Nekromanti [Cthulhu 1920] Färdigheter för att upptäcka saker

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Känns nedanstående som en bra fördelning, namn och beskrivning av de tre färdigheterna som används för att upptäcka saker eller missar jag någonting viktigt?
Perception skills
There are three perspective skills; Awareness, Listen and Search. Awareness is used to determine if the character notice things he is not actively locking for and when he actively use his eyes to spot something. Listen is used to determine if the character hears something, by accident or when trying to do so. Search is used when the character uses his intelligence and all his senses to find something.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Tyvärr inte. De överlappar enligt dina beskrivningar, att bara ha en skill för att lyssna är att göra det mer uppdelat än orginalet och det är oklart om Search är din library use expy eller om man alltid kan använda den. Jag måste vara ärlig och säga att jag inte tycker om det alls. Jag gillar inte din uppdelning (varför ha lyssna som en egen skill?) och jag tycker dina beskrivningar är oklara. Vad ÄR det Search är till för?

Jag hade börjat om från början med det här.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
God45;n120940 said:
Tyvärr inte. De överlappar enligt dina beskrivningar, att bara ha en skill för att lyssna är att göra det mer uppdelat än orginalet och det är oklart om Search är din library use expy eller om man alltid kan använda den. Jag måste vara ärlig och säga att jag inte tycker om det alls. Jag gillar inte din uppdelning (varför ha lyssna som en egen skill?) och jag tycker dina beskrivningar är oklara. Vad ÄR det Search är till för?

Jag hade börjat om från början med det här.
Tack för kritiken, som var konstruktiv även om den var svidande.

Listen är en skill i orginalet. I alla fall i 5:e upplagan som är den jag använder. Search ersätter Spot hidden som jag tycker är ett sämre namn. Library use är kvar som en egen färdighet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Zadrith;n120946 said:
Tack för kritiken, som var konstruktiv även om den var svidande.

Listen är en skill i orginalet. I alla fall i 5:e upplagan som är den jag använder. Search ersätter Spot hidden som jag tycker är ett sämre namn. Library use är kvar som en egen färdighet.
Ledsen om jag var hård. Jag är inte den mest subtila kritikern men jag försöker vara konstruktiv.

Jag hade tagit ut Listen eftersom den är så edgecase och egentligen kan täckas av awereness. Sedan hade jag Skrivit om beskrivningen för Search så att det är tydligare vad den gör.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,963
Location
Stockholm
Jag ber om ursäkt för att jag riktar denna fråga mer mot förutsättningarna än dina lösningsförslag men: varför vill du slå för de här sakerna? Kan du påvisa ett fall där det tillför något till spelet att inte ge dem information när de letar efter den på rätt plats?
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
RasmusL;n120990 said:
Jag ber om ursäkt för att jag riktar denna fråga mer mot förutsättningarna än dina lösningsförslag men: varför vill du slå för de här sakerna? Kan du påvisa ett fall där det tillför något till spelet att inte ge dem information när de letar efter den på rätt plats?
Det tycker jag absolut, om det bara finns en väg framåt för rollpersonerna kan man ju resonera så om alla färdigheter, varför ha en färdighet för klättra om rollpersonerna måste lyckas klättra över någonting eller en färdighet för strid om de måste kunna besegra en fiende.

Finns det något som måste hittas får man naturligtvis se till att de hittar det men färdighetsslaget kan ju ge en fingervisning om hur lång tid det tar för dem att hitta den eller för att avgöra vem av rollpersonerna som hittar den.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Zadrith;n121235 said:
Det tycker jag absolut, om det bara finns en väg framåt för rollpersonerna kan man ju resonera så om alla färdigheter, varför ha en färdighet för klättra om rollpersonerna måste lyckas klättra över någonting eller en färdighet för strid om de måste kunna besegra en fiende.
Har du kollat något på Trail of Cthulhu? De har löst ledtrådsletandet på ett annat sätt. De har (korrekt, enligt mig) konstaterat att själva undersökandet är det centrala i CoC och att det inte är roligt när centrala saker sköts av slumpen. Istället tänker de sig att spelarna faktiskt beskriver hur de undersöker platserna, och så finns det binära informationsinhämtningsfärdigheter (som man har eller inte har, typ) och som avgör viulken rollperson som hittar vilka ledtrådar.

