Nekromanti Cthulhu Dark Ages – Någon som köpt?

Storuggla

Champion
Ja, är det någon som köpt sig ett ex ännu och har några kommentarer? Jag bläddrade i det i torsdags och tyckte det såg hiskeligt fult ut, men köpte det inte då jag har lite ont om kosing fram tills löning. :gremmad:

Och när jag ändå är här, har någon en idé hur man ska spela? Om man går till sheriffen eller polisen på 1920-talet och talar om hur folk på ensliga platser dyrkar monstrum och hur varelser från havet dräper fiskargubbar så blir man inlåst i en mjuk cell.
Gör man samma sak på medeltiden så kanske den gode fogden eller kyrkoprelaten hajjar till och tar det hela på allvar... plötsligt inte lika läskigt tycker jag.

Storuggla, inte för att backupen gör till eller från

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
"Ja, är det någon som köpt sig ett ex ännu och har några kommentarer?'"

Den är beställd och undanlagd för min del, men..

"köpte det inte då jag har lite ont om kosing fram tills löning."

..jag har exakt samma problem som du.. :gremmad:

Återkommer skyndsamligen med ingående kommentarer när den är införskaffad, jag undrar verkligen också hur de ska styra upp det här med medeltids-cthulhiana..*S*

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Så den har kommit nu? Jag förhandsbeställde ju på Hobbyspel..

Storuggla

Champion
"Så den har kommit nu? Jag förhandsbeställde ju på Hobbyspel.."

Tja, jag kan inte tala för Hobbyspel eller något sådant, men på SFBokhandeln finns den i alla fall.

Storuggla, med teblad mellan tänderna

Troberg

Sinister eater
Re: Cthulhu Dark Ages ? Någon som köpt?

Om man går till sheriffen eller polisen på 1920-talet och talar om hur folk på ensliga platser dyrkar monstrum och hur varelser från havet dräper fiskargubbar så blir man inlåst i en mjuk cell.
Gör man samma sak på medeltiden så kanske den gode fogden eller kyrkoprelaten hajjar till och tar det hela på allvar... plötsligt inte lika läskigt tycker jag.
Bortsett från att både fogden och kyrkoprelaten antagligen är med på det, eller så vill de bränna dig på bål för att du talar om monster som inte nämns i bibeln.

Storuggla

Champion

"Bortsett från att både fogden och kyrkoprelaten antagligen är med på det, eller så vill de bränna dig på bål för att du talar om monster som inte nämns i bibeln."

Tja att sheriffen är med i den onda kulten är ju en risk oavsett era, men det där med bränning? Säg inte att det är monster, säg att det är nestorianer eller vadsomhelst. Vips kommer kyrkan och jävlas. Jag vet inte, jag är skeptisk till det hela. Möjligtvis om man lirar i Damascus där inte den romersk-katolska kyrkan är så himla stark och det är tillåtet att vara religiöst avvikande om man bara betalar skatten? Då får man ju cthulhu, ökenfantasy och dromedarer i ett! Wow, nu blev jag glad igen... :gremlaugh:

Storuggla, fin kamel, fin...

Nightowl

Champion
Den officiella kyrkopolicyn under många århundraden var att magi och sån skit inte finns; att påstå något annat är att utmana Guds allmakt. Häxbålen började först efter högmedeltiden, vanliga dumma fördomar till trots, men däremot kunde man ju bli ihjälslagen för att man är kättare - och vad tror du man kallar folk som betvivlar Guds allmakt?

Så A, risken är att prästen inte tror dig och B, du får fan för det. Däremot trodde vanligt folk ju på svartkonst och tocket, men skall du få sheriffen och lyssna måste du nog ha lite mer att komma med än "jag såg ett monster". Det är klart, han blir säkert rädd och kallar på prelaten som ser till att du kastas i buren och torteras för kätteri i alla fall...

Å andra sidan kan man ju faktiskt spela munk eller riddare själv. Vad gör man när bönderna står där med hötjugor och kräver att man skall utplåna byn nästgårds för att de sysslar med hednisk vidskepelse? Jag menar, dom betalar väl skatt till din länsherre/abbot eller whatever shit, så du blir säkert utsänd att snoka först... och i Sherwoodskogen kan ingen höra dig skrika.

Erik, iä shub-niggurath!

Troberg

Sinister eater

och i Sherwoodskogen kan ingen höra dig skrika.
Dessutom var medeltiden mörk och i mörkret kan ingen höra dig blöda.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Cthulhu Dark Ages – Någon som köpt?

"Jag menar, dom betalar väl skatt till din länsherre/abbot eller whatever shit, så du blir säkert utsänd att snoka först... och i Sherwoodskogen kan ingen höra dig skrika."

Är Robin Hood och hans muntra män Cthulhu-dyrkare? :gremsmile:

Jake Steele

Warrior
Jag har köpt

Cthulhu Dark Ages (CDA) utspelar sig mellan 950 och 1050 och Chaosium anger att supplement bör skrivas för år 960.

Jag har inte full koll på medeltiden men år 960 är ungefär 100 år före slaget vid Hastings, c:a 133 år före det första Korståget och minst lika mycket tidigare än de första riddarna i helplåtsrustning och lans. Det här är den mörka medeltiden, inte hög medeltiden helt enkelt. En riddare är en man med en tränad häst, en ringbrynja och ett svärd.

