Nekromanti Critical strike fighter

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Jag har blivit rätt intresserad av karaktärsbyggande på senaste tiden, och tycker att det är extra kul att experimentera med olika typer av specialiserade karaktärer. Just nu kikar jag lite på att göra vad man i WoW-sammanhang skulle kalla en "PvP-speccad DPS-warrior", alltså en fighter som gör väldigt mycket skada genom kritiska träffar. Burst damage som bygger på tur, alltså.

Så vad jag undrar är; hur skulle ni göra för att få en fighter som har möjlighet att dela ut de där fläskiga crittarna, så stora och så ofta som möjligt.

Jag är ju ingen spelteoretiker direkt, men rent spontant känns det som att man skulle satsa på feats som improved critical och ett vapen med x3 critdamage. Men hjälp gärna till i tankesmedjan. Som riktlinjer kan vi ju bestämma att vi teoretiserar runt en "crit-fighter" på level 5, 10 och 15.

- Vulf
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Om vår fighter har Improved Critical, +10 attack bonus, Str 18 och ska träffa AC 20 ser det ut som följer beroende på vilket vapen han väljer:

Greataxe (d12+6/19–20/×3), förväntad skada 8,25 per attack (inkl. 6 % crit-chans).

Greatsword (2d6+6/17–20/×2), förväntad skada 8,58 per attack (inkl. 11 % crit-chans).

Falchion (2d4+6/15–20/×2), förväntad skada 7,865 per attack (inkl. 17 % crit-chans).

Greatsword gör alltså mer ont än greataxe och crittar oftare. Falchion är mesigast men crittar superofta – vilket är bra om man är utrustad med någon typ av burst-vapen som gör extra skada vid crits.

Lägg sedan till Monkey Grip för att kunna svinga extra stora vapen så får du ett large greatsword som gör 3d6+6 i skada.

Och tvåhandsvapen är såklart ett måste eftersom Str-bonusen då spelar en större roll (särskilt med Power Attack).

EDIT: Räkneexemplet korrigerat efter att Rising påpekat ett tankefel. /Dante
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Ett vapen med kean gör att vapnet crit-range fördubblas. Mycket användbara om man kör på Dantes Falcion-exempel.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Oumbärliga feats ...

Power Critical [General] (Complete Warrior, s. 103)
Prerequisites: Weapon Focus (chosen weapon), base attack bonus +4
Benefit: When using the weapon you selected, you gain a +4 bonus on the roll to confirm a threat.
Special: A fighter may select Power Critical as one of his fighter bonus feats.
You can gain Power Critical multiple times. Each time you take the feat, it may be with a different weapon or the same weapon. If you take it with the same weapon, the effects of the feats stack.

Overwhelming Critical [Epic] (Dungeon Master’s Guide, s. 210)
Prerequisites: Str 23, Cleave, Great Cleave, Improved Critical (chosen weapon), Power Attack, Weapon Focus (chosen weapon).
Benefit: When using the weapon the character has selected, he or she deals an extra 1d6 points of bonus damage on a successful critical hit. If the weapon’s critical multiplier is x3, add +2d6 points of bonus damage instead, and if the multiplier is x4, add +3d6 points of bonus damage instead. Creatures immune to critical hits can’t be affected by this feat.
Special: A character can gain this feat multiple times. Its effects do not stack. Each time a character takes the feat, it applies to a different type of weapon.

Staggering Critical (Drow of the Underdark, s. 52)
Kräver BAB +12 och Improved Critical, och när du crittar någon (med ett vapen som du har Improved Critical för) drabbas denne av effekten av en slow-spell i en runda. Fast det är en icke-magisk effekt, så den kan inte dispellas.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Andy said:
Ett vapen med kean gör att vapnet crit-range fördubblas. Mycket användbara om man kör på Dantes Falcion-exempel.
Tyvärr stackar inte keen med Improved Critical.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Nytt räkneexempel ...

Samma förutsättningar som ovan, fast nu med tillägget Power Critical:

Greataxe (d12+6/19–20/×3), förväntad skada 8,75 per attack (inkl. 8 % crit-chans).

