(Cthulhu Eternal Sverige) Råkonvertering yrken/arketyper

Leon

Leo carcion
Jag vill ju gärna spela Elosos fina Call of Cthulhu Sverige, men är inte helt såld på CoC 7e. Misery Engine/Cthulhu Eternal ser mycket elegantare ut.

Så jag gör det varje forumit med självkänsla skulle göra: jag börjar konvertera yrkena från CoC: Sverige till Cthulhu Eternal.

Än så länge har jag bara klippt in de som finns färdiga i Cthulhu Eternal: Jazz Age. Men tänker att det är wip

Jag uppskattar fyra sorters input:
1. Hjälp att sätta värden på de yrken som finns kvar. CoC: Sverige har en mer granulär yrkeslista än Cthulhu Eternal, så det går utmärkt att slå ihop och förenklas. Se vägledning för hur man gör nya arketyper i Cthulhu Eternal nedan.
2. Koll på de förslag som redan ligger i filen - är det logiskt? Har jag missat något?
3. Tips om resurser jag missat? Har någon redan gjort det här jobbet?
4. Råd om huruvida det här är en bra idé öh? Lägger jag bara (en smula) tid på något som inte blir kul i spel?

Tack på förhand

Archetype Building in a Nutshell
The notes below give a set of helpful guidelines that can assist in making the design choices that define a brand-new
Archetype. However, at its simplest, the mechanical process of defining an Archetype is very simple. Each Archetype
needs:
  • a suitable Name that embodies a character type befitting the setting;
  • one or two Recommended Statistics that should ideally be higher than average for characters of that Archetype;
  • a starting Number of Bonds (usually between 2 and 5);
  • a Starting Resources rating (usually between 2 and 5);
  • a set of Skills which have a starting value higher than the usual base rating for the setting.
For the last three items, there is a simple system to “balance out” different Archetypes. Each has a budget of 800 points
that can be spent as per the table below:
  • For each Starting Bond slot - 50 points
  • For each point rating in Starting Resources - 50 points
  • For each +1 raise to a skill’s starting value, above the base value for the skill in this setting - 1 point
  • For each Archetype, there is a total budget of 800 points
För att ge en översikt över färdigheterna är det nog enklaste att länka till rollformuläret: https://d1vzi28wh99zvq.cloudfront.n...lhu_Eternal_Char_Sheet_Jazz_-_Front_(sml).jpg

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Spännande idé!

Känns som det hade kunnat bli kul! Ett tips hade varit att först och främst översätta rollformuläret och få alla färdighetsnamn på svenska. Jag har märkt att ha rollformuläret med svenska termer

Eloso har en bra ordlista som du kan använda till mycket, men ska du ändå in och peta hade det varit rimligt att byta namn på Antropologi till Folklivsforskning (eller Etnologi, vi kallade det inte Antropologi då) och Läkekonst till Medicin (eftersom det i CoC ofta är den mer akademiska kunskapen av det).

En av sakerna jag skulle rekommendera är att försöka slå ihop och kapa ner antalet arketyper från alla ursprungliga yrken. T ex tror jag att Konstkännare kan dela samma värden som en konstkännare. En av de stora bitarna med arketyperna är också att inte nödvändigtvis tänka yrken (som kan vara bakgrundsmässiga) utan hur de passar ihop – så i vissa fall kan du hjälpas av paraplytermer. T ex hade du kunnat byta Privatsnok till Deckare eller Snok, så kan även Polisdetektiver passa in där.

Vill du ha inspo för slang finns den här underbara boken om gammalt Stockholmsslang.

Leon

Leo carcion
Känns som det hade kunnat bli kul! Ett tips hade varit att först och främst översätta rollformuläret och få alla färdighetsnamn på svenska. Jag har märkt att ha rollformuläret med svenska termer

Jag hade hoppats kunna skippa det lilla jobbet (av ren lättja) men om du tror att det är värt det tar jag ditt tips :)

En av sakerna jag skulle rekommendera är att försöka slå ihop och kapa ner antalet arketyper från alla ursprungliga yrken. T ex tror jag att Konstkännare kan dela samma värden som en konstkännare. En av de stora bitarna med arketyperna är också att inte nödvändigtvis tänka yrken (som kan vara bakgrundsmässiga) utan hur de passar ihop – så i vissa fall kan du hjälpas av paraplytermer. T ex hade du kunnat byta Privatsnok till Deckare eller Snok, så kan även Polisdetektiver passa in där.
Defintivit, det är precis min avsikt att slå samman till färre arketyper. Har inte kommit så lång än bra. Ja, privatsnok är väl 70-talsslang, så det är kanske mer en placeholder för tillfället.

Vill du ha inspo för slang finns den här underbara boken om gammalt Stockholmsslang.
Spännande! Fast vi kör nog i göteborg ;)

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Jag hade hoppats kunna skippa det lilla jobbet (av ren lättja) men om du tror att det är värt det tar jag ditt tips :)
Jag tror det, för det skulle nog göra mer för känslan. Det är ett spel där jag hjälpts av att hela tiden bara prata svenska. Tror även att det kommer hjälpa dig mycket i äventyren, för då behöver du bara göra ett leds konvertering (om ens det) med att bara översätta system.

Ögnade arketyperna och tror också du kan börja att komma igång och spela med dem som finns nu. Regelboken innehåller långt fler yrken än vad man ärligt lär spela.

Leon

Leo carcion
Jag tror det, för det skulle nog göra mer för känslan. Det är ett spel där jag hjälpts av att hela tiden bara prata svenska. Tror även att det kommer hjälpa dig mycket i äventyren, för då behöver du bara göra ett leds konvertering (om ens det) med att bara översätta system.

