Nekromanti Current state of soloäventyr?

Arvkon

Veteran
Hej kära forumiter! Det är nu ganska många år sedan jag var à jour med vad som händer i rollspelsvärlden, därför vänder jag mig nu till er som är mer insatta.

Jag undrar ifall soloäventyr av Ensamma vargen-slaget (som var populära under 80-talet) fortfarande lever i någon form eller om de dött ut helt och hållet? Vet någon ifall det kanske finns någon indiescen eller några indieprojekt? Jag jobbar nämligen som apputvecklare och påbörjade nyligen en mobilversion av det parodiska solospelet Trygg-Torkel Barbaren som ett litet hobbyprojekt. Nu återstår det att se ifall den sortens spel gör sig bra på telefoner eller ej, men om så skulle vara fallet så skulle jag gärna "appifiera" fler eller rentav utveckla någon sorts soloäventyrsmotor med tillhörande verktyg så att andra enkelt kan skapa/konvertera egna.

Men som sagt, om fenomenet är stendött så vore det kanske bortkastat arbete.

Till sist: om någon här författat något eget soloäventyr så vore det hemskt roligt att få läsa/spela! :)

anth

Vetefan
Välkommen hit apropå ingenting.
Orkar du inte vänta på den svenska översättningen kan du sätta tänderna i Project Aon.
Lone Wolf finn redan som mobil-app, men jag är lat så du får googla själv.
Trygg-Torkel har de flesta av oss spelat någon gång och tyckt om, det kanske skulle vara kul som app.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hmm... Ensama vargen är ju fortfarande hyfsat populärt som det verkar, dock vette tusan om det kommer så många nya soloäventyr. Nån som vet bättre än mig där? Jag är verkligen inte särskilt insatt i den delen av hobbyn även om jag uppskattar den. Jag tror dock fullt ut att "om någon skriver så spelar vi".

Jag hittade en bok i London för ett eller två år sedan: Blood of the zombies (Ian Livingstone)-Fighting Fantasy, utgiven 2012,Wizard Books. Några utgavs på 80-talet i svensk översättning, eller hur?
Voldstagg13 said:
Du kanske bara var intresserad av Ensamma Vargen-böckerna, det här bara poppade upp i skallen så jag letade i bokhyllorna och skrev ned. Det visar iaf. att soloäventyr produceras.

Hoffenkloffen

Veteran
@Arvkon, kul initiativ! Vilken plattform skriver du för?

Jag började utveckla en Android-app för Lone Wolf för några år sen, med innehållet från just Project Aon som nämndes tidigare. Deras licens tillåter användning av material så länge innehållet i appen laddas ner från deras server.

Inspirationen kom från LoneWolfDS.

Jag la dock ner utvecklingen i brist på intresse (från min sida).

Koden finns på GitHub och du får gärna göra en fork om du vill; https://github.com/hlaueriksson/LoneWolf

Arfert

Facit
I nya Spindelkonungens pyramid kommer det finnas ett soloäventyr: PÅ ALLA FYRA TILL GRYMMEBORG. Det ni!
Hoffenkloffen said:
Är det en kommande modul till Fantasy!?
Arfert said:
Det är korrekt! Förhoppningsvis klar i september.

CapnZapp

Myrmidon
Soloäventyren lever och frodas! :)

Kolla upp Choice of Games och många andra som gör version för webb och app.

Fighting Fantasy Sorcery! finns som ipad app, etc...