Flurtis
Hero
Att verkligen culturegejma är jäkligt svårt, men det blir jädrans häftigt när det görs bra. Jag vet att vi har några riktiga ess här på forumet inom just culturegajming. Personligen har jag svårt för det, inte smakmässigt utan snarare att få till känslan.
Jag brukar vilja ha fart och fläng i mina kampanjer högt tempo och många trådar ute för att se vilka linor spelarna drar i. Kanske min spelledarstil helt enkelt inte passar till CG.
Men vad gör en kampanj till ryssligt bra CG (Culture Gajming)?
Vilka hjälpmedel finns?
Hur ska man tackla problemet med tempo kontra beskrivningar?
Tips o Trix?
Oftast tycker jag att fantasy samt historiska rollspel kopplas i samman till större del med CG än andra genrar, jag vill ändå framhäva Sci-Fi som en väldigt intressant genrer. Genrens anpassningsförmåga samt breda spektrum av miljöer ger nästan oändliga möjligheter.
På senare tid tycks allt mindre krut läggas på den här sortens spel. Jag tycker det är synd. Enligt mig finner vi några av rollspelens absoluta kärnor i just den här typen av spel. Just sättet som spelstilen lyfter fram settingen är ju sjukt bra. Oavsett om jag spelar rollspel, brädspel, datorspel eller ser på film så är känslan A o O för mig. Mutant Chronicles filmen tillexempel har en av de skönaste settingarna och känsla som någonsin har placerats på en bioduk. Hur många kan inte säga att skjutegravskriget med framtida supervapen i början av filmen får nackhåren att resa sig.
När jag tittar tillbaka på min egna kampanjer ångrar jag att jag inte dragit ner på tempot och lagt lite större tyngdpungt på CG, jag tror det hade tillfört mycket.
//Mattias, kände för att skriva
Jag brukar vilja ha fart och fläng i mina kampanjer högt tempo och många trådar ute för att se vilka linor spelarna drar i. Kanske min spelledarstil helt enkelt inte passar till CG.
Men vad gör en kampanj till ryssligt bra CG (Culture Gajming)?
Vilka hjälpmedel finns?
Hur ska man tackla problemet med tempo kontra beskrivningar?
Tips o Trix?
Oftast tycker jag att fantasy samt historiska rollspel kopplas i samman till större del med CG än andra genrar, jag vill ändå framhäva Sci-Fi som en väldigt intressant genrer. Genrens anpassningsförmåga samt breda spektrum av miljöer ger nästan oändliga möjligheter.
På senare tid tycks allt mindre krut läggas på den här sortens spel. Jag tycker det är synd. Enligt mig finner vi några av rollspelens absoluta kärnor i just den här typen av spel. Just sättet som spelstilen lyfter fram settingen är ju sjukt bra. Oavsett om jag spelar rollspel, brädspel, datorspel eller ser på film så är känslan A o O för mig. Mutant Chronicles filmen tillexempel har en av de skönaste settingarna och känsla som någonsin har placerats på en bioduk. Hur många kan inte säga att skjutegravskriget med framtida supervapen i början av filmen får nackhåren att resa sig.
När jag tittar tillbaka på min egna kampanjer ångrar jag att jag inte dragit ner på tempot och lagt lite större tyngdpungt på CG, jag tror det hade tillfört mycket.
//Mattias, kände för att skriva