomenet som uppstår utan att för den skull återgå helt till turbaseringstragedin? Jag vill ha kvar "känslan" av realtid, men utan oordningen.
*Material. Tja, när jag ändå har chansen: den som känner att de har massor med tryckvänliga militärfotografier därhemma (även från lumpen...) eller vill skriva några färgglada krigshistorier på engelska får gärna vara med på ett hörn.
Tack på förhand.
Ska försöka få upp den nya PDF:en på nätet före domedagen.
(Och för den som vill veta så är Coup d'etat namnet på tvågrupps-scenariot, som för övrigt utspelar sig i Sverige. Mer info en annan dag.)
Spelet är i stort ett spel om terrorism, militärskildring och krig. Gröna män med automatvapen, stormakter med kärnvapen och radikala grupperingar med kontrademokratiska idéer.
Eftersom jag i skrivande stund börjat det massiva förarbetet för att skapa ett 10-12 deltagarscenario (två spelgrupper) så har jag kommit fram till att det skulle vara bra med ett färdigt system till spelet ifråga. Det är då främst strid och "turbasering" jag tänker på.
VISIONEN
Från början var tanken att Borderline skulle spelas i någon form av simulerad realtid. När tärningarna slogs så skulle effekten räknas ut omedelbart med hjälp av en otroligt enkel mekanik.
Duktiga rollpersoner får fler tärningar, och en enda sexa betyder att slaget lyckats. Fler sexor (eller tior) att slaget lyckats extra bra.
Under testning har det här systemet visat sig ha ett par intressanta egenskaper. Det förhöjer till viss del stämningen, genom att den oförberedde spelaren kommer börja rafsa efter sina tärningar där den väl förberedde kastar dem i samma ögonblick som han utbrister "jag skjuter" och hoppas att skurken som spelledaren precis placerade i skottfältet stupar.
Men... Där utbryter också kaos. Spelet stannar av, effekter räknas ut och hela den gamla vanliga turordningen är tillbaka när SL blir tvungen att stapla upp vad som händer.
Jag vill fortfarande att spelet ska simulera någon form av "realtid", eftersom det tillhör spelets anda. Det ska också vara otroligt enkelt, nästan binärt i sin resultatsstruktur (död/inte död, eller åtminstone aktiv/inaktiv).
Detta är alltså visionen.
HJÄLPEN
Men givetvis, eftersom jag fyller det här forumet med alla dessa osammanhängande ord, så behöver jag hjälp. Systemet är otroligt enkelt; fyra grundegenskaper och ett/två mätarvärde, och parametrar för vapnen, exempelvis Grovkalibrig eller Hög Utgångshastighet.
Och jag vill nog hålla det enkelt, eftersom det inte är en stridssimulator ur den ballistiska synvinkeln utan mer en psykossimulator som försöker ta hand om de psykiska påfrestningar som jag (som en skyddad svensk) antar dominerar väpnade konflikter.
Så, från en sak till en annan, behöver jag all hjälp jag kan få inom följande områden (förutom från de jeppar som redan anslutit sig till projektet):
*Vapenparametrar. Jag är en glad amatör när det gäller vapen. Allt jag vet kommer från rollspel eller lumpentiden, och detta räcker knappast för att skapa ett trovärdigt bibliotek av verkliga parametrar.
Så vad skiljer egentligen olika vapen åt? Vad gör en UZI bättre/sämre än en Desert Eagle; en AK47 annorlunda från en AK5?
*Realtidsproblemet. Hur stävjar man kaosfenomenet som uppstår utan att för den skull återgå helt till turbaseringstragedin? Jag vill ha kvar "känslan" av realtid, men utan oordningen.
*Material. Tja, när jag ändå har chansen: den som känner att de har massor med tryckvänliga militärfotografier därhemma (även från lumpen...) eller vill skriva några färgglada krigshistorier på engelska får gärna vara med på ett hörn.
Tack på förhand.
Ska försöka få upp den nya PDF:en på nätet före domedagen.
(Och för den som vill veta så är Coup d'etat namnet på tvågrupps-scenariot, som för övrigt utspelar sig i Sverige. Mer info en annan dag.)