Nekromanti Cubicle 7 säger saker om The One Ring

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Visst har ni väl hängt med på att det är ett nytt Sagan om Ringen-rollspel på gång? Det är Cubicle 7 (Doctor Who, Qin, Starblazer Adventures) som står bakom och nu har det kommit ett pressmeddelande med lite om hur de tänkt sig det hela. Den hittar man här, i pdf-format.

I pressmeddelande nämns att man tänker släppa ett par olika spel i samma värld med lite olika fokus, ungefär som Fantasy Flight Games har gjort med Warhammer 40000-spelen.

Vad tror vi?

claes

Swordsman
Jag tycker det låter helt awesome. Hade dock hoppats på en box med kort och counters liknande Warhammer Fantasy Roleplay. Men det känns bra ändå. Kan knappt vänta.

mcwolfe

Veteran
Jarl said:
DeBracy said:
Vad tror vi?
BW finns ju redan? Hur mycket mer LotR kan det bli?
Även om jag tycker att BW är ett synnerligen intressant spel, så har jag aldrig förstått den sortens kommentarer. Själv tycker jag alltid det är intressant med nya idéer och sätt att lösa saker

/McWolfe

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jarl said:
BW kanske är "väldigt LotR", men det är också - vad jag förstått - ett rätt så speciellt, och komplext, regelsystem. Det finns säkert andra sätt att lösa det på, som är bättre tilltalar andra målgrupper.

Storuggla

Champion
krank said:
Jarl said:
BW kanske är "väldigt LotR", men det är också - vad jag förstått - ett rätt så speciellt, och komplext, regelsystem. Det finns säkert andra sätt att lösa det på, som <span style="text-decoration: line-through;">är bättre</span> tilltalar andra målgrupper.
BW har vissa LotRiga drag. Alvernas Grief, Orcernas Hatred och dvärgarnas Greed känns väldigt LotRiga (iaf Grief och Hatred, jag ser inte så hemskt mycket fördärvande Greed i Sagan om Ringen men jag är åas ingen Tolkientaliban). Men samtidigt känns människorna mer Rosornas krig/Game of Thronesiga i mina ögon. I vilket fall som helst - reglerna i sig är inte komplexa, grunden är väldigt enkel. Undersystemen kan krångla till det.
Det sagt - att det redan finns ett bra spel är ingen anledning till att inte göra ett till! Sen får de två battla och det bästa av dem vinner. Darwin.

Storuggla, och det är kul att läsa mer

Necross

Swashbuckler
Kutulu said:
Jag tycker det låter helt awesome. Hade dock hoppats på en box med kort och counters liknande Warhammer Fantasy Roleplay. Men det känns bra ändå. Kan knappt vänta.
Är det här nån slags ironi eller?

"Immersion in the setting is at the heart of the game." Detta låter lovande!

"This approach also allows the game to take on an epic, multi-generational character. While characters of long-lived races can span the different setting periods, others can pass the torch to their heirs (spiritual or ancestral) in later periods. “Some people have compared this aspect of the game to the classic RPG Pendragon,” Dominic went on to say."
Det här låter awesome!

Men tyvärr har jag inga högre förhoppningar. Om fokus hamnar på att sälja plastbitar, pappbrickor och/eller splatböcker så lär det knappast vara nåt för mig. Blir fokus nåt annat vore det kul.

claes

Swordsman
Necross said:
Kutulu said:
Nej

Necross

Swashbuckler
Kutulu said:
Necross said:
Kutulu said:
Nej
Utveckla gärna. Varför är en box med kort och counters bra till Middle-Earth?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Var det inte dvärgarnas girighet som fick dem att gräva för djupt i Moria, och väckte det som borde fått sova?

Storuggla

Champion
"Var det inte dvärgarnas girighet som fick dem att gräva för djupt i Moria, och väckte det som borde fått sova?"

Nej, det var ett fjärrvärmejobb som gick snett.

Storuggla, fair point tho

Cybot

Mest spelbar
wilper said:
Var det inte dvärgarnas girighet som fick dem att gräva för djupt i Moria, och väckte det som borde fått sova?
Japp.
Fluffet säger också att de 7 ringarna som gavs till dvärgarna bara förstärkte deras naturliga girighet och avundsjuka.

DeBracy

Nu när jag läst lite närmare så ser jag ju att Jon Hodgson och John Howe verkar vara inkopplade som illustratörer. Det är tungt i min bok, och kan betyda att det är ett riktigt snyggt spel vi kan komma att få se.

Spontant gillar jag att de verkligen begränsar första spelet till ett hanterbart område istället för att slänga in allt. Mitt problem med Tolkiens Midgård är att jag alltid kännt att man antingen måste veta asmycket eller ingenting om det för att hitta nånstans att förlägga sina äventyr. Här får jag det serverat på direkten.

Jag tycker det låter som ett oerhört smart drag att ta efter FFG och hur de gjort med 40K licensen. I like!

Jag gillar att de fokuserar kampanjsettingen till en period och undviker att "trycka in en encyklopedia" som de själva uttryckte det.
Det är asbra att spelet har immersion som mål, men jag väntar med att ropa HURRA, förens det är utgivet, läst och spelat, men det har definitivt stort potential hos mig.

Och nu kommer mina gamla Decipher böcker och kartboxar till någon användning igen.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Storuggla said:
BW har vissa LotRiga drag. Alvernas Grief, Orcernas Hatred och dvärgarnas Greed känns väldigt LotRiga (iaf Grief och Hatred, jag ser inte så hemskt mycket fördärvande Greed i Sagan om Ringen men jag är åas ingen Tolkientaliban). Men samtidigt känns människorna mer Rosornas krig/Game of Thronesiga i mina ögon. I vilket fall som helst - reglerna i sig är inte komplexa, grunden är väldigt enkel. Undersystemen kan krångla till det.
Det sagt - att det redan finns ett bra spel är ingen anledning till att inte göra ett till! Sen får de två battla och det bästa av dem vinner. Darwin.

Storuggla, och det är kul att läsa mer
Greed: Thorin Ekensköldes beteende före Femhärarsslaget.

Botulf

Hero
Ser mycket fram emot detta... kanske kan det bli något vettigt av det här. MERP fastnade jag aldrig för och Depipher´s LotR verkade har för omständligt/förvirrande system och verkar inte hjälpa så mycket med kampanjfluffet som jag önskade(När? Var? Hur?). Det verkar vara en team med bra meriter involverade.

DeBracy

Re: Bild från spelet

Blasphemy said:
Såg att en av illustratörerna på Deviant gör bilder till spelet och har släppt en av dessa på Dol Guldur.

Även om Dol Guldur inte ser ut som jag har tänkt mig det så måste jag säga att jag uppskattar den sagoaktiga och "gotiska" känslan.
Ah, det var ju Hodgson! Jag gillar verkligen hans grejer. Miljöerna i hans bilder känns som att de har lukter – här är det förstås barrskog och fukt – »trots« att han målar digitalt (jag har typ fördomar och är petig när det gäller sånt).

Om man följer länken så står det att han jobbat med projektet (bilder till spelet alltså, inte den enskilda bilden) i två år redan, så det finns gott hopp om att det finns mycket av hans grejer däri. Om de inte flippar ur med alldeles för plottrig layout så tror jag som sagt att det här blir ett spel som är himla fint att titta på.

Re: Bild från spelet

Jag har alltid föreställt mig Dol Guldur som ett mycket större berg med en fästning byggd ovanpå, inte en liten kulle som på bilden. Men snyggt är det ju!