Re: Chu
Chu är mer Kina än Japan.
Och ja, det är skillnad...
Samuraj är nog bra, men några tips är annars:
*Se "Mulan". Om du inte vågar kolla på tecknad film ensam, hitta ett barn att skylla på.
*Något svårare: Försök hitta några hongkongfantasyrullar. Chinese Ghost Story är väl enklast; Big Trouble in Little China är lite väl "västerländsk" i sammanhanget. The Bride with White Hair, Tai Chi Master och dylikt är ganska svårt att få tag i annat än att köpa via specialbutiker. "Allt med Jet Li innan 1700" kan funka. ;-)
(Förklaring: Min personliga - jag har inte frågat Anders, så ta detta med en nypa salt - liknelse är att om det "västerländska" Vidonia är en swashbucklar som Kapten Blod eller De Tre Musketörerna, är Chu en "wuxia" - "kungfufantasy".)
*Ännu svårare att få tag på är nog Barry Hugharts "chinoserier" guld (chinoserie = tämligen ahistorisk romantisk historia skriven av västerlänning, förlagd till Kina). De jag ´har läst är The Bridge of Birds, The Story of the Stone och Eight Skilled Gentlemen. De är, öh, fantasy-deckare är väl den bästa beskrivningen, förlagda till ett Kina som teoretiskt sett är 800-tal, men Hughart blandar hej vilt från olika epoker. Huvudpersonen är den genialiske fd. tjuven och fd. kejserlige administratören Li Kao, som skulle varit privatdeckare om yrket var uppfunnet, men nu är han istället en "lärd" vars främsta syssla är att lösa mysterier. Li's Watson är den urstarka fd. smedhalvan Number Ten Ox, som är bra mycket klipskare än han ser ut och alltså historiens berättare.
*Mer kinesiska mysterier: Berättelserna om Domare Dee (eller Di) skrevs av en holländare vars namn jag glömt av, bara för det... I alla fall, de är också deckare, men autentisk, väl utforskad historia utan övernaturligheter. Ett par har översatts till svenska och brukar gå att hitta på folkbibliotek. Huvudpersonen är en fullständigt autentisk historisk figur, och jag har för mig att det skrevs berättelser om honom redan under hans livsstil.
Det var allt för idag. Anders får precisionsbomba där jag har fel.
Nightowl
"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen