Nekromanti Crowdsourca ett äventyr till Svärd & Svartkonst!

terje

xenomorf mystiker
Metallgudarnas rike är en äventyrsplats / sandbox i form av en djungelbeklädd ö bebodd av dinosaurier, stamfolk och en stadsstat. Stadsstaten och stammarna befinner sig i krig. Inom staden kämpar drottningen, prästinnan och trollkvinnan om makten. I staden finns också de märkliga främmande metallgudarna, och under den finns en labyrint som varit förseglad i generationer. Äventyret är öppet, det är upp till spelarna vad deras rollpersoner tar sig för på ön, vilka de allierar sig med och vilka de tar konflikt med.

Du bidrar med:
Text om platser, fraktioner, spelledarpersoner, varelser, skatter, fällor, mm.

Du får:
Ditt namn i äventyret som medförfattare (säg till om du inte vill stå med!).
Äventyret som pdf.

Jag agerar redaktör / diktator.

Äventyret publiceras sedan som pdf, och eventuellt också i tryck.
Edit: Vi (Svartkonst HB) kommer sedan att ta betalt för äventyret för att finansiera kartor och andra illustrationer.

Vill du vara med? Skicka mig ett PM med din epost så får du tillgång till google-dokumentet.

talgboll

Rollspelskollektivet
Jag har inte jobbat kommersiellt inom rollspelsbranschen men jag tycker rent spontant att ur ett fackligt perspektiv så är det här att utnyttja arbetskraften. Inte menat som hårda ord utan mer det vokabulär jag använder mot arbetsköpare. De som bidrar ska ha skälig ersättning för sitt jobb och det här är inte det, i min mening.

Tant Ragnar

Gamle usling
talgboll;n252708 said:
Jag har inte jobbat kommersiellt inom rollspelsbranschen men jag tycker rent spontant att ur ett fackligt perspektiv så är det här att utnyttja arbetskraften. Inte menat som hårda ord utan mer det vokabulär jag använder mot arbetsköpare. De som bidrar ska ha skälig ersättning för sitt jobb och det här är inte det, i min mening.
Jag håller inte med om detta. Det är inte speciellt lukrativt att publicera rollspel/äventyr, framför allt inte på svenska (baserat på vad andra spelskapare på forumet beskriver).

Det kan dessutom vara kul att få vara med en bit på den kreativa processen men ändå slippa alla krav och förpliktelser som en ersättning hade fört med sig (deadlines, omskrivningar, layout....).

Jag lade själv några timmar på ett liknande upplägg och är mer än nöjd med en pdf och mitt namn i produkten som ersättning för det.

talgboll

Rollspelskollektivet
Tant Ragnar;n252709 said:
Jag håller inte med om detta. Det är inte speciellt lukrativt att publicera rollspel/äventyr, framför allt inte på svenska (baserat på vad andra spelskapare på forumet beskriver).

Det kan dessutom vara kul att få vara med en bit på den kreativa processen men ändå slippa alla krav och förpliktelser som en ersättning hade fört med sig (deadlines, omskrivningar, layout....).

Jag lade själv några timmar på ett liknande upplägg och är mer än nöjd med en pdf och mitt namn i produkten som ersättning för det.
Jag förstår men det handlar inte bara om dig. Det handlar om att man förväntas jobba gratis för att det är en ära och det försämrar situationen för alla frilansare. Det är basal solidarisk antilönedumpningspolitik. Det handlar inte heller bara om ekonomisk vinst utan att man som känd (och vissa fall stor och rik) arbetsköpare kan bygga sitt varumärke på andras arbete och även om den enskilde utnyttjade arbetssäljaren inte upplever det så, så skapas ett mycket större mervärde för både denna enskilde arbetsköpare och i hela branschen.

Är man stor rollspelsproducent finns inga ursäkter att inte ge skälig ersättning. Är man amatörproducent är det lite skamligt i min mening att be andra göra jobbet om man sen gör en kommersiell produkt. Kan man inte ersätta skäligt, ska man inte fråga.

azzmazzter300

Veteran
talgboll;n252723 said:
Jag förstår men det handlar inte bara om dig. Det handlar om att man förväntas jobba gratis för att det är en ära och det försämrar situationen för alla frilansare. Det är basal solidarisk antilönedumpningspolitik. Det handlar inte heller bara om ekonomisk vinst utan att man som känd (och vissa fall stor och rik) arbetsköpare kan bygga sitt varumärke på andras arbete och även om den enskilde utnyttjade arbetssäljaren inte upplever det så, så skapas ett mycket större mervärde för både denna enskilde arbetsköpare och i hela branschen.