Greatsword (2d6+6/17–20/×2), förväntad skada 9,1 per attack (inkl. 15 % crit-chans).

Falchion (2d4+6/15–20/×2), förväntad skada 8,525 per attack (inkl. 23 % crit-chans).

Greatsword är fortfarande bäst rent skademässigt, men falchion crittar hela 23 % av gångerna – och det är inte kattskit.

Och med 2 × Power Critical (kom ihåg att effekten stackar):

Greataxe (d12+6/19–20/×3), förväntad skada 9,25 per attack (inkl. 10 % crit-chans).

Greatsword (2d6+6/17–20/×2), förväntad skada 9,62 per attack (inkl. 19 % crit-chans).

Falchion (2d4+6/15–20/×2), förväntad skada 9,185 per attack (inkl. 29 % crit-chans).

Samma inbördes förhållande som ovan, men nu med ännu större crit-chanser.

EDIT: Räkneexemplet korrigerat efter att Rising påpekat ett tankefel. /Dante
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Bort med threat och crit

Apropå allt det är - tror ni inte threat-systemet ryker all världens väg i 4E? Det är ju ett jävla böööök.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Re: Bort med threat och crit

Bök och bök vet jag inte men visst tillför inte threat-range särskillt mycket. Det skulle heller inte förvåna mig om om den ryker all världens väg i den allmänna slimningsivern som verkar kännetäckna v.4. Nån som vet hur det funkar i SW Saga ed.?

Crittar blir nog dock kvar.

/Anders
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Greataxe (d12+6/19–20/×3), förväntad skada 7,125 per attack (inkl. 1 % crit-chans).
1% crit-chans? Har du några konstiga husregler som säger att man måste slå inom threat range två gånger för att critta?

Enligt de vanliga reglerna blir siffrorna lite annorlunda (och påverkas av motståndarens AC).

Enligt mina beräkningar är det bara när man enbart kan träffa på 14+ och högre som Greataxe börjar gå om Greatsword i effektivitet och kunna behålla övertaget med multipla Power Crit.

---

Jag föreslår rasen Goliath från Races of Stone. Då slipper man lägga en feat på Monkey Grip, och får typiska munchkin-bonusar som passar en slagdänga perfekt.

Man kan hålla utkik efter deras rasfeat Markings of the Warrior, som låter en slå om tre attackslag om dagen. När fienders AC drar iväg gissar jag att det kan vara mer användbart än Power Crit.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Rising said:
1% crit-chans? Har du några konstiga husregler som säger att man måste slå inom threat range två gånger för att critta?
Tankefel av mig. Räkneexemplen är nu korrigerade.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Dante har redan lagt in lite matte. Personligen skulle jag nog köra på en scythe snarare än en falchion. Medelskadan blir samma (2d4 i grund, 5% chans att få +300% i skada snarare än 15% chans att få +100%), men ibland kan man stöta på saker som är väldans svåra att träffa. Om du bara träffar på 17+ så hjälper det inte att du crittar på 15+ (falchion med Imp Crit eller keen), och de flesta saker som triggar på crits (t ex flaming burst-vapen) är anpassade för att göra lika mycket nytta på vapen som crittar sällan men mycket som på vapen som crittar ofta men mesigt.

Plus att det blir roligare med jättemaffiga smällar!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Bort med threat och crit

Jag tycker threat range är en av de bättre reglerna i D&D. Jag gillar hur det liksom gör att stora, maffiga vapen inte alltid är ett bättre val än enklare diton, hur det liksom ger kortsvärdet och sabeln fördelar gentemot långsvärdet. Vore fattigt om de tog bort det, imo.

- Ymir, tycker
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Bort med threat och crit

Just kortsvärdet har ju inte en fördel mot långsvärdet genom threat range. Däremot genom att vara ett lätt vapen, vilket gör det lämpat antingen för vänsterhandsbruk, eller för att slåss med när man brottas, eller liknande.

