Re: Fältslagsregler, trupper och utrustning
Ser trevligt ut!
Hur kommer enheter bli skadade? Är det främst moralförluster eller faktiska skadade och dödade soldater?
Rally-regel (vad säger man på svenska?) för en härförare/högre befäl att samla retirerande soldater och få in dem i köttkvarnen igen?
Utmattning/cohesion kanske? Ju fler drag på raken som en enhet är involverad desto tröttare blir den och håller dessutom samman sämre (individuella soldater i handgemäng istället för koordinerade linjer osv).
Formationer? Linjer som ger bra slagstyrka i en riktning, fyrkanter som gör flank svårare men samtidigt kan man inte få lika mycket offensiv punch själv, skirmish som funkar bra för att plocka flyende motståndare och då man utsätts för beskjutning men är värdelöst om t ex en linje anfaller... (detta kan ju kanske kräva lite mer detaljerad karta än du skissat på innan, men kanske går att lösa genom att definiera att man kan slåss länkat med andra kompanier vilket gör flank svårare)
Mvh / Phelan
Mvh / Phelan
Ser trevligt ut!
Hur kommer enheter bli skadade? Är det främst moralförluster eller faktiska skadade och dödade soldater?
Rally-regel (vad säger man på svenska?) för en härförare/högre befäl att samla retirerande soldater och få in dem i köttkvarnen igen?
Utmattning/cohesion kanske? Ju fler drag på raken som en enhet är involverad desto tröttare blir den och håller dessutom samman sämre (individuella soldater i handgemäng istället för koordinerade linjer osv).
Formationer? Linjer som ger bra slagstyrka i en riktning, fyrkanter som gör flank svårare men samtidigt kan man inte få lika mycket offensiv punch själv, skirmish som funkar bra för att plocka flyende motståndare och då man utsätts för beskjutning men är värdelöst om t ex en linje anfaller... (detta kan ju kanske kräva lite mer detaljerad karta än du skissat på innan, men kanske går att lösa genom att definiera att man kan slåss länkat med andra kompanier vilket gör flank svårare)
Mvh / Phelan
Mvh / Phelan