Nekromanti Crunchiga fältslag

Mogger

Hipsteranka
Jag behöver regler för fältslag till vår kampanj. Vi snackar typ engelsk medeltid (A Song of Ice and Fire). Jag vill att:

1) Subsystemet ska vara skalbart. Enheter om 10 soldater ska kunna hanteras i strid mot enheter om 100 soldater
2) Vapen, träning, utrustning m.m. är faktorer som spelar roll.
3) Truppslag ska kunna samverka på ett bra sätt.
4) Det ska vara ett system som scriptas, som Burning Wheels Fight!
5) Det får gärna vara en del bokföring före och efter slaget, men helst inte så mycket under slaget

Finns detta, och om inte, hur ska jag börja angripa problemet?

Leon

Leo carcion
Ang. stridens förlopp - vad sägs om strukturerade fältslag, av typen:

1) Rekognoscering och uppställning (välja slagfält och få den där viktiga kullen...)
2) Bågskyttar (vardera sidans bågskyttar försöker slå ut varandra)
3) Riddarchock (möjligen avgörande)
4) Melée/Flykt
5) Avgörande/bokföring över antal döda

"I come to thee for charitable licence,
That we may wander o'er this bloody field
To look our dead, and then to bury them;
To sort our nobles from our common men.
For many of our princes--woe the while!--
Lie drown'd and soak'd in mercenary blood;"

Härolden Montjoy - Henry V - W. Shakespeare

Fast det kanske är FÖR mycket engelsk medeltid...

solvebring

Superhero
På rak arm, direkt så här utan att tänka, fixa och plottra någonting med det så skulle jag sätta ihop tärningspölar byggda på arméernas resurser.
Det är min spontana tanke. Det svåra med det är då att väga hur många tärningar de olika resurserna är värda. En borg är till exempel värd fler tärningar än +50 antal soldater. Ont om mat i borgen reducerar skillnaden osv.
Fast om man nu skulle få allt på plats så kan man då spela både belägringar, bakhåll, plain fältslag och allt på samma system... Tänker jag, rent spontant. Och därmed kommer reglerna i andra hand och blir lättare att hantera, om man delar upp allt efter resurser under ett generellt system för alla typer av sådan strid.

Christoffer

It's all pig.
Varför krångla till det, Firefight! från Burning Empires är precis detta. Jag skulle ta det rakt av, eller så kollar du in Battle! som är en variant av Firefight! som någon hackat för att använda med BW Revised.

Mogger

Hipsteranka
Poppe said:
Varför krångla till det, Firefight! från Burning Empires är precis detta. Jag skulle ta det rakt av, eller så kollar du in Battle! som är en variant av Firefight! som någon hackat för att använda med BW Revised.
Battle! är bra, och om jag måste göra ett eget så kommer jag att utgå från det, men jag vill ha MER! :gremsmile: Sånt som Peter pratar om, när riddarna rider ner bågskyttar, måste med.

Ska fundera och läsa lite mer.

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
Ett bra system för det finns i Legends of Anglerre... (som är Fate-baserat, typ)
Om man inte har spelet, går det att sammanfatta på ett bra sätt?

Mogger

Hipsteranka
Medeltida strategier

Ok, efter lite läsning har jag fått för mig att det grovt finns tre typer av trupper:

Bågskyttar/Armborstskyttar
Infanteri
Kavalleri

Inte så överraskande kanske. Men vi går vidare (här är det meningen att ni ska rätta mig):

Billiga trupper, och helst många. Deras uppgift var att bryta ner fienden så att striden kunde gå till nästa fas. Helst var dessa trupper skyddade av andra trupper och/eller skydd i terrängen.

Infanteri
Det viktigaste truppslaget. Beväpnande med pikar kunde de vara effektiva mot kavalleri, de skyddade skyttarna, och när fienden började bli mör skickade man in dessa.

Kavalleri
Egentligen bör man skilja på tungt rytteri och lätt kavalleri. Riddare red rakt fram och skapade oreda, bröt upp leden, så att efterföljande infanterister kunde röja. Men, det gällde att skicka fram riddarna vid rätt tidpunkt. Kom de för tidigt mötte de en mur av pikar. Dessutom väldigt dyra/värdefulla så man vill att de ska göra maximal nytta. Lätt rytteri kan använda sin mobilitet till att slå till mot flanker m.m.

När fienden väl brutits upp och tappat sin disciplin var striden vunnen.

Vad har jag missat?