En sak som är lite kontraintuitiv med det nuvarande systemet är att jämförelsen långsvärd kontra kroksabel (eller värja) blir mer fördelaktig för de mer "finessiga" vapnen ju starkare man blir, eftersom man då får en större bonus som multipliceras oftare. Jag räknade ut någon gång var brytpunkten låg dels för longsword/rapier och dels för greatsword/falchion, men orkar inte göra om det nu.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Scythe är ett lökigt vapen ...

Alldeles bortsett från att en scythe är ett fånigt vapen att knata runt med är jag inte övertygad om att den skulle vara ett bättre val.

Samma förutsättningar som innan:

Scythe (2d4+6/19–20/×4), förväntad skada 7,865 per runda (inkl. 6 % crit-chans).

Med Power Critical:

Scythe (2d4+6/19–20/×4), förväntad skada 8,525 per runda (inkl. 8 % crit-chans).

Och med 2 × Power Critical:

Scythe (2d4+6/19–20/×4), förväntad skada 9,185 per runda (inkl. 10 % crit-chans).

Exakt samma förväntade skada som en falchion alltså, fast en tredjedel så stor crit-chans (precis som du noterade).

Dvs. greatsword är fortfarande det optimala valet (upp t.o.m. träff på 17+ [16+ med 2 × Power Critical]) – mest skada och en bra crit-chans (dubbelt så stor som greataxe och scythe; två tredjedelar så stor som falchion).

Vapen som crittar sällan men hårt är bara bättre om det är extremt svårt att träffa (18+), och då är greataxe bättre än scythe (med Power Critical blir scythe bättre – 2,75 dmg/rd mot 2,5 dmg/rd).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Scythe är ett lökigt vapen ...

Dvs. greatsword är fortfarande det optimala valet (upp t.o.m. träff på 17+ [16+ med 2 × Power Critical]) – mest skada och en bra crit-chans (dubbelt så stor som greataxe och scythe; två tredjedelar så stor som falchion).
Du glömmer att även fasta skadebonusar (d v s inte flaming och sneak attack och liknande) multipliceras på en crit. Någonstans finns en brytpunkt där den extra skadan från skadebonusar på crits väger upp att ett greatsword har högre grundskada.

Äh va fan, nu är jag pigg och orkar med matten. Antaganden: en person som har Improved Crit på sitt vapen (eller Keen), men inte Power Critical.

Den fasta skadebonusen uttrycks som B.
Greatsword: 2d6 (snitt 7) grundskada, 20% chans att få +100% skada, alltså 1,2x grundskada i snitt. Snittskada (7+B)x1,2
Falchion: 2d4 (snitt 5) grundskada, 30% chans att få +100% skada, alltså 1,3x grundskada i snitt. Snittskada (5+B)x1,3

(5+B)x1,3 = (7+B)x1,2
6,5 + 1,3B = 8,4 + 1,2B
0,1B = 1,9
B = 19

D v s när man har en skadebonus på +19 så blir falchion/scythe bättre än greatsword. 19 kan förvisso vara lite jobbigt att komma upp i, i alla fall utan power attack.

Om man har husregeln (från 3.0) att improved crit och keen stackar med varandra (additivt - jag har aldrig förstått varför de tog bort den regeln) så får greatsword 1,3x snittskada och falchion 1,45x. Matten blir då:

(5+B)x1,45 = (7+B)x1,3
7,25 + 1,45B = 9,1 + 1,3B
0,15B = 1,85
B = 12 1/3

Då blir alltså falchion bättre på 13, och greatsword bättre på 12. 13 är helt klart en realistisk skadebonus på level 8+, då man kan ta Improved Crit. (Str +6, x1,5 för tvåhandsvapen, +2 weapon spec, +2 vapen)

Edit: Notera att jag räknar skadan per träff, inte per attack. Därför blir AC och attackbonus irrelevant.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
För att den är från … Sandstorm (väl), och jag inte kom ihåg att den fanns.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Den skulle ju funka ännu bättre, om man har ett feat över (jag antar att den är exotisk). Och om man är ute efter feta crits så finns motsvarigheten Goliath Greathammer i Races of Stone (d12/x4).
 
Top