Nekromanti Customisering av fordon

ZerXes

Veteran
Jag har just köpt mig en ny fin Van(kommer dock inte ihåg va den hette/images/icons/blush.gif) och nu vill jag ändra lite i den, jag ska montera upp skivor av crysteel innanför väggarna in vanen (typ en tum eller två)även en liten låda innanför motorhuven somm skyddar motorn, och montera en eldkastare under vanen där bak, gärna lite lätt osynligt, samt försöka göra en utfällbar liten platta i sidan där man kan plasera en steday gun, typ Steyr RQS -4 (en favorit/images/icons/grin.gif) som är riktad framåt. Hela detta skall vara kopplat till vanens dator med typ DNC lr nåt så att jag kan styra manickerna från framsätet
Hur skall jag nu gå till väga, köpa prylarna lite svart kanske och montera själv eller försöka hitta nån undrevärlden-mekaniker som kan pilla ihop detta?

T-RED

Warrior
Vad skulle Transnet Tycka?

Då undrar ju i alla fall jag vad transnet kan ställa till med om man börjar koppla in sentryguns och andra mer eller mindre lagliga eldvapen till bil datorn.
// T-RED

God gave us a penis and a brain, but only enough blood to run one at a time.
//Actor Robin Williams

Nalle med AK4

Swordsman
Det är bra, en av mina spelare håller på med något liknande.
Fast den där utskjutbara plattan går nog inte, var ska du ha platta och kanon när den inte är utfälld? Iof kan man skuta ut en hel del av vanens vägg men det blir nog väldigt svårt att köra då. Lägg pickan på taket istället.

nomardiculdacar

Warrior
Menar du mig?
Han kan ju ha den i bakdelen, skjuta nedhållande eld. Så tänkte jag först (men sedan kom jag på att jag inte kunde manövrera en steady-gun). Eller, i bästa Hitech stil, en stor lucka i taket som öppnas, och en plattform skjuts upp, ungefär som sådana här roliga stolar (som går att snurra på och manövrera upp och ner). [dregel][dregel]
Förresten, är det lagligt med ett vapen som tekniskt sett hänger utanför bilen? I offensiv står att bilen är egendom, och därför får man ha vapen där, men vad som är bilen kan diskuteras.

Nalle med AK4

Swordsman
Jag tycker att allt som du kan limma fast, hänga på, nita fast, klämma in, trycka in osv i din bil räknas som i din bil alltså på din egendom.

ZerXes

Veteran
grejen e att jag vill helst inte att de ska se ut som min bil är en rullande krigsmaskin...vill gärna hålla det mästa dålt tills...det är daxs så att säga/images/icons/devil.gif

Demiurg

Warrior
Jag tycker att allt som du kan limma fast, hänga på, nita fast, klämma in, trycka in osv i din bil räknas som i din bil alltså på din egendom

Det är sant, det är fortfarande din egendom. Men så får man inte ha synliga vapen på allmän plats. Och olagliga vapen får man inte ha nånstans. Och så det där med att man får göra vad man vill på sin egendom; om du köper en varmkorv/skiftnyckel/plånbok är den din egendom, men det betyder inte att du får skjuta hur du vill så länge du står på din varmkorv/skiftnyckel/plånbok. Det skulle ju betyda att eftersom du alltid befinner dig på privat egendom eftersom du äger skorna du står i.

ZerXes

Veteran
Re: Customisering av min egendom

det är liksom därför jag vill ha mina steady guns lite mer diskreta /images/icons/wink.gif

ZerXes

Veteran
Re: Vad skulle Transnet Tycka?

jag undrar om dom värkligen har tillgång till hela bilens dator?
borde det inte bara var typ mitt regnummer och kanske min position som skickas till transnet? hursomhelst kan nog en duktig hacker skapa rejäl oreda om han kopplar in sig i min bil...

Tippis

Warrior
Re: Vad skulle Transnet Tycka?

<blockquote><hr>borde det inte bara var typ mitt regnummer och kanske min position som skickas till transnet?<hr></blockquote>Det som troligen skickas till transnet, om än med olika intervall, är (vad jag kan komma på på en gång iaf): Lufttryck i däcken, däcktyp, fordonstyp & chassinummer, antal passagerare, bränslemängd, oljemängd, batteristatus, broms- och kylvätskestatus, axel- och hjultryck, CAN-status, favoritkanal på radion, kontakt- och kontoinformation till försäkringsbolaget, favoritmack, nuvarande position, önskad destination, maximal önskad restid, maximalt önskat gångavstånd från parkering till destination, osv osv osv...

