Nekromanti Cyberpunk fokus: Netrunner

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Cyberpunk är i luften och därför har jag bestämt mig för att kasta in hatten i leken och skapa lite Cyberpunk trådar. :gremsmile:

Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från Cyberpunk rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Netrunners:



Netrunner, hacker, decker, technomancer. Kärt barn har många namn och när det kommer till Cyberpunk är Netrunnern den mest centrala klassen. Du hanterar nätet, den andra världen som lagt sig över och styr världen. I ett spel som till stor del handlar om teknologi så är du mästaren över teknologi. Netrunnern är oftast den mäktisgaste och svagaste medlemen av gruppen, en halvgud på nätet men en tanig nörd i verkligheten. Detta gör att inteligens, planering och paranoia är viktiga kvaliter att ha om man ska spela en Netrunner. Om Street Samurai är en nybörjarklass är Netrunnern en klass för erfarna och luriga spelare.

Men sammtigt är världen din lekplats när du spelar en Netrunner även om du vandrar omkring i meat-space. Allting är kontrollerat av datorer och kan därför kontrolleras. Visst det finns säkerhetssystem men du är en expert på att ta hand om dem. Det enda som egentligen kan hota dig är en rivaliserande Netrunner och då får du chansen att visa alla mad skills du fått genom att spela Counter Strike 18.

Vanliga meta-mänskliga typer: Netrunners är nästa alltid helt vanliga människor, det de gör handlar om sinnet, om träning och om talang mer än fysiska förmågor och cybertech leksaker. En ganska vanlig variant är att Netrunnern är en AI som helt saknat fysisk kropp och existerar helt på internet.



Bra koncept bakom Netrunner jag sett: Noir detektiven vars digitla avatar var en trenchcoat och en feodora och som använde nätet för att undersöka, hacka och leta information för att sedan ge infon till resten av gruppen. Ett ultimat badass på nätet... och en 16-årig nörd i verkligheten. Vilket skapade intressanta situationer när han var tvungen att smyga sig in på ställen för att kunna hacka grejer där.

Koncept jag aldrig vill se igen: Killen som aldrig lämnar sitt hus! Supertråkigt! Ge dig ut och äventyra med resten av gruppen och min/maxa dig inte så att du kan arbeta från sängen. Det hade varit trevligt på riktigt men suger i spelet.

Klädsel: Nördar! Okej, visst du har kanske en cool cat-suite med en massa sladdar när du hackar. Men när du går ut för att äta en soya burgare kommer du vara klädd i jeans, för stora kängor och en svart t-shirt med ett ironsikt citat i vit text på.

Varför är Netrunner den bästa klassen att spela?: Du vet allt! Du är informations mästaren och därför är det dig folk lyssnar på när ni planerar eller när allt gått åt skogen och ni måste agera snabbt. Du har också tillgång till en helt egen värld där du är en haj och alla andra är tjejen från början av Jaws. Du har också en sexig internet hjärna som låter dig kontrollera allt runt dig med dina tankar. Bilar, hissar, datorer, säkerhetssystem, folks implant och folks kommunikations maskiner är alla dina att kontroller och göra vad du vill med.

Bäst system att spela en Netrunner i: Jag har inte spelat det än men systemet i Savage world versionen av Interface Zero 2.0 ser Sweet och också coolt ut. Förutom de dumma hacking handskarna, men de kan man alltid andra till ett implant väldigt lätt.

 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Enda gången jag testat Netrunners har varit i Neotech (tror jag kan ha varit nya mutant också) och det var som att spelleda två grupper samtidigt. Eftersom det knappast fanns anledning för netrunnern att vara med ute i verkligheten och vara värdelös på allt.
Känns som en inbyggd brist i settingen/systemet
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Ond bråd död said:
Enda gången jag testat Netrunners har varit i Neotech (tror jag kan ha varit nya mutant också) och det var som att spelleda två grupper samtidigt. Eftersom det knappast fanns anledning för netrunnern att vara med ute i verkligheten och vara värdelös på allt.
Känns som en inbyggd brist i settingen/systemet
Det där är en av huvudanledningarna till varför jag undvikit VR som grej i Rotsystem, och istället gjort hackande till gemensamma öppna problem hela gruppen kan vara med och lösa (man måste få fysisk tillgång till rätt nätverk, ha tillgång till rätt identitet, etc - sånt alla kan hjälpa till med). Sedan är hackern den som kan hitta informationen när man väl är på plats, men det tar inte speciellt mycket tid eller utrymme...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Netrunnern är oftast den mäktisgaste och svagaste medlemen av gruppen, en halvgud på nätet men en tanig nörd i verkligheten.
Fast crossklassande Street Samurai/Netrunners är inte helt ovanliga heller. T.ex. Major Kusanagi i Ghost in the Shell vars Äss i rockärmen mot tyngre cyberframes är hennes smidighet i kombination med blixtsnabb mid-combat hackande.

God45 said:
Vanliga meta-mänskliga typer: Netrunners är nästa alltid helt vanliga människor, det de gör handlar om sinnet, om träning och om talang mer än fysiska förmågor och cybertech leksaker. En ganska vanlig variant är att Netrunnern är en AI som helt saknat fysisk kropp och existerar helt på internet.
En av de roligare karaktärerna jag har spelat med var en gadgeteer som fick sin cyberkropp krossad av en Sentry tank. När det blev uppenbart att vi inte skulle ha råd att fixa en ny och tillräckligt bra frame på ett tag så specialiserade han sig på blixtsnabb combat-hacking och hängde med på äventyren i en bepansrad ryggsäck (direktsynkad med gruppens street samurai, som var så cybrad och bepansrad att han fick T-800 att verka som något vek och ömtålig).
Efter ett tag så ville han inte ha en egen frame och det var inte förrän street aamurajen började packa en gatling som standard som han skaffade sig en egen kropp igen. Att gå in i strid med sin hjärna precis brevid en ammopack med 50 kilo ammunition är inte så attraktivt.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jag har aldrig sätt hacking göras bra i rollspel.

De största problemen är de som redan har nämnts, det är en ensam syssla som inte lämpar sig för att göras i grupp, det kan göras hemifrån och jag tycker inte det funkar bra som det föreslagits (mid-combat hacks känns som ett billig substitut till magi tbh)...

Det jag däremot skulle kunna tänka mig är ett smyg-cyberpunk-rollspel som går ut på att man ska bryta sig in på platser, där hackandet handlar om att plantera logic-bombs (typ, larmet kommer att vara avstängt 5 minuter och telefon a kommer att ringa). Då är det också rimligt att hackern hänger med för att extrahera data på plats... or whatnot...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
De största problemen är de som redan har nämnts, det är en ensam syssla som inte lämpar sig för att göras i grupp, det kan göras hemifrån och jag tycker inte det funkar bra som det föreslagits (mid-combat hacks känns som ett billig substitut till magi tbh)...
Jag tycker Interface zeros system där man har en alternativ verklighet lagd över verkligheten fungerar rätt bra för att göra det i realtid. Man kopplar in sig på "rautern" för en maskin och hackar den, det är rätt coolt. Sedan har man "djupet" om man vill Jacka in och slåss med andra hackers och grejer.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Som tur vad är det fixat i nästa Neotech! Där är hackingen ett lager ovanpå verkligheten, för att ta det kort.
 
Top