Ögnade arketyperna och tror också du kan börja att komma igång och spela med dem som finns nu. Regelboken innehåller långt fler yrken än vad man ärligt lär spela.
Samtidigt är det lockande att rota ned sig i det tidiga 1900-talets titulaturdjungel. Klart att det är kul att spela kalfaktor eller landsfiskal.

Kanske skall man lägga till amanuens? Känns som ett bra utredarjobb.

Tror på breda arketyper med flera yrkestitlar (xxx/xxx/xxx/...) så att man inte tappar det nördnöjet :)

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Tror på breda arketyper med flera yrkestitlar (xxx/xxx/xxx/...) så att man inte tappar det nördnöjet :)
Precis mitt förslag!

Jag hade gjort en ny litet fält och döpt det till Yrkestitel. Vill man vara riktigt nördig hade man t o m kunna skriva den som Yrkestitel / Titel, om du till exempel har en titel som andra förväntas använda om dig.

1. Hjälp att sätta värden på de yrken som finns kvar. CoC: Sverige har en mer granulär yrkeslista än Cthulhu Eternal, så det går utmärkt att slå ihop och förenklas. Se vägledning för hur man gör nya arketyper i Cthulhu Eternal nedan.
Jag har inte mer än väldigt övergripande sneglat på Cthulhu Eternal, men har ju spelat mycket Delta Green som ju är där Misery Engine kommer ifrån.
Granulariteten i CoC 7th/CoC: Sverige bygger ju på att varje yrke i grund och botten består av upplägget "formel för färdighetspoäng + 8 yrkesfärdigheter + spann för levnadsstandard (credit rating)", och utöver det behöver yrket bara en enkel beskrivning. Det gör det extremt enkelt att skapa egna yrken och göra nya yrken, för det är egentligen bara att komma på vilken grundegenskap (om någon) utöver Utbildning som behövs för yrket, vilka 8 färdigheter som bäst beskriver yrket samt ungefär hur rik man är.

DG/ME utgår ju istället från färdiga arketyper där du i princip väljer ett helt paket när du väljer yrke. Du får helt enkelt alla färdigheter och värden utsatta direkt. Det gör det snabbare att skapa rollperson, men mer komplicerat att på förhand skapa yrken. Nu är ju Delta Green rätt så granulärt ändå eftersom du förväntas spela federal agent. Så att vara FBI, DEA, ATF, US Marshall, CDC, EPA osv är alla olika yrken med olika färdighetspaket (ironiskt nog sitter jag i skrivande stund och prokrastinerar med CoC-Sverige skrivande på Elosos kontor och upptäckte att jag har DG Agents Handbook hemma, så kan inte kolla i den).

Cthulhu Eternal har ju (eftersom det är mer än CoC-klon med DG regler) ett betydligt bredare spann än vad DG har, så först handlar det nog om att välja om man:

1. Skall vara lika granulär som CoC och Delta Green, och göra jättemånga olika yrken.
2. Göra färre men bredare och mer generella arketyper.

I Investigators Handbook beskrivs 112 yrken (varav 24 är dubbletter, exempelvis täcker yrket "Criminal" typ 10 olika yrken), i Utredarens Handbok beskrivs 59 yrken (utan dubbletter).

Det jag skulle göra är nog att gå över yrkeslistan i Utredarens Handbok och helt enkelt slå ihop yrkena till bredare arketyper, exempelvis yrkena Landsfiskal, Poliskonstapel, Polisdetektiv och Polissyster till arketypen Polis, och göra så tills man har kanske 10-15 arketyper att utgå ifrån.
Sedan skulle jag nog förenkla det där med att fördela 800 färdighetspoäng till att först dela upp de poängen i "högar" och sedan placera ut "högarna" på varje yrke.

Typ alla yrken har 3 eller 4 bonds, så antingen 650 eller 600 poäng att fördela på 12 färdigheter.

Så för tre Bonds placera ut: 80 70 70 60 60 60 50 50 40 40 40 30 = 650
För fyra bonds: 80 70 60 60 50 50 50 40 40 40 30 30 = 600

Jag själv tycker det ser väldigt rörigt ut med de valbara färdigheterna som är olika på varje arketyp, plus att de redan har färdiga satta värden vilket ju betyder att man får olika totalsumma på sin rollperson beroende på vilka valbara färdigheter man väljer. Utöver de har ju de olika arketyperna också olika antal färdigheter, de flesta verkar ju ha runt 10-12 men det ser ut som det skiljer sig en del.
Så säg att varje arketyp har 10 färdiga färdigheter och två valbara som man själv får placera ut 100 poäng på eller nått.

Det är nog ungefär så jag skulle göra i alla fall. Men jag vet inte om det här inlägget hjälpte överhuvudtaget.

Last edited:

Leon

Leo carcion
Bra tankar. Lite lockande är det ju att göra som i Järn/HT/KH och sätta startvärden från arketyp och sedan slå påslagstärningar

Fast då känns det att jag är på väg att bygga ett nytt system (igen)!

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Bra tankar. Lite lockande är det ju att göra som i Järn/HT/KH och sätta startvärden från arketyp och sedan slå påslagstärningar

Fast då känns det att jag är på väg att bygga ett nytt system (igen)!
Det är lite problemet med att börja hacka CoC… Man känner av att det hänt saker på 10 år sedan 7th Edition kom ut och ju mer man börjar trixa, ju mer sugen blir man på ett eget system.

Med det sagt hade ju Call of Cthulhu Expert känts som att det hade varit en väldigt passande för-svenskat regelsystem…