Nekromanti [Cthulhu 1920] Magic points and Hit points

Zadrith

Hero
I Cthulhu 1920 har rollpersonerna attribut som har värde 2-5 som aldrig förändras efter att man skapat rollpersonen. Färdigheternas värde utgörs av en bas som är det samma som summan av två attribut (kan vara samma två gånger) samt en bonus. Attributen är Physique, Dexterity, Perception, Charisma, Intelligence, Willpower och Education. Bland färdighetern finns Endure (baserad på Phy+Wil), Self Control (baserat på Wil+Wil) och Strength (baserat på Phy + Phy).

Tycker ni att jag ska basera antalet Magic points på attributen, i så fall Intelligence, på färdigheten self Control eller på en kombination av dessa?
Och ska jag på motsvarande sätt basera Hit points direkt på Physique eller på en kombination av Endure och Strength?

Den stora skillnaden ligger framför allt i huruvida man ska kunna öka dessa under spelets gång och i så fall i hur stor grad.

RasmusL

Champion
Stryk magic points, de är en helknasig del av original spelet som inte gör någon nytta.
För HP gillar jag Endure.

Bolongo

Herr Doktor
Ingen nytta är kanske lite överdrivet. Men sakerna de gör kanske kan göras på andra sätt. Jag ser två funktioner hos MP:

* Begränsa hur mycket magi som kan brännas av. För SLP är det inget kul att hålla reda på det. För RP... tja, jag tycker väl SAN-förlusten är en tillräckligt begränsande faktor, egentligen.

* Tjäna som en slags psykiska HP. Vissa trollformler dränerar MP, och när du når 0 svimmar du. Dessa formler går att skriva om så de ger samma effekt via någon annan mekanism.

Zadrith

Hero
Jag tycker att MP fyller en funktion och använder den för olika former av mental utmattning som inte hänger ihop med tilltagande galenskap.

RasmusL

Champion
Ok. MP i Chaosium-CoC tolkar jag som frånkopplat "mental utmattning" och snarare som något abstrakt och esoteriskt mått på en individs magiska potens (i och med kopplingen till POW och Luck), vilket jag personligen har svårt att gifta samman med mythoset. Kanske kan vara värt att hitta på en ny term?

Zadrith

Hero
RasmusL;n122604 said:
Ok. MP i Chaosium-CoC tolkar jag som frånkopplat "mental utmattning" och snarare som något abstrakt och esoteriskt mått på en individs magiska potens (i och med kopplingen till POW och Luck), vilket jag personligen har svårt att gifta samman med mythoset. Kanske kan vara värt att hitta på en ny term?
Håller med om att MP inte är en bra term och det är sällan jag låter mina rollpersoner lära sig någon magi.

Senast jag spelade CoC med en ny grupp började vi med äventyret "Edge of Darkness" som är ett av introäventyren i version 5. Där ska man försöka fördriva ett monster som frammanades av en annan grupp för länge sedan. Medan de höll på lät jag dem med jämna mellanrum förlora 1T6 MP för att ge dem känslan av att det var jobbigt, att de kanske skulle tuppa av och inte klara det.

För visso ett billigt trick men ganska effektivt.

Jocke

Man med skägg
Jag tror att jag mest har använt det som en resurs om onda kultester, vampyrer och allehanda monster kan ta av spelarna. Och för att få en uppfattning om hur mycket magi en npc kan använda.