Nekromanti [Crowd Funding] Revolution d100

clarence redd

FrostByte Books
Jo, men jag håller med dig helt och hållet. Det finns väl få saker inom rollspel som känns så passé som sexism, men som tyvärr oreflekterat slinker igenom lite överallt. (Jag har själv beställt illustrationer och alla tecknare verkar inte fatta riktigt, trots tydliga anvisningar).

Det är möjligt att jag missar något, men jag ser inga kvinnor med urringade rustningar på Revolution d100-karaktären… Eller tänker du på framsidan till spelet? Jag tolkar det som att det är hennes luva som hänger ner, inte att det är någon urringning. Men visst, jag reagerade också på att det är lite onödigt framhävda bröst på bilden, men karaktären som helhet känns kanske trots allt lite mer som Lisbeth Salander än en typisk fantasykvinna. Eller vad tänker du?

RasmusL

Champion
clarence redd;n127569 said:
Jo, men jag håller med dig helt och hållet. Det finns väl få saker inom rollspel som känns så passé som sexism, men som tyvärr oreflekterat slinker igenom lite överallt. (Jag har själv beställt illustrationer och alla tecknare verkar inte fatta riktigt, trots tydliga anvisningar).

Det är möjligt att jag missar något, men jag ser inga kvinnor med urringade rustningar på Revolution d100-karaktären… Eller tänker du på framsidan till spelet? Jag tolkar det som att det är hennes luva som hänger ner, inte att det är någon urringning. Men visst, jag reagerade också på att det är lite onödigt framhävda bröst på bilden, men karaktären som helhet känns kanske trots allt lite mer som Lisbeth Salander än en typisk fantasykvinna. Eller vad tänker du?

Väldigt framhävda bröst, bar mage, bara axlar, tveksam pose.

clarence redd

FrostByte Books
Jag skickar vidare dina synpunkter till Paolo Guccione som gör spelet!

Däremot tolkar jag det inte som bara axlar/mage, utan som ett svart eller grått tajt plagg. En lönnmördare som klättrar in genom ett fönster? Så tänkte jag mig posen, men det är förstås olika vad man ser i bilden.

RasmusL

Champion
clarence redd;n127578 said:
Jag skickar vidare dina synpunkter till Paolo Guccione som gör spelet!

Däremot tolkar jag det inte som bara axlar/mage, utan som ett svart eller grått tajt plagg. En lönnmördare som klättrar in genom ett fönster? Så tänkte jag mig posen, men det är förstås olika vad man ser i bilden.
Cool!

Det kanske är jag som övertolkar/reagerar men det är så jag känner när jag ser bilden.

clarence redd

FrostByte Books
Här kommer svaret från Alephtar Games angående illustrationen, saxat ur sitt sammanhang i en längre diskussion på BRP Central:

BOOBS: a sure way to increase traffic on your thread [:)]

Anyway, quoting the article Clarence linked

Female Rogue: Sneaky leather vest for stealing stuff

Well, this is exactly what I see in the picture. No sexy lingerie.

The breasts are not ridiculously exaggerated. The picture is not perfectly vertical but leaning 30 degrees clockwise, and so is the rogue. If you look at any of the covers Tiziano has done for us, you will notice that this is a characteristic of his artwork: he never draws normal, vertical scenes. This makes her look as if she was wearing a super-pushup-extra-wonderbra, but what you are seeing is a meager C size. She is just pictured at the best possible angle, like in some bathroom selfies.

Anyway, the image is a placeholder, as Sverre guessed. I had one with a dwarf with axe (much more stereotypical, but Swedish dwarfs are less vocal than Swedish women on forums, so it would have caused less outrage) but the author could not give me copyright.

The most important thing, however is that Revolution will be the first roleplaying game with rules for chainmail bikinis! Yes, you will be able to dress your adventuring lady in a fantastic sexy outfit that has a realistically calculated ability to stop some blows. Just be prepared to roll up lots of sexy female adventurers.
Kanske inte det svaret jag hade önskat mig allra mest, men ändå skönt att det inte blir den bilden på omslaget. I övrigt verkar det vara väldigt delade meningar om bilden; bland båda könen.

Jag mejlade även GAW för att kolla om de hade lust att hoppa in i diskussionen, men jag har inte fått något svar än. De har kanske lite mycket att göra sedan de fick pris : )

RasmusL

Champion
clarence redd;n128683 said:
Här kommer svaret från Alephtar Games angående illustrationen, saxat ur sitt sammanhang i en längre diskussion på BRP Central:

Kanske inte det svaret jag hade önskat mig allra mest, men ändå skönt att det inte blir den bilden på omslaget. I övrigt verkar det vara väldigt delade meningar om bilden; bland båda könen.

Jag mejlade även GAW för att kolla om de hade lust att hoppa in i diskussionen, men jag har inte fått något svar än. De har kanske lite mycket att göra sedan de fick pris : )

Coolt och ambitiöst! Stor eloge för att du lyfte frågan till författaren!