Nekromanti Cyberdäck

Mofasa

Veteran
Nu kommer jag att värka lite små dum... Med tanke på att jag SL:ar NT.

Vad är ett cyberdäck?

Jag har letat efter ett utförligt svar på massor av ställen (Jo faktiskt, även i regelboken (kan ha missat infot)), men inte hittat det någonstans. Jag vet att det är ett redskap Hackers använder sig av... men mer då?

//Magnus

nexussix

Warrior
Re: Cyberdäck - inte så enkelt?

Egentligen är det väl inte riktigt så enkelt eftersom det finns flera olika sorters cyberdäck? Vissa är bättre än andra o.s.v. Men dessa regler verkar inte användas i N2. Har någon med tillgång till de gamla reglerna lust att förklara hur de funkar?

Mofasa

Veteran
Re: Cyberdäck - inte så enkelt?

Jag kan förvisso inte svara på din fråga...

Jag tänkte bara meddela att jag har hittat fakta kring Cyberdeck i grundboken... /images/icons/tonguea.gif

//Magnus

smaffy

Hero
mer som en amiga..!

som jag ser cyberdeck så är de mer som datorerna såg ut förr i tiden.. dvs: ett (aningen fetare) tangentbord med inbyggd hårddisk, operativsystem på ROM-chip, diskett/optodisk-plupp och en mängd kabelportar..

inte som en vanlig dator...

nexussix

Warrior
Re: mer som en amiga..!

Cyberdäcken kan nog se ut lite hur som helst beroende på hur bra, nya och heta de är. Men så du beskriver stämmer nog ganska bra. Dessutom behövs för det mesta ingen bildskärm eftersom dermatroder eller cerebralinterface är den snabbaste metoden att surfa/hacka!

Jag bifogar en sammanfattning av hur hacking funkar enl. N2. Reglerna finns i N2s regelbok. Denna sammanfattning kan ges till spelare som inte kan reglerna samt användas som "kom i håg" lista för ovana spelledare.

Tippis

Warrior
Beror på vad SL säger (såklart)...

Shadowrun-förklaringen, som vi använder även i N2, är att ett cyberdäck är specialbyggt med stealth-chip och extra säkerhetsspärrar för att det skall vara svårt att spåra och för att skydda användaren mot... ehm... elakare IC-varianter.

Det går aldeles utmärkt att surfa med vilken liten skräpdator som helst, men 2059 är du aldrig anonym på nätet om du inte hackar hårdvaran i datorn... Detta innebär även att vilken dator som helst (iaf så länge den är kraftfull nog) kan göras om till ett cyberdäck genom att man byter ut delar av hårdvaran mot mer offensiva varianter.