Efter ett par trådar här om Cthulhu Dark blev jag lite nyfiken på spelet. Vid genomläsning uppstod en fundering kring användande av Insight die (som den heter i Kickstarter-version, Insanity die i den tidigare versionen). Notera att jag aldrig spelat utan bara läst igenom reglerna.
När en rollperson utför något kan spelaren välja att slå sin Insight die om den vill "risk your sanity to succeed". Om Insight die är den som visar högst resultat måste du slå ett Insight-slag och kan då bli rädd och värdet ökar och du blir lite mer galen. Hur skulle det förklaras "in game" om du t ex letar efter information om något? Slår du dessutom lågt på alla tärningar får du ju ganska knapphändig information. Jag vet inte riktigt hur skräcken skulle rollspelas vid det här tillfället. Tips och idéer?
När en rollperson utför något kan spelaren välja att slå sin Insight die om den vill "risk your sanity to succeed". Om Insight die är den som visar högst resultat måste du slå ett Insight-slag och kan då bli rädd och värdet ökar och du blir lite mer galen. Hur skulle det förklaras "in game" om du t ex letar efter information om något? Slår du dessutom lågt på alla tärningar får du ju ganska knapphändig information. Jag vet inte riktigt hur skräcken skulle rollspelas vid det här tillfället. Tips och idéer?