Läget påminner (är identiskt) om/till startåren i Pendragons "The Boy King" i det att den centrala makten, Kungen är svag eller ickeexisterande och att en bunt stormän slåss om marken. Spelar man sina kort rätt kan man avancera till långt. Cthulhu Dark Ages nämner att en grupp svärdsmän (banditer eller äventyrare) kan bilda sitt eget baroni i ett område genom att bara sätta ner sina bopålar och skrämma alla. Marken tillhör den med vapenmakten och ingen mark utan ägare.

Jag kan också avslöja för folk som bryr sig om befolkningsstatistik i sina fantasyspel att CDA anger att en runt en by på 500 invånare så finns det 4500 bönder (9/10 bönder) och att stormannen över ett sånt område har ett tiotal soldater.

CDA är skrivet av en tysk utgivare och antagligen översatt till engelska rakt av. Layouten och utseendet är hyfsat. Texten är bra. Kort, koncis och lättförstårlig. Det finns regler för rollpersonsgenerering, medeltida yrken och färdigheter. Närstridsreglerna är förklarade bättre än i CoC. Det finns även regler för nedkylning och sjukdomar. Sanityreglerna är desamma. På yrkena märks det att det är ett utspelar sig i riktig medeltid, beskrivningen av yrket Merchant börjar med "Du är en Jude..." Kristna får ju inte syssla med handel och låneverksamhet.

Boken är på 174 sidor med ett 45 sidors äventyr. Det finns 23 sidor som behandlar värden. De första 50 sidorna har inledning(10 sidor), rollperson och alla regler.

Jag återkommer.

-A

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Hmmm...

..Intressant. Så du menar att det är regelmässiga skillnader mellan CoC och CDA? Det hade jag inte väntat mig!

Måste få pengar snart, så jag kan hämta ut mitt ex! *S*

Dock undrar jag: vilka europeiska länder är beskrivna, och hur ingående? Rör det sig om "Albion" eller "Frankland"? Är det bysantinska riket beskrivet? Annars har de minsann gjort en miss tycker jag.. :gremgrin:

Storuggla

Champion
Re: Hmmm...

"Dock undrar jag: vilka europeiska länder är beskrivna, och hur ingående? Rör det sig om "Albion" eller "Frankland"? Är det bysantinska riket beskrivet?"

Tja, eftersom Bysans år 960 styrs av Romanos II, en kejsare vars styre inleder en period av Bysantins expansion och återerövring och hans eunuck Jos... eh... förlåt. De intar Kreta under hans regenttid i alla fall.
Men Bysans och framför allt araberna, araberna måste ju vara med! Al-Azif och allt!

Storuggla, läs den på arabiska

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Hmmm...

framför allt araberna, araberna måste ju vara med!

Det har jag inte alltför stora förhoppningar om, annat än som eventuell fotnot till Al-azif då kanske.. Men vi får väl se, jag kanske blir positivt överraskad! There's a first time for everything...*S*

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Nu är det införskaffat..

..Och jag kan väl konstatera att de hade mycket bättre produkter förr! *konservativ*

Men jag kommer med fler kommentarer när jag läst igenom den.

Cybot

Mest spelbar
Re: Jag har köpt

En riddare är en man med en tränad häst, en ringbrynja och ett svärd.
Nästan rätt, Kung Knuts Lag definierar den lägsta klassen av frälse(Thegn) som en man som kan ställa upp med en soldat i full krigsutrustning. Hjälm, Brynja, Spjut(definierar dock inte om det är kastspjut eller lansar), Svärd, Sköld, Häst och Sadel.
Vissa frankiska krönikor lägger till båge och ett knippe(typ ett par dussin eller så) pilar.
Dessa texter är från runt 800-1050. Kung knuts lagtext är från ungefär 1020-1030.

minst lika mycket tidigare än de första riddarna i helplåtsrustning och lans
Igen, Nästan korrekt. Före helplåtsrustning, ja. Före tungt kavalleri som använder kavalleri anfall med lansar för att bryta fienden. Absolut inte.

Redan runt 200 talet efter kristus använde Östromerska imperiet Kataphrakter och Clibanarius(mycket tungt rustade Kataphrakter) som chocktrupper(det klassiska anfallet med lans). Från början så var de primärt ridande tunga bågskyttar som använde spjut och svärd för att krossa brutna fiender(så som Partherna vid Carrhae), men utrustning och metod förfinade sig gradvis tills de lärde sig att utföra kavalleri anfall även mot obrutna trupper.

Tekniken sprider sig västerut med intervaller till taktiken når normandiet runt år tusen(vid samma tidpunkt som många normander tjänstgjorde som Varangier i det byzantiska imperiet).
Fortfarande vid denna tidpunkt(och senare) så används kavalleri utrustade med bågar eller kastspjut(I byzantium, i spanien och i England), till exempel som vid Slaget vid Brunanburh där texten antyder att Umbriskt(nord england) kavalleri utrustade med svärd och kastspjut bryter dansk-Norskt fotfolk och sedan jagar ner dem.