Ram

Skev
Re: Medeltida strategier

Måns said:
Ok, efter lite läsning har jag fått för mig att det grovt finns tre typer av trupper:

Infanteri
Kavalleri

Inte så överraskande kanske. Men vi går vidare (här är det meningen att ni ska rätta mig):

Billiga trupper, och helst många. Deras uppgift var att bryta ner fienden så att striden kunde gå till nästa fas. Helst var dessa trupper skyddade av andra trupper och/eller skydd i terrängen.

Infanteri
Det viktigaste truppslaget. Beväpnande med pikar kunde de vara effektiva mot kavalleri, de skyddade skyttarna, och när fienden började bli mör skickade man in dessa.

Kavalleri
Egentligen bör man skilja på tungt rytteri och lätt kavalleri. Riddare red rakt fram och skapade oreda, bröt upp leden, så att efterföljande infanterister kunde röja. Men, det gällde att skicka fram riddarna vid rätt tidpunkt. Kom de för tidigt mötte de en mur av pikar. Dessutom väldigt dyra/värdefulla så man vill att de ska göra maximal nytta. Lätt rytteri kan använda sin mobilitet till att slå till mot flanker m.m.

När fienden väl brutits upp och tappat sin disciplin var striden vunnen.

Vad har jag missat?
Om du pratar strid på öppen mark så duger det säkert till att börja med. Om du däremot pratar belägring osv. så är sådana saker som artilleri, sappörer, torn/stegar etc. värda att tänka lite på.

Sedan tycker jag att det är ganska viktigt att skilja lite på de olika bäväpningarna och bepansringarna hos de enheter som du räknat upp, men det kanske blir för plottrigt för din smak.

Phelan

Hero

Något jag hade försökt leka med är problem i kommunikation och ordergivning. Måns nämnde BW och scriptande tidigt i tråden, någon mekanism som speglar och ger en känsla för svårigheter att styra striden när den väl satt igång kanske?

Mvh / Phelan

Mogger

Hipsteranka

Ram said:
Om du pratar strid på öppen mark så duger det säkert till att börja med. Om du däremot pratar belägring osv. så är sådana saker som artilleri, sappörer, torn/stegar etc. värda att tänka lite på.

Sedan tycker jag att det är ganska viktigt att skilja lite på de olika bäväpningarna och bepansringarna hos de enheter som du räknat upp, men det kanske blir för plottrigt för din smak.
Rena belägringsregler får bli en senare add-on. Och alla trupper måste utrustas med vapen och rustning. I princip kommer ett kompani (termen för en trupp) funka som en karaktär, som utrustas, har värden i olika färdigheter m.m. så det är inte alls för plottrigt för min smak. Inte för det här projektet iaf. :gremsmile:

Det kommer att funka typ som Fight! i Burning Wheel (tyvärr funkar inte Battle! riktigt så) där man scriptar en "strategi" där man ger varje kompani 3 (eller fler) order, och sedan spelar man ut den första rundan, slår de slag som krävs, lattjar med de RP som befinner sig i respektive kompani o.s.v.

Det jag funderar på nu är rent taktiska val i striden. det ska finnas lite risktagande och fog of war utan att bli helt slumpmässigt. Och så vill jag få in moral/diciplin på något sätt.

(Allt det här har förresten vuxit och integrerats med andra spelprojekt, så om jag fortsätter så här så har jag snart ett perfekt 100-åriga kriget-spel :gremsmile: )

Mogger

Hipsteranka

Phelan said:
Något jag hade försökt leka med är problem i kommunikation och ordergivning. Måns nämnde BW och scriptande tidigt i tråden, någon mekanism som speglar och ger en känsla för svårigheter att styra striden när den väl satt igång kanske?

Mvh / Phelan
Ja, jag har funderat på det. Tips eller konkret information kring hur de löste det IRL tas tacksamt emot.

Phelan

Hero

Beror kanske på hur avancerat du vill göra det, och så även på hur stora slag det handlar om.

Jag kan tänka mig att man kan leka med:
- Begränsat antal nya ordrar/runda som en fältherre kan ge när ett slag väl är igång
- Begränsade möjligheter (eventuellt slumpfunktion) att få information om vad som sker på andra delar av slagfältet
- Fördröjning i när nya ordrar kan tas emot om det är längre bort

Vad hade du tänkt dig skulle vara rollpersonernas positioner? Jag förstår det både som fältherre och kanske också ingå i olika kompanier?

Moral och disciplin och hur dessa påverkar om en enhet utför en order eller inte är ju andra aspekter som också kan vara rätt "roliga".

