Doktor Laser
Warrior
- Joined
- 9 Feb 2015
- Messages
- 256
Halloj! Har nu kört Fantasy! i några veckor, och jag är fullkomligt förälskad i regelsystemet; Reglernas enkelhet kombinerat med metaspelande i form av resurshantering av Mana/ET och fördelning av stridstärningar tilltalar mig som bara den.
Till ämnet, jag har ju redan börjat spåna på att konvertera systemet till andra spel, först och främst Star Wars, men tanken slog mig att det vore fantastiskt roligt att kunna köra Call of Cthulhu-äventyr med Fantasy!-reglerna också (CoC var ju ändå det första spel jag spelledde på riktigt). Visserligen finns det ju redan en hel hop andra system som är mer eller mindre skräddarsydda för att översättas till Call of Cthulhu, men som sagt, jag är förälskad i tärningspölar och karaktärer som snurras fram på en pisskvart...
Visserligen torde spelet bli av det mer pulpiga slaget, och jag har redan idéer om hur systemet kan utnyttjas till roliga detaljer i strider och efterforskningar, men där jag går lite bet är hur man ska införa sanity-systemet utan att slänga in allt för många nya husregler och egenskaper. Jag funderar på någon variant där Mana ersätts av ett Sanity-värde, och som stadigt klättrar nedåt vid misslyckade skräcktest etc. Dock kanske en rak översättning där blir lite för grov eftersom 1 poäng hit eller dit gör väldigt stor skillnad i Fantasy!
Tänkte således höra om ni sitter med några tankar och förslag? Ett sanity-system skulle ju ändå kunna implementeras även i vanliga Fantasy!-kampanjer om spelledaren vill vara sadistisk.
Till ämnet, jag har ju redan börjat spåna på att konvertera systemet till andra spel, först och främst Star Wars, men tanken slog mig att det vore fantastiskt roligt att kunna köra Call of Cthulhu-äventyr med Fantasy!-reglerna också (CoC var ju ändå det första spel jag spelledde på riktigt). Visserligen finns det ju redan en hel hop andra system som är mer eller mindre skräddarsydda för att översättas till Call of Cthulhu, men som sagt, jag är förälskad i tärningspölar och karaktärer som snurras fram på en pisskvart...
Visserligen torde spelet bli av det mer pulpiga slaget, och jag har redan idéer om hur systemet kan utnyttjas till roliga detaljer i strider och efterforskningar, men där jag går lite bet är hur man ska införa sanity-systemet utan att slänga in allt för många nya husregler och egenskaper. Jag funderar på någon variant där Mana ersätts av ett Sanity-värde, och som stadigt klättrar nedåt vid misslyckade skräcktest etc. Dock kanske en rak översättning där blir lite för grov eftersom 1 poäng hit eller dit gör väldigt stor skillnad i Fantasy!
Tänkte således höra om ni sitter med några tankar och förslag? Ett sanity-system skulle ju ändå kunna implementeras även i vanliga Fantasy!-kampanjer om spelledaren vill vara sadistisk.