Grundtanken, som jag lånat till mitt Kutulu, är typ såhär: 1) utmaningen bör ligga i att lyckas sammanfoga ledtrådarna, 2) tärningsslag är ändå inte utmaningar.

Men det beror väldigt mycket på hur mycket player skill man vill ha i sitt undersökande och detektivande. Jag gillar ju problemlösning och mysterielösande och sådant, så jag blir mest irriterad när det göttiga tas ifrån mig av misslyckade tärningsslag (eller lyckade - då får jag ju inte heller sitta och vara clever, utan tärningen tar all ära).
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
krank;n121238 said:
Har du kollat något på Trail of Cthulhu? De har löst ledtrådsletandet på ett annat sätt. De har (korrekt, enligt mig) konstaterat att själva undersökandet är det centrala i CoC och att det inte är roligt när centrala saker sköts av slumpen. Istället tänker de sig att spelarna faktiskt beskriver hur de undersöker platserna, och så finns det binära informationsinhämtningsfärdigheter (som man har eller inte har, typ) och som avgör viulken rollperson som hittar vilka ledtrådar.

Grundtanken, som jag lånat till mitt Kutulu, är typ såhär: 1) utmaningen bör ligga i att lyckas sammanfoga ledtrådarna, 2) tärningsslag är ändå inte utmaningar.

Men det beror väldigt mycket på hur mycket player skill man vill ha i sitt undersökande och detektivande. Jag gillar ju problemlösning och mysterielösande och sådant, så jag blir mest irriterad när det göttiga tas ifrån mig av misslyckade tärningsslag (eller lyckade - då får jag ju inte heller sitta och vara clever, utan tärningen tar all ära).
När det gäller sammanfogande av ledtrådar, lista ut saker så lämnar jag det helt åt spelarna. Men kör de fast så kan de få lite hintar genom lyckade färdighetsslag. När det gäller letande efter ledtrådar så brukar det bli så att en väldigt detaljerade förklaring av vad en rollperson gör kan ge resultat även utan slag men är spelarna trötta eller fantasilösa så kan de klara det med ett bra slag i stället.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Zadrith;n121242 said:
När det gäller sammanfogande av ledtrådar, lista ut saker så lämnar jag det helt åt spelarna. Men kör de fast så kan de få lite hintar genom lyckade färdighetsslag.
Varför inte bara ge dem hintar utan tärningsslag? Vad tillför tärningsslaget? Leder både lyckade och misslyckade tärningsslag till något intressant?
 

Logros

Veteran
Joined
28 May 2008
Messages
77
Kan ju vara användbart med slag för att leta om det t.ex. måste göras på tid (hitta en bok i ett rörigt bibliotek innan monstret sparkar in dörren) eller när letandet skulle vara *tråkigt* att spela eller förbereda.

Ang. perception skills skulle jag nog gå på Awareness och Search, och låta syn, hörsel och eventuella övernaturliag förmågor vara *begränsningar* på dessa. Dvs för att notera den lilla fläcken av blod i den halvdunkla tunneln är det Awareness begränsat av Sight.

Jag menar, en halvgalen ockultikier måste ju kunna vara beroende av sina flaskbottenglasögon.

Det innebär också att saker som sänker Syn (t.ex. brist på ljus, dimma, sandstorm etc) automatiskt påverkar Awareness och Search.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
krank;n121267 said:
Varför inte bara ge dem hintar utan tärningsslag? Vad tillför tärningsslaget? Leder både lyckade och misslyckade tärningsslag till något intressant?
I vissa fall leder det till misslyckande eller lyckande, i vissa till minimal framgång eller större framgång. Jag brukar köra ganska mycket sandbox så det är sällan det finns något man inte kan misslyckas med men det förekommer.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Logros;n121589 said:
Kan ju vara användbart med slag för att leta om det t.ex. måste göras på tid (hitta en bok i ett rörigt bibliotek innan monstret sparkar in dörren) eller när letandet skulle vara *tråkigt* att spela eller förbereda.

Ang. perception skills skulle jag nog gå på Awareness och Search, och låta syn, hörsel och eventuella övernaturliag förmågor vara *begränsningar* på dessa. Dvs för att notera den lilla fläcken av blod i den halvdunkla tunneln är det Awareness begränsat av Sight.

Jag menar, en halvgalen ockultikier måste ju kunna vara beroende av sina flaskbottenglasögon.

Det innebär också att saker som sänker Syn (t.ex. brist på ljus, dimma, sandstorm etc) automatiskt påverkar Awareness och Search.
Tycker det här var det bästa resonemanget hittills, då blir det en skill för att bara använda sina sinnen och en som kombinerar sinnen och intelligens. Sedan kan man ha traits för bra/dålig syn/hörsel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,963
Location
Stockholm
Zadrith;n121668 said:
I vissa fall leder det till misslyckande eller lyckande, i vissa till minimal framgång eller större framgång. Jag brukar köra ganska mycket sandbox så det är sällan det finns något man inte kan misslyckas med men det förekommer.
Men... Jaha, du vill ha regler som du som spelledare kan låtsas använda dig av för att inge en falsk känsla av objektivitet hos spelarna samtidigt som du egentligen GM Fiat:ar in utfall via pudeltävlingar och godtyckliga regelbrott? Då är din variant säkert bra.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
RasmusL;n121844 said:
Men... Jaha, du vill ha regler som du som spelledare kan låtsas använda dig av för att inge en falsk känsla av objektivitet hos spelarna samtidigt som du egentligen GM Fiat:ar in utfall via pudeltävlingar och godtyckliga regelbrott? Då är din variant säkert bra.
Det händer men i de flesta fall har resultatet av slaget en inverkan och att helt slopa dem gör ju inte att det finns mindre utrymme för pudeltävlande och godtycklighet. Färre regelbrott naturligtvis men det är ju en naturlig följd av färre regler.

Enligt mig är rollpersonens värden i första hand ett verktyg för att kunna jämföra hur bra olika rollpersoner är och för att det ska finna en viss samsyn mellan spelaren och spelledaren. I det här fallet är en som har 12 i Search bättre på att hitta saker än någon som har 8 i Search. Hur detta sedan används är mindre noga.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,963
Location
Stockholm
Zadrith;n121849 said:
Det händer men i de flesta fall har resultatet av slaget en inverkan och att helt slopa dem gör ju inte att det finns mindre utrymme för pudeltävlande och godtycklighet. Färre regelbrott naturligtvis men det är ju en naturlig följd av färre regler.

Enligt mig är rollpersonens värden i första hand ett verktyg för att kunna jämföra hur bra olika rollpersoner är och för att det ska finna en viss samsyn mellan spelaren och spelledaren. I det här fallet är en som har 12 i Search bättre på att hitta saker än någon som har 8 i Search. Hur detta sedan används är mindre noga.
Ledsen om jag var "lite" raljant ovan, det är bara inte min typ av spelstil. Jag tycker att det du säger är vettigt givet förutsättningarna!
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
RasmusL;n121862 said:
Ledsen om jag var "lite" raljant ovan, det är bara inte min typ av spelstil. Jag tycker att det du säger är vettigt givet förutsättningarna!
Ingen fara, det var inte en helt felaktig om än något vinklad beskrivning av min spelstil
 
Top