Bor du i Göteborg kan du besöka
SF Bokhandeln på Östra Larmgatan 16.
Det spel du spelade, kommer du ihåg:
- var det på svenska eller engelska?
- vad använde man för tärningar? En tjugosidig? två tiosidiga?`En hel näve sexsidiga? En hel näve tiosidiga?
Vill du ha regler på svenska eller engelska, eller bryr du dig inte?
Kan du utveckla vad du tycker om, respektive inte tycker om?
Du var inte så förtjust i fantasy och hade spelat i något mörkt dystopiskt i nutid/nära framtid.
- Hur mycket övernaturlighet kan du tänka dig? Lite spökerier? Vampyrer och varulvar styr världen? Det finns magi? Utomjordingar besöker oss? Superhjältar?
- Hur långt bort från nutid kan du tänka dig? 1900-tal, 1800-tal, 1700-tal? Nära framtid med cyberpunkinslag (william Gibsons Neuromancer? Postapokalyptisk framtid (Mad Max)? Långt in i framtiden, ut i rymden (STAR WARS)?
Många av oss här på rollspel.nu har väldigt lång erfarenhet av rollspel, ibland flera decennier. Det betyder att ibland kan vi rekomedera gamla spel som inte finns i tryck längre. även om det går att få tag på begagnade spel föreslår jag att du som nybörjare börjar med ett spel som faktiskt finns i tryck.
Hur mycket fantasi/fritid har du? Vill du göra egna äventyr, eller vill du spelleda ett färdigt, köpt äventyr.
Lite tips:
(alla nedanstående kanske inte är perfekta nybörjarspel, men de borde fortfarande finnas i tryck)
Säg vad du tycker låter spännande så kan vi utveckla och kanske tipsa om andra liknande spel.
GURPS är ett enkelt spel som bara använder sexsidiga tärningar.
Styrkan med spelet är att man kan spela vad som helst.
Svagheten med spelet är att man kan spela vad som helst - det finns så mycket att man som spelledare måste ha en klar bild över vad man vill spelleda.
Call of Cthulhu är ett skräckspel som bygger på H.P. Lovecrafts noveller/romaner. Det är lite "pulpigt" (Indiana Jones) och finns för 1890-tal, 1920-tal, nutid och framtid. Man kan dessutom välja mellan flera olika regelmotorer.
Fallen Reich är ett svenskt spel på engelska,. Det utspelar sig under andra världskriget och har lite övernaturliga inslag.
"En Garde!" och "Pirater!" är två svenska spel (med samma regelmotor) som utspelar sig under 1600-1700-talet, antingen i Europa (musketörer, hemliga sällskap, lite övernaturligt om man vill det) eller Karribien (pirater).
"All Flesh Must Be Eaten" är ett zombiespel med massor med tips för alla zombie-settings du kan tänka dig (och antagligen ett par som du inte tänkt på).
Noir är ett svenskt spel som utspelas i en värld som liknar vår, men som är lite mörkare. Det utspelas i en stor stad, Sandakar, som man aldrig lämnar. Tycker man om Noir-filmer är det här ett trevligt spel.
Abney Parks Airship Pirates är ett steampunkspel. Man spelar besättningen på ett luftskepp som flyger över en postapokalyptisk värld.
Twilight 2013 är tredje världskriget.
Shadowrun är ett cyberpunkspel lite åt William Gibson-hållet.
World of Darkness: Vampire/Werewolf/Mage/Changeling/Hunter.
World of Darkness är en mörk, övernaturlig, nutidsvärld som det finns flera spel till.
- Vampire: man spelar vampyr, mest inne i städer, och försöker överleva i det intrigerande vampyrsamhället.
- Werewolf: man spelar varulv, mest utanför städer och kämpar mot övernaturlig ondska.
- Mage: man spelar en människa som fötts med magiska krafter.
- Changeling: man spelar en "faerie creature".
- Hunter: man spelar en (förhållandevis vanlig) människa som jagar övernaturliga missfoster som vampyrer, varulvar, magiker, älvor...
Mutants & Masterminds: man spelar superhjälte.
Metropolis: i slutet av 1800-talet drabbades världen av ett zombievirus. Nu är det början på 2000-talet; zombierna finns fortfarande kvar, men på grund av dessa stannade utvecklingen. Det är en Steampunkig, Viktoriansk "modern" värld med zombies och andra odöda.
Bortom, ett svenskt skräckspel som är lätt att komma igång med.