Nekromanti Crunchiga fältslag

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Fältslagsregler, trupper och utrustning

Ser trevligt ut!

Hur kommer enheter bli skadade? Är det främst moralförluster eller faktiska skadade och dödade soldater?

Rally-regel (vad säger man på svenska?) för en härförare/högre befäl att samla retirerande soldater och få in dem i köttkvarnen igen?

Utmattning/cohesion kanske? Ju fler drag på raken som en enhet är involverad desto tröttare blir den och håller dessutom samman sämre (individuella soldater i handgemäng istället för koordinerade linjer osv).

Formationer? Linjer som ger bra slagstyrka i en riktning, fyrkanter som gör flank svårare men samtidigt kan man inte få lika mycket offensiv punch själv, skirmish som funkar bra för att plocka flyende motståndare och då man utsätts för beskjutning men är värdelöst om t ex en linje anfaller... (detta kan ju kanske kräva lite mer detaljerad karta än du skissat på innan, men kanske går att lösa genom att definiera att man kan slåss länkat med andra kompanier vilket gör flank svårare)

Mvh / Phelan

Mvh / Phelan
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Re: Fältslagsregler, trupper och utrustning

Phelan said:
Hur kommer enheter bli skadade? Är det främst moralförluster eller faktiska skadade och dödade soldater? Rally-regel (vad säger man på svenska?) för en härförare/högre befäl att samla retirerande soldater och få in dem i köttkvarnen igen?
Det här hänger ihop. Det finns en order som Rally, och ges till trupper som behöver det. :gremsmile:

Skada sker i 3 steg: disordered, routed och destroyed. Det speglar både moral och förluster. Efter striden kollar man hur illa det gick.

Phelan said:
Utmattning/cohesion kanske? Ju fler drag på raken som en enhet är involverad desto tröttare blir den och håller dessutom samman sämre (individuella soldater i handgemäng istället för koordinerade linjer osv).

Formationer? Linjer som ger bra slagstyrka i en riktning, fyrkanter som gör flank svårare men samtidigt kan man inte få lika mycket offensiv punch själv, skirmish som funkar bra för att plocka flyende motståndare och då man utsätts för beskjutning men är värdelöst om t ex en linje anfaller... (detta kan ju kanske kräva lite mer detaljerad karta än du skissat på innan, men kanske går att lösa genom att definiera att man kan slåss länkat med andra kompanier vilket gör flank svårare)
Jag har funderat på det här, men jag tror att det kan illustreras ändå, genom att placera ut trupper på ett sådant sätt samt ge dem order som speglar vad de ska göra. Typ att du sätter två enheter med infanteri som skyddar bågskyttarna, och ger dessa ordern Hold Your Ground. Kartan ska vara tillräckligt detaljerad för sådant. Sedan är det inte säkert att tiden eller terrängen är på din sida... :gremsmile:
 
Top