Allt för att de ska kunna skicka rätt reklampopups till din färddator, skicka rätt hjälp när det blir fel, veta om du kan stämma dem för att deras vägvalsrutiner råkade skicka in bilen i ett go-gang-härjat område (eller om din försäkring täcker dylika fadäser), samt, troligtvis, att de kan en kill-CAN-kod om polisen absolut vill få stopp på bilen...

ZerXes

Veteran
Re: Fan...[galen]

dom vet alltså ganska säkert att det är jag om jag repar deras kofångare?
.........

Finns det nåt sätt att koppla bort den sänderen eller kanske skicka ut en falsk signal om mitt fordons status och...vad kostar det tro? (Vanen var dyr och min RP är inte nån Playboy precis...)

Tippis

Warrior
Smitning (lång, och bara påhittad)

Klart som 17 det går att fixa! Det är ju bara ett datasystem, och det går ju att hacka och ändra i som alltid. Troligen är väl en falsk signal bättre än ingen... Jag menar om andra eventuella sensorer säger att du kör på vägen, men ingen signal kommer om vem du är, åker du nog dit för innehav av olaglig utrustning.

Jag skulle nog tro att det finns två sätt att undkomma problemet - antingen snor man en annan bils transponder, eller också infiltrerar man Transnet och planterar ett falskt ID-nummer. Jag skulle även tro att transpondrarna har ganska avancerade system för att upptäcka om de har bytt bil, och varna centraldatorn för det. Man måste därför låta en duktig tekniker ge transpondern en omgång så att den inte förstår vad som hänt, och stänga alla eventuella säkerhetsbakdörrar.

Att skaffa ett nytt fordons-ID borde vara ungefär som ett vanligt billigt falsk-ID (för en människa alltså)... Bilen behöver kanske inte ha en fullt så komplicerad bakgrundshistoria som en person behöver för att verka trovärdig.

Jag skulle dra till med en sisådär 5000 - 10000 euro för en stulen transponder (inklusive all hårdvara, installation och ehm... systemmodifiering...), men det finns fortfarande en risk att något går fel. En vanlig polis på gatan kanske tittar på bilen och ser att den inte är en VW Beetle 2040 Edition som datorn säger, utan en ganska mörk och mystisk MIB-van.

För ett fejkat ID får man nog dra till med 3-5 gånger så mycket, men då har man ett "korrekt" ID för sin bil, men med lämpliga fakta utelämnade (exempelvis din korrekta hemadress, att du inte har någon försäkring och att du bara har 14000 kulor kvar till M134an i skuffen). Ett fekjat ID är dock i stort sätt omöjligt att upptäcka, om nu inte någon gör en MYCKET grundlig kontroll av alla fakta, vilket ingen skulle göra om bilen och ägaren inte redan var misstänkt för något grovt brott, och då är det ju kört i alla fall...

Nackdelen med båda metoderna är att så fort man gör något dumt som bryter mot identiteten (kör 350 knyck med din epa-registrerade Toyota, eller brassar loss med kanonen i baksätet), kommer IDn naturligtvis att grovkollas, och troligen rödflaggas så det bara ryker om det, vilket kräver att man skaffar ett nytt ID igen. Kamoflage räcker bara tills man avslöjar sig.

ZerXes

Veteran
Re: Aktiv Hacking

jag har skaffat flaskt bil-iD och har nu röjt mitt kamoflage så en blå ilsken patrullbil e 30-50m bakom mej i sådär i full rulle.
Jag ser en korsning framför mig och patrullbilen e presic bakom hörnet men ser mig inte, jag svänger vänster, samtigigt sitter min bästa kopmis, Nisse och hackar Transnet, pattrullbilen får information från transnet att jag svängt höger...jag drar i någorlunda laglydig fart hem till garaget och monterar bort hela transponer rasket fort som faan, för att senare kunna skaffa mig en ny fin bil-iD
Kommentarer?

Tippis

Warrior
Re: Aktiv Hacking

Borde fungera... men se som sagt till att ingen ser dig där du gömmer dig, speciellt inte de onda onda ONDA polishelikoptrarna som så gärna flockas till platsen... (se valfri amerikansk skräp-polis-actiondokumentär-show för att se hur effektiva helikoptrar är...)

Nalle med AK4

Swordsman
Ja, men kulorna befinner sig ju inte på ens egendom längre så därför är man straffbar! :gremtongue: inte? Ok då...
Du har rätt, men jag sa inte att det var lagligt, bara att det var på hans egendom.
Har fått ett eget Elfwood-galleri!