Jag har Telia via fiber och tre mesh-noder från dem till den. På senaste tiden har jag fått flera fall av mycket dålig hastighet (har 500/500), runt 15 ned och 30 upp eller så men de problemen har lösts av routeromstarter så nu ligger jag på runt 350 i båda riktningarna. Dock så har jag och andra i familjen stora problem med att det ändå går sjukt sakta att ladda olika sidor. Det tar några sekunder att få upp en sida, dynamiskt laddade sidor "flyter" inte alls på som de skall och bilder tar flera sekunder att få upp. Bredbandskollen ger oss dock ovanstående siffror och runt 6 i ping. I vissa fall så får enheterna helt enkelt ingen uppkoppling men det är ganska sällsynt. Vi har skapligt många hårdvaror i huset, ett drygt 20-tal som skulle kunna tänkas vilja ha uppkoppling beroende på vad som är på just då.
Vad kan jag göra åt detta...? Jag har försökt med Telia, både automatiska tjänster och manuella, men det leder bara till att jag får rådet att starta om och så funkar det skapligt ett tag. Vad kan det bero på att man får detta för mig lite skumma beteende? Finns det några bra verktyg som man kan mäta och fnula lite med som går att köra på en cromebook, anderoid eller iphone/ipad? Min enda PC (jobbdatorn) är låst för installationer av mjukvaror. Andra förslag på vad jag kan göra?
Vad kan jag göra åt detta...? Jag har försökt med Telia, både automatiska tjänster och manuella, men det leder bara till att jag får rådet att starta om och så funkar det skapligt ett tag. Vad kan det bero på att man får detta för mig lite skumma beteende? Finns det några bra verktyg som man kan mäta och fnula lite med som går att köra på en cromebook, anderoid eller iphone/ipad? Min enda PC (jobbdatorn) är låst för installationer av mjukvaror. Andra förslag på vad jag kan göra?