Nekromanti Cthulhu i Futurama

Maggan

Swordsman
Dina misstankar ligger rätt till: I en kommande episod kommer nämligen professor Farnsworth (eller hur han stavas) att berätta om sin ungdom och om att han växte upp till en helt normal tonåring. Samtidigt som han säger det får man se en bild på honom med en bok och en stav i handen, och en T-shirt med texten "Dungeon Master" på....

Gissa om jag vek mig dubbel i soffan när jag såg det... :O)

/Magnus

"In God they believe, but in Metal we trust"

Örnie_UBBT

Swordsman
Hmmm...bara för att man _känner till_ rollspel behöver man väl inte ha _spelat_ rollspel? Det här är egentligen inget viktigt, men hur kan ni vara så säkra på att Matt Groenig och David X Cohen är gamla gamers? Enligt den existerande kulturella stereotypen i USA är rollspelare om möjligt ännu töntigare än här i Sverige, och ses väl i allmänhet som en del av den (lika töntiga) stora fandom-kulturen (samlingsnamn på Trekkies, SF-diggare, Fantasyfreaks, seriefantaster etc). “The Comic Book Guy”, d v s innehavaren av serie- och samlarkortsbutiken “The Android's Dungeon” i Simpsons är en typisk fandom-karikatyr. F ö har Homer Simpson också spelat rollspel, Dungeons & Dragons närmare bestämt “...but I was slain by an elf!” som han besviket säger...(i avsnitt 1F02, “Homer goes to college”).

Nåja. De kanske har spelat rollspel. Fast lite tycker jag att rollspelare gärna vill se andra rollspelare bakom allt, som t ex en tidigare diskussion här på listan ville ha det till att Roman Polanski (född 1934) var rollspelare eftersom han gjort The Ninth Gate...

mvh
Örnie
er lokale kalenderbitare

Rosen

Myrmidon
<I>F ö har Homer Simpson också spelat rollspel, Dungeons & Dragons närmare bestämt “...but I was slain by an elf!” som han besviket säger...</I>

"I was slain by a pixie."
De var iaf tillräckligt bekanta med spelet för att hitta humorn där - pixies är bara lite grann större än smurfer...

--
Åke

DanielSchenström

Swashbuckler
"Roman Polanski (född 1934) "

Nej för fasen, han är 4 år äldre än Gygax, då kan han ju inte veta nåt om det :)

Daniel "Warduke" Schenström

Maggan

Swordsman
Ninth Gate

OK, det med 9th Gate låter lite väl otroligt. Men som sagt, eftersom de saker du nu räknat upp från Simpsons osv. tyder på rollspelande så är det inte omöjligt. Men det kan också vara hån iofs...

/Magnus

PS: Det avsnittet av Simpsons ROCKAR!!!

Re: Haha!

Visst är det så att rollspelare har en tung nörd-stämpel på sig i USA, men vem är det som har sagt att Matt Groenig och David X Cohen inte skulle ha spelat rollspel? Eller varför inte Polanski med för den delen? Det de sysslar med kräver ju en viss fanatism av något slag, och det är ju nästan vad "nörd" betyder, att vara fanatiskt intresserad av något...

..

..

..

Eller, vid närmare eftertanke, Polanski har nog inte spelat rollspel. Men allt det andra som jag skrev står jag för!

[color:red]The meek shall inherit the earth, but the brute shall be masters of the universe</font color=red>

hatten

Swashbuckler
Re: Hatten = nörd och stolt...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det de sysslar med kräver ju en viss fanatism av något slag, och det är ju nästan vad "nörd" betyder, att vara fanatiskt intresserad av något...
<p><hr></blockquote><p>Exakt du har så rätt..
Hattens nörd test... Har du över 100 Poäng var stolt DU är en nörd och kan bara bli nördigare..

1 Rollspel +2poäng
2 Rollspel +6 poäng
3 Rollspel +8 Poäng
4 Rollspel +12 Poäng
5 Eller mer +24 Poäng
Tärningar...
T6 +1Poäng
T4 +18 Poäng
T8 +10 Poäng
T10 +8 Poäng
T12 +18Poäng
T20 +10 Poäng
T30 +40 Poäng
T100 +40 Poäng
Ovana att skriva konstiga tabeller +100 Poäng
Ovana att se på SF filmer eller Fantasy filmer +25 Poäng

Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !

Ackerfors

Alas, your rapids!

Bättre nörd än överkörd...

Jag fick massor av poäng...

--
Martin
--
"Bättre nörd än överkörd"
- Martin Ohlsson

DanielSchenström

Swashbuckler

Jag har mer rollspel än tärningar och jag antog att man skulle räkna poäng per tärning. Ack ack. :)

Daniel "Warduke" Schenström

Örnie_UBBT

Swordsman
Jag drar mig tillbaka med skammens böjda huvud...Felcitering ur Simpsons, nu måste jag som straff se om alla avsnitt fårn den fjärde säsongen...

mvh
Örnie

Rosen

Myrmidon
Räcker det inte med att säga "D'oh!" ett par gånger?

Bästa felcitering jag sett var fö på en SW-newsgroup där nån skulle försöka länka in en textsnutt som inte fungerade...

"Remember the scene where Leia said  ERROR! 43678007 link not found. Click Help for more information."
"Funny, I don't remember her ever saying that..."

--
Åke

Maggan

Swordsman
Star Wars Felcitering!

Hahaha! Jo, sånna grejer gillar man! Såg nått liknande på ett annat SW-forum för nån dag sedan, men då passade det inte in i texten lika bra.... :O)

Feliath

Swashbuckler
Det kan inte vara så att de bara läst Lovecraft då, tror du? Intressant att jag är den förste som kommenterar på detta, för övrigt...

Feliath - Chaosium kom inte på Cthulhu, tro't eller ej

Staffan

Myrmidon
En något starkare indikation på att Matt Groening eller någon annan inblandad i Futurama är rollspelare är nog att Gary Gygax själv är med i något avsnitt (tillsammans med Al Gore, Stephen Hawking och Nichelle Nichols, om jag inte minns fel).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather