Nekromanti Cthulhu regler till AD&D!

Jolon

Veteran
Den första verisionen av ad&ds monster böcker innehöll tydligenstats och regler för Cthulhu mythos och melibone mythos nån som vet var man får tag på dessa? (Chaosium(?)hotade TSR med en FET stämning om dom inte drog tog dom!)Nån som sitter på ett ex möjligtvis? Det vore skoj att kunna skrämma SKITEN ur spelarna med en elder när dom förväntar sig en hord kobolder! :gremsmile:

Rev

Warrior
Typ...

Ärligt talat tror jag inte du behöver spelvärdena till några Elders eller Great Old Ones eller vad du nu vill skrämma spelarna med. Oavsett om de är Level 50-hjältar så bör de skita på sig av skräck om de ser en skymt av Cthulhu.

Och får de för sig att anfalla så kan du ju bara hånle och säga att de går en fasansfull död till mötes...

/Rev

Blasphemy

Swashbuckler
Skräck

AD&D och skräck är något som man kan tycka är svårt att passa ihop. Men.. Ravenloft samt Masqe of the Red Death är nog några av de bästa skräckvärldar som finns.
Fast CoC till AD&D.. jag är tveksam.

Profeten från Norr

Discordian

Swordsman
Re: Skräck

Inte som skräck kanske, men betänk den komiska potentialen!

"Jag klipper till den närmaste ohyggliga tingesten med mitt Sword of Elder Thing Slaying +5!" *rull*
"Okej, du träffar och dräper den. Dra av 10 sanity för att du tittade på den, och ytterligare 5 för den otroligt obehagliga åsynen av dess framvällande onaturliga inälvor. Och du då Kalle?"
"Eh... jag kastar Obnurk's Paralyzing Sign på den som finns kvar. Utan att titta på den!"
"Den kommer från den där mögliga boken du fick i ett paket från din vansinnige farbror, eller hur?"
"Hmmm... ja, det gör den."
"Då kostar det fem sanity extra."

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste

Rosen

Myrmidon
>Den första verisionen av ad&ds monster böcker innehöll tydligenstats och regler för Cthulhu mythos
>och melibone mythos nån som vet var man får tag på dessa?

Inte monsterböckerna; de fanns i 'Deities & Demigods" (den som sen blev omdöpt till "Legends & Lore" i den rensade utgåvan). Tja, det är väl bara att leta på de vanliga ställena i så fall - Legend Spelantikvarat, Absolut Spel, konventsauktioner...

--
Åke

Rev

Warrior

Personligen har jag väldigt svårt för Rävenloft. Och Masque of the Red Death ska vi inte ens tala om...

De världarna verkar lida lite av Chronopia-syndromet: Stora vapen och rustningar med spikar överallt, och skurkar som är Ondare än Ondast.

/R

Gaxar

Warrior
Yupp!

Jag hade tyckt det hade varit förbannat kul att ha boken i fråga, men bara som ren kuriosa...

-Gaxar, kan tänka sig...hoho../images/icons/laugh.gif

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Typ...

<I>Ärligt talat tror jag inte du behöver spelvärdena till några Elders eller Great Old Ones eller vad du nu vill skrämma spelarna med.</I>

Då kan man ju fråga sig varför chaosium har spelvärlden på the great old ones och the outer gods i "Call of Cthulhu"

/Dnalor. "INT-värde till yog-sothoth, *ryyyyss*"

Man, i have an ogre slaying knife, it has a +9 against ogres!

Don Kennetho

Warrior

Nja, vadå?

Har man bara varit duktig och slaktat tillräckligt många kobolder så tål man ju snart mer stryk än Cthulhu. Då är det ju bara att gå till attack och ge den gamle tentakelfarbron ordentligt med smisk på hans Great Old stjärt.

Don Kennetho

Rev

Warrior

Nej, man smiskar helt enkelt inte Cthulhu på stjärten. Sådant är vad jag kallar en överdriven kampanj.

Ungefär som om en rollperson i NeoTech skulle lyckas skjuta ihjäl Gud eller nåt...

/R

Blasphemy

Swashbuckler

Ehhh Min kära herr Rev..
Får jag fråga om du har läst i Ravenloft någon gång?
Jag har då inte sett en tillstymelse till ett stort vapen.. Och rustningar är väldigt ovanligt. Men det är sant.. att ondingarna är "onda"..
Men på unika sätt..
Ravenloft och Call Of Calle är nog de enda två spelvärldar som fortfarande tyr sig till den gotiska skräcken..
Det blir dock en aning fel med AD&D regelsystemet till det hela.. Med XP och Levels.. Fast det är inte svårt att ändra..

Profeten från Norr

Blasphemy

Swashbuckler

Ja det är sant.. det vore kanske rätt så intressant,,..
Då har man förvisso alltid möjligheten att trolla bort Azagthoht med en greater Wish eller liknande..

Profeten från Norr

Discordian

Swordsman

Heh, det vore nå't. Och så kan man ju ge rollpersonerna en bokrulle (kom äntligen på vad scroll heter på svenska) som det bara står "HASTUR HASTUR HASTUR HASTUR..." på. ;)

Rev

Warrior

Ja, jag har (tyvärr) spelat Ravenloft. Men jag är rejält kritisk mot de flesta av TSR's så kallade kampanjvärldar, så jag kanske inte är någon bra objektiv bedömare.

Jag vet inte om jag skulle vilja kalla Ravenloft gotiskt, snarare fjortisskräckigt och ganska överdrivet.

IMHO, då ;-)

/R

Discordian

Swordsman

Tja, det är väl så den gotiska skräcken är, eller? Genomonda, bestialiska skurkar; sköna, hjälplösa våp till kvinnor; handlingskraftiga, oförsrkäckta hjältar (män, naturligtvis); övergivna, förfallna slott; åskväder och vilda stormar; desperata strider på bröstvärnen till ovan nämnda slott; and so on and so forth. ;)

Robertino

Veteran
Om jag nu minns rätt så har den store 400 hit points och 30 attacker som vardera gör 1d10 i skada. Står i OOP boken Deities & Demigods.