Nekromanti Cthulhu Dark

Nässe

Myrmidon
Snart ska vi köra igång vår Tatterskampanj igen (del 2) med regelsystemet Cthulhu Dark. Spelarna önskar dock kunna slåss mot monstren istället för att dö direkt. Jag har för mig att det finns tilläggsregler för strid. Någon som har koll?

JJoghans

Regelknackare
Jag har labbat med det där, eftersom jag inte hittade något färdigt hack - och problemet är att resolutionsmekaniken i CD bygger på motsatta slag. Strid innebär ju i sig en del tärningsrullande, och i detta fall blir det sålunda ett motslag för varje annat tärningsslag. Det byggs på snabbare än man anar, och innan man vet ordet av tappar man bort sig. Kontentan blev att det var ohållbart mycket tärningsrullande för ett system som var tänkt att vara enkelt.

Mitt tips är att antingen övertala spelarna att inte slåss, eller att plocka fram något annat regelsystem. (Jag ser själv fram emot det som Krank snickrar på.)

Nässe

Myrmidon
Dazumal;n199490 said:
Jag har labbat med det där, eftersom jag inte hittade något färdigt hack - och problemet är att resolutionsmekaniken i CD bygger på motsatta slag. Strid innebär ju i sig en del tärningsrullande, och i detta fall blir det sålunda ett motslag för varje annat tärningsslag. Det byggs på snabbare än man anar, och innan man vet ordet av tappar man bort sig. Kontentan blev att det var ohållbart mycket tärningsrullande för ett system som var tänkt att vara enkelt.

Mitt tips är att antingen övertala spelarna att inte slåss, eller att plocka fram något annat regelsystem. (Jag ser själv fram emot det som Krank snickrar på.)
Nu var det ett tag sen vi spelade, men inte slår man väl motsatta slag mot SLP? Man slår ju bara ett slag och läser av hur väl man lyckats. Eller är det annorlunda för strid?

Nässe

Myrmidon
claes;n199493 said:
Det finns ett hack som heter Cthulhu Grey[/URL]. Det skiljer på insanity och harm.
Det känns helt klart intressant, förutom att det tar ett tag att nöta ner en rollperson. OM man överhuvudtaget ska kunna slåss mot varelser bör det vara extremt dödligt... ????

JJoghans

Regelknackare
Nässe;n199496 said:
Nu var det ett tag sen vi spelade, men inte slår man väl motsatta slag mot SLP? Man slår ju bara ett slag och läser av hur väl man lyckats. Eller är det annorlunda för strid?
Tja, det beror väl kanske på om SL är intresserad av att låta SLP:n försvara sig.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Skrev och frågade författaren om det finns möjligheter att slåss överhuvudtaget i CD och fick detta svar:

From: grahamcwalmsley
Date: Tue, 19 Jul 2016 20:58:26 +0100
Subject: Re: Cthulhu Dark

Hi Henrik,

Apologies for the delay in answering! I've been away.

If you fight any creature you meet, you die, but that doesn't necessarily apply to humans. With them, you'd probably do a normal roll to see whether you beat them.

That said, Cthulhu Dark isn't really about combat, more about investigation. So the rules for fighting are deliberately simple, because it's not that important to the game. That's the idea, anyway.

Graham
--
Jag skulle nog göra monster till svårslagna SLPs

Girighet

Warrior
Eftersom ni kör Cthulu Dark gissar jag att det inte finns några power gamers i gruppen och om de är ok att du ger dem några stats efter deras rollbeskrivningar borde det inte vara så svårt att göra ett eget stridssystem.
Här är ett jag bara spånat fram efter läst din post.

KP: Mellan 3-6, där 3 är en vanlig Svensson och 6 är ett fysiskt praktexemplar. Monster kan ha mer.

Avståndsvapen
2 Tärningar: Ifall du jobbar med skjutvapen, t.ex. polis
1 Tärning: ifall du använder skjutvapen ibland på fritiden, t.ex. hobbyjägare.
0 Tärningar: Den stora majoriteten, de utan direkt vapenvana.
Ifall man slår 5 el 6 träffar man och gör 3 i skada. Man kan lägga till Insanitytärningen till slaget, eller bara rulla den ifall man har 0 tärningar.