Något som jag generellt tycker gör ett bra regelsystem är ett regelsystem där man får en förståelse för och en känsla för att historiska strategier och taktiker i sin kontext var de rätta, även om vi till exempel med moderna ögon till exempel tycker det är vansinnigt att gå i täta led mot gevärseld.

Mvh / Phelan

Mogger

Hipsteranka

Phelan said:
Beror kanske på hur avancerat du vill göra det, och så även på hur stora slag det handlar om.
De ska vara skalbara och i princip kunna användas så fort det blir strider som är för krångliga att sköta med vanliga regler. Upp till slag med arméer om flera tusen soldater.

Phelan said:
Jag kan tänka mig att man kan leka med:
- Begränsat antal nya ordrar/runda som en fältherre kan ge när ett slag väl är igång
- Begränsade möjligheter (eventuellt slumpfunktion) att få information om vad som sker på andra delar av slagfältet
- Fördröjning i när nya ordrar kan tas emot om det är längre bort
Bra grejer! Sånt vill jag gärna baka in.

Phelan said:
Vad hade du tänkt dig skulle vara rollpersonernas positioner? Jag förstår det både som fältherre och kanske också ingå i olika kompanier?
Iom att varje kompani behöver en kaptenså finns det utrymme för flera RP-befäl, men de kan i princip befinna sig på vilken nivå som helst. Är de vanliga soldater får de bara uppleva strategin på nära håll, vilket kan vara nog så coolt.

Phelan said:
Moral och disciplin och hur dessa påverkar om en enhet utför en order eller inte är ju andra aspekter som också kan vara rätt "roliga".
När jag tänker efter finns det här redan. Ett kompani tar skada i tre nivåer - disordered, routed och destroyed (reglerna tar avstamp i A Song of Ice and Fire, och även om spelet suger så finns det en del rätt här och var, som dessa skadenivåer) - och blir därmed sämre på att ta order, och utföra order.

Phelan said:
Något som jag generellt tycker gör ett bra regelsystem är ett regelsystem där man får en förståelse för och en känsla för att historiska strategier och taktiker i sin kontext var de rätta, även om vi till exempel med moderna ögon till exempel tycker det är vansinnigt att gå i täta led mot gevärseld.
Jag tror att det blir följden, eftersom vapnen, rustningarna och förutsättningarna är de samma.

Detta tillför inget alls till disskusionen, men jag blir bra jävla sugen på att spel A Song of Ice and Fire när jag läser den här tråden och Världsbyggande. Skriv för bövelen en krönika! :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka

Draugen said:
Detta tillför inget alls till disskusionen, men jag blir bra jävla sugen på att spel A Song of Ice and Fire när jag läser den här tråden och Världsbyggande. Skriv för bövelen en krönika! :gremsmile:
Ok. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Fältslagsregler, trupper och utrustning

Ok, jag har börjat bryta ner trupperna i, förhoppningsvis, hanterbara delar.

Units
Archers
Infantry
Cavalry

(Ja, snott från FoW)
Training - Hur bra de är på att ta emot och utföra order
Conscript
Trained
Veteran
Elite

Moral - Vad som krävs för att få dem att bryta
Reluctant
Confident
Fearless

Utöver detta kommer deras utrustning att spela roll med. Saknar ni något?

Tanken är att härföraren väljer mellan en massa order (Advance, Charge, Flank m.fl.) i rundor där ett kompani får försöka ta emot och utföra olika många order beroende på deras training, och hur pass illa tilltygade de är. Olika orders funkar olika bra mot andra orders. Väljer du Flank mot en Charge är det väldigt bra för enheten som väljer Flank exempelvis, medan det inte är så kul att Charga in i pikenerare som har ordern Hold Your Ground.

Varje strid väljer härförarna varsitt Objektiv, alltså det övergripande syftet med striden, typ, skär av reträttvägar, ta kullen, tillfångata generalen o.s.v.

Förflyttning sker något abstrakt över zoner, som bygger på terräng och avstånd.

Då och då måste härföraren slå slag för att inte hans armé ska fly. När det sker är det kört. Men en strid kan även sluta med att ena sidan tvingas ge sig eller på annat sätt avbryta striden.

Jag har inte riktigt löst hur man hanterar olika stora styrkor som slåss mot varandra. Eventuellt bara genom att öka svårighetsgraden, men jag vet inte. Terräng,

I övrigt hanteras kompanierna som karaktärer, med förmågor, utrusning, KP m.m. så det är egentligen som en strid med 4-5 inblandade (eller vad det nu kan vara).

Har jag missat något?