Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,296
Jag blir pepp på kombinationen "agentaction" och "nära framtid" även om jag kanske inte riktigt fattar vad du menar med det? Och vad är transhumanism? Berätta, för jag blir så nyfiken!
Angående regler så måste ju jag tjatigt nog rekommendera d20 Modern. Finns både på Ebay och som gratisregler (SRD). Varför dessa regler som ironiskt nog är sanslöst omoderna (hihi)?
Jo:
De är jättebra för alla oss som gillar att pilla med rollpersonernas egenskaper och extraförmågor. Skitkul att levla, helt enkelt!
Men de är också bra på att detaljstyra hur utmaningar ska relatera till rollpersonernas styrkor och svagheter. I BRP-system så uppkommer problemet med att färdighetsutmaningar blir statiska: du har ett FV som oavsett motstånd är detsamma. I d20-paradigmet är ditt FV hela tiden dynamiskt, eftersom svårighetsgraden alltid bestäms från situation till situation.
I d20 så går alla slag fort. Inga tärningspölar och snabb resolution. Det innebär mer tid till annat, eller bara fler intressanta utmaningar (strider/fällor/rollspelsutmaningar/möten med npc's, mm)
Finns också en bra tilläggsmodul "d20 Future" som täcker in de flesta delar av ett sci-fispels behov, hävdar jag. https://en.wikipedia.org/wiki/D20_Future
Sedan finns det MASSVIS av dåliga sidor också förstås. Om du inte gillar d20 alls så skulle jag kolla in Rotsystem eller hacka om Krilles Järn till en sci-fi-setting.
Angående regler så måste ju jag tjatigt nog rekommendera d20 Modern. Finns både på Ebay och som gratisregler (SRD). Varför dessa regler som ironiskt nog är sanslöst omoderna (hihi)?
Jo:
De är jättebra för alla oss som gillar att pilla med rollpersonernas egenskaper och extraförmågor. Skitkul att levla, helt enkelt!
Men de är också bra på att detaljstyra hur utmaningar ska relatera till rollpersonernas styrkor och svagheter. I BRP-system så uppkommer problemet med att färdighetsutmaningar blir statiska: du har ett FV som oavsett motstånd är detsamma. I d20-paradigmet är ditt FV hela tiden dynamiskt, eftersom svårighetsgraden alltid bestäms från situation till situation.
I d20 så går alla slag fort. Inga tärningspölar och snabb resolution. Det innebär mer tid till annat, eller bara fler intressanta utmaningar (strider/fällor/rollspelsutmaningar/möten med npc's, mm)
Finns också en bra tilläggsmodul "d20 Future" som täcker in de flesta delar av ett sci-fispels behov, hävdar jag. https://en.wikipedia.org/wiki/D20_Future
Sedan finns det MASSVIS av dåliga sidor också förstås. Om du inte gillar d20 alls så skulle jag kolla in Rotsystem eller hacka om Krilles Järn till en sci-fi-setting.