Är man stor rollspelsproducent finns inga ursäkter att inte ge skälig ersättning. Är man amatörproducent är det lite skamligt i min mening att be andra göra jobbet om man sen gör en kommersiell produkt. Kan man inte ersätta skäligt, ska man inte fråga.
Jag tror du förväxlar Svartkonst HB med ett stort företag. Jag håller med om principen, men min bedömning av lönsamhetsläget för indiespel i sverige är att antingen görs det här utan förväntning om monetär ersättning, för att man tycker det är kul, eller så blir det inte gjort alls.

Twitchy

Veteran
Skälig ersättning är nyckelordet. Skälig i relation till ett indiespel som kanske tjänar 10k totalt för 2 års arbete av skaparna är i min mening ära eller nöje. Eller så blir det inte gjort alls som azz sa.
Om Terje antytt att det finns mer ersättning att hämta än det egentligen inte finns så hade det varit en annan sak.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Crowdsourcing av grejer är en stor trend inom DIY D&D/OSR. Det är ett skitbra sätt stt få fram nya produkter, som ofta kan vara originella och coola. Kolla på Secret Santicore, eller alla tabeller och hex maps som växer fram i olika g+grupper. Nyckeln är att någon tar i tyglarna som redaktör och sätter ihop bitarna. Och alternativet är inte "skälig ersättning", för det går bara att administrera om produkten håller sig till en eller två författare - och då blir det en helt annan produkt, om den ens blir gjord alls!

Om Terje hade sökt en eller två författare som kan tänka sig att sammanställa det här till en skälig ersättning så hade han antingen gått tomhänt härifrån, aldrig fått den klar eller gått väääääldigt back på den :)

Jag har släppt ett äventyr som ändå sålt över förväntan, och dragit in mest pengar i sin produktlinje. Det har gett mig strax över $50 hittills. Om Svartkonst HB lyckas köpa illosar för pengarna de får in på det här gör de det jäkligt bra. Blir det några pengar över så utför de mirakel!

Såatteh... Noll spänn per skribent låter jäkligt skäligt i sammanhanget :)

Förresten har jag nog inte tid att skriva något, men jag kan slänga in en hundring eller två till illosar om ni får ihop en text av det! Och jag tycker initiativet är awesome!

terje

xenomorf mystiker
Det är bra att du tar upp det här talgboll! Det är viktigt att de som väljer att delta i projektet är medvetna om omständigheterna och är ok med det.

Vad det rent konkret kommer att handla om är att man skriver några hundra ord. Det är ett litet arbete, men likväl en verklig arbetsinsats. Alla deltagarnas små textstycken blir ju i slutändan en äventyrsmodul som inte skulle ha funnits utan vars och ens insats. Men om det skulle betalas ut lön för det skulle det handla om väldigt små summor.

Vad man som medförfattare får är inte bara nöjet att stå med i credits-listan utan framför allt att få ta del av alla andra medförfattarnas bidrag - alla får en kopia av äventyrsmodulen.

Att vi (jag och Mattias som tillsammans utgör Svartkonst HB) sedan tar betalt för modulen handlar om att finansiera tryck och bilder. Förhoppningsvis får vi då igen de pengar vi lägger ut för sådant.

Jag deltar själv i andras projekt under liknande omständigheter (dvs att skriva mindre bidrag till ett projekt utan att få lön för det). Två exempel är Petty Gods och Itras By: The Menagerie.

Jocke

Man med skägg
Om det finns plats för nåt wierd och gonzo kamn jag tänka mig att skriva den grejen, ska det vara mer klassisk ton tror jag ni kan hitta bättre :p

terje

xenomorf mystiker
Jocke;n252760 said:
Om det finns plats för nåt wierd och gonzo kamn jag tänka mig att skriva den grejen, ska det vara mer klassisk ton tror jag ni kan hitta bättre :p
Det finns nog absolut plats för något weird! I synnerhet nere i labyrinten. Jag kan dela dokumentet med dig så kan du kolla?