Nekromanti Creative commons fantasy art crowdfunding

Snow

Swashbuckler
Jag tänker testa att beställa lite bilder genom en crowdfunding (indiegogo). Från början blir det 5 bilder men mer pengar = mer bild. Bilderna beskriver jag men om man satsar tillräckligt mycket pengar får man även putta in en beskrivning. Alla bidragsgivare (minst 100 sek) får sedan ett antal röster att lägga på de skrivna beskrivningarna. Bilderna ritas enligt beskrivningarna och publiceras sen högupplösta för alla att ladda ner:

Alla bilder kommer att användas i mitt rollspel såklart. Hur många hade lagt en hundralapp på detta? Hade ni lagt mer?

Jag är inte superbra på engelska. Hittar ni några fel får ni gärna rätta mig.

Här är min text på engelska:
This crowdfunding aims at producing five pieces of fantasy art. The images will be released under Creative Commons license [https://creativecommons.org/]. Each image will be published on a blog available to everyone in high resolution format.
The images can be freely used by you for any product such as games, litterature, clothing etc. Each image can contain fantasy elements, such as monsters, magic and fantastic creatures. They can also contain violence and nudity.
The motives of the images are decided by a voting system. The more money you give, the more votes you get. From the beginning, all motives will be decided by the founder. By contributing enough, you can write your own motive and add it to the pool. Each motive will be available and each contributer can cast his/her vote(s) on them.
Drawings are digitally drawn by the swedish artist Jimmy Jacobsson [http://www.jimmyjakobsson.com/].
Below are a couple of examples done in the same style as this crowdfunding aims at.

http://www.jimmyjakobsson.com/wp-content/gallery/artwork/karlkampe.png
http://www.jimmyjakobsson.com/wp-content/gallery/artwork/scarecrow.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33454172/egyptmagician_big.png

A note on gender and sexiness. Female characters will not be made sexy unless it would be appropriate for a man in the same situation to be sexy. They could of course be good looking but no sexy armour or chainmail bikinis. Motives written by contributors must comply with this rule.

Contributions
1$/1€ Supporter Every coin helps, thank you.
15$/10€ Art critic Five votes when the motives are decided. Feel free to buy several of these.
70$/55€ Mecenat Five votes and a chance to write a motive. Feel free to buy several of these.

First goal 400 USD

Stretch goals
500 USD - Total image count will be six.
600 USD - Total image count will be seven.
750 USD - Total image count will be eight. One image will be larger and more complex.
900 USD - Total image count will be nine. Two images will be larger and more complex.
1200 USD - Total image count will be ten. Two images will be larger and more complex. One will be larger and very complex.

Tre solar

Hero
hur hanterar du om folk vill ha bilder som inte passar i ditt rollspel?

Snow

Swashbuckler
Tre solar;n49061 said:
hur hanterar du om folk vill ha bilder som inte passar i ditt rollspel?
Jag hoppas att det blir några till mig och att resten kommer till god nytta om jag inte kan använda dem.

Ymir

Liten kantbaron
Jag kan inte se det funka, helt enkelt för att tecknaren inte är bra nog. Du behöver en asbra tecknare med en gigantisk following, då kan jag se ett sånt här koncept vara riktigt framgångsrikt.

Snow

Swashbuckler
Ymir;n49070 said:
Jag kan inte se det funka, helt enkelt för att tecknaren inte är bra nog. Du behöver en asbra tecknare med en gigantisk following, då kan jag se ett sånt här koncept vara riktigt framgångsrikt.
Du menar att vi inte drar in några pengar alls?
Med en asbra tecknare drar man antagligen in mer pengar. Men varje bild blir också mycket dyrare (större insats för att påverka).

Troberg

Sinister eater
Kanske du ska gå andra vägen? Gör bilderna först, sedan en crowdfunder för att släppa dem under CC?

På så sätt vet folk vad de får, och de har något specifikt att dregla över. Det kommer dessutom antagligen alltid att finnas någon som vill ha nästa bild i ordningen, och är beredd att betala för att komma över just det steget.

Snow

Swashbuckler
Troberg;n49088 said:
Kanske du ska gå andra vägen? Gör bilderna först, sedan en crowdfunder för att släppa dem under CC?

På så sätt vet folk vad de får, och de har något specifikt att dregla över. Det kommer dessutom antagligen alltid att finnas någon som vill ha nästa bild i ordningen, och är beredd att betala för att komma över just det steget.
Bra förslag tycker jag. Vi får konferera lite.

Ymir

Liten kantbaron
Snow;n49085 said:
Du menar att vi inte drar in några pengar alls?
Med en asbra tecknare drar man antagligen in mer pengar. Men varje bild blir också mycket dyrare (större insats för att påverka).
ja, alltså, vad man betalar för i en sån här crowdfunder, om man är en annan deltagare än dig som startat den, är ju bara att få en bild. För att det ska vara värt ens några kronor som jag ser det måste det då vara en tecknare jag verkligen, verkligen diggar.