Närstrid
2 Tärningar: Bra på närstrid, t.ex. boxare
1 Tärning: Alla andra
Man rullar sina tärningar, på 5 el 6 träffar man och gör 2 i skada. Vill man öka spänningen med motståndslag kan låta monster ha fler tärningar och försvararen rullar sina närstridstärningar i försvar och man tar 2 eller skillnaden mellan resultatet i skada.
Skadan är bara något jag spånat fram, kan behöva rullas lite tärningar för att testa hur det blir under spel och ev. justera beroende på hur dödligt man vill ha det.

Tre solar

Hero
Olav: +Graham W? was there ever a rules add-on allowing combat in Cthulhu Dark? A friend is starting up a campaign and I had a vague recollection of such rules from when I played it in 201X.?

Graham: Not really. There was a "Physical" die at one point, and while it worked for some people, I wasn't really convinced. The basic rule is to use the "competition" rules. And don't worry about injuries or hit points. It's not really what Cthulhu Dark's about

JJoghans

Regelknackare
Tre solar;n199587 said:
The basic rule is to use the "competition" rules. And don't worry about injuries or hit points. It's not really what Cthulhu Dark's about
Det här tror jag är bästa tipset. :)

Nässe

Myrmidon
I slutändan blev det ett system som ser ut såhär:

Cthulhu Dark - Rollperson
Namn:
Yrke:
Drivkraft:

Stress 1 2 3 4 5 6
Galenskap

Skada 1 2 3 4 5 6
Ärr och defekter

Regler
  • En tärning om det du gör ligger inom gränsen för det mänskliga
  • Ytterligare en tärning om det ligger inom din yrkeskompetens
  • Din insanity-die, om du är beredd att riskera ditt sinne för att lyckas.
Högsta tärningen avgör hur väl du lyckas. (Om detta är din insanity-die så ska du slå ett stresslag.) Om någon tycker det vore intressant med ett misslyckande så slår den personen en tärning och jämför med din högsta. Om den tärningen är högre än din så misslyckas du helt. Vid tävlan slår man också varsin tärning och jämför. När man hjälps åt kollar man på det högsta tärningsslaget.
Undersöker du skumma saker och slår en sexa måste du slå ett stresslag
Magi, ritualer, och liknande räknas som bortom gränsen för det mänskliga.
Strid sker genom att du slår en tärning för att se hur väl du lyckas. Därefter slås en skadetärning (T6) minus det förra resultatet för att se hur mycket skada du tar. Tar du sex i skada är du död. Du kan läka all skada genom längre tids vila där skadan blir permanenta ärr och defekter.
Strid med monster räknas som bortom gränsen för det mänskliga
Din stress börjar på 1. Varje gång du ser något omänskligt slår du ett stresslag med din insanity-die. Om du slår högre än din stress så blir du temporärt galen. Spela ut din rädsla och höj din stress med 1.
När din stress når 6 så blir du permanent galen. Spela ut hur ditt sinne krossas i din sista scen och gör en ny karaktär.
När man befinner sig i vila och lugn så kan man välja att sänka sin stress med 1, och skriva ner en permanent galenskap som man sedan ska väva in rollspelandet av karaktären.

Nässe

Myrmidon
Vi har spelat ett pass och det känns skitbra. Ska tilläggas att vi aldrig spelar strider "slag för slag". En strid är sällan mer än ett eller ett par tärningsslag.

Bifur

Veteran
Kul att det funkar. Regelnörden i mig undrar ändå:
- Om utfallet på tärningen även i strid är hur väl man lyckas (och inte räknar det som tävlan mot en SLP), hur dör då en rollperson (annat än genom resultatet av flera strider)? Maximal skada blir väl 5?
- Fungerar även strid med monster på detta sätt (fast med vansinnestärning)? Blir då utfallet även av en sådan strid "hur väl man lyckas"?
Har full respekt för att ni struntar i att reglera och kör på känslan i stunden, men är ändå nyfiiken.