Nekromanti Cyberpunk fokus: Street Samurai

God45

#PrayersForBahakan
Cyberpunk är i luften och därför har jag bestämt mig för att kasta in hatten i leken och skapa lite Cyberpunk trådar. :gremsmile:

Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från Cyberpunk rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Street Samuraier:

There Is No Overkill, Only 'Keep Firing' And 'I Need To Reload.

Det kommer alltid att behövas soldater, ansiktslösa beväpnade män och kvinnor som gör vad man säger till dem att göra. Men ibland krävs det mer än så. Ibland behöver man någon som ägnat hela sitt liv till strid och död och som utvecklat acceptansen att de som lever på att använda det smart-linkade gattling geväret kommer dö framför det smart-linkade gattling geväret. Dessa personer är Street Samurais eller Solos.

Street Samuraien är nästan alltid den tyngst beväpnade och modifierade grupp medlemmen. Hon har inte egentligen någon roll om en plan fungerar förutom möjligtvis som hot eller distraktion. Street Samuraien är där för när allting går åt helvetet och man måste skjuta sig ut. Street Samuraien inte bara figurerar kraftigt i B-planer utan är också oftast en vandrande plan-B.

Men bara för att man har en Street Samurais leksaker gör det en inte till en Street Samurai. Det krävs en viss sorts personlighet och inställning för att uppfylla rollen, heder är inte en del av det trots vad man kan tro, men en sorts acceptans av vad man är och vad man är beredd att göra för en handfull av yen.

Vanliga meta-mänskliga typer: Strids kloner, genetisk modifierade individer och cyborgs är alla vanliga. I Shadowrun är Troll och Orcher också vanliga. Psychics är ovanliga Street Samurais men det finns de av dem som väljer att använda sina krafter till direkt och dödlig effekt som hyrda mördare. Men många helt vanliga människor blir också Street Samurais, våld är inget man behöver vara omänsklig för att utöva.

Bra koncept bakom Street Samurais jag sett: Enorm bepansrad dödsmaskin som inte längre har ett vanligt ansikte... Och familjefar som tvingats jobba som legoknekt för att försörja familjen.

Den uttråkade ex-militären som gör det dör spänningens skull men som inte egentligen behöver pengarna. Arbetade utifrån en strikt hederskod och dog också på grund av den.

Koncept jag aldrig vill se igen: Lol jag skjuter gisslan och mejar ner alla civila runtomkring! Mr.Collateral damage är inte intressant och inte rolig att ha med i gruppen.

Klädsel: Oftast den minst diskreta medlemmen av gruppen då de varken måste infiltrera eller synas innan skjutandet börjar. Det brukar också vara svårt att dölja alla vapnen och implanten. Detta ger Street Samuraien möjligheten att gå fullt ut Cyber punk med rosa mohawks och tatueringar över hela ansiktet.

Den andra arketypen är den professionella typen som är våld paketerat i en svart kostym och mirror shades.

Varför är Street Samurais den bästa klassen att spela?: De största och bästa vapnen, de colaste cyber förbättringarna och implanten. Det är också kul att skjuta folk i Rpg:n och vill du göra det så är Street Samuraien klassen för dig! Samma gäller om du vill hota folk istället för att faktiskt behöva skjuta dem.

Men Street Samuraien är också ovärderlig som en nybörjarroll. Spelar du de andra klasserna ingår en massa planerande, pratande och improviserande som reglerna inte kommer hjälpa dig med. Det är ganska svårt och kräver övning. Man slipper det mesta av det där som Street Samurai, man kan istället fokusera på att göra sitt jobb medan man ser de andra i aktion och kan lära sig de andra rollerna medan man spelar.

Bäst system att spela en Street Samurai i: Wushu rpg där striderna är den intressantaste delen av spelet och man verkligen får chansen att sprida död och förstörelse. Spelar man en Street Samurai på gund av att manm gillar coola vapen, implant och utrustning kan man inte gå fel med Shadowrun och katalogerna med leksaker.

There Is No Problem That Cannot Be Solved With Enough Firepower

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Men bara för att man har en Street Samurais leksaker gör det en inte till en Street Samurai. Det krävs en viss sorts personlighet och inställning för att uppfylla rollen, heder är inte en del av det trots vad man kan tro, men en sorts acceptans av vad man är och vad man är beredd att göra för en handfull av yen.
Om det är något som definierar en street samurai så är det, IMHO, strävan efter att bli ett levande vapen, den perfekta döden. Allt annat är sekundärt, inklusive ens egen säkerhet.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
God45 said:
Om det är något som definierar en street samurai så är det, IMHO, strävan efter att bli ett levande vapen, den perfekta döden. Allt annat är sekundärt, inklusive ens egen säkerhet.
Precis! :gremlaugh: Det spelar ingen roll om man dör så länge man gör det man var ämnad att göra,

Sodivra

Champion
Min favorit:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CrruSboN1bQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/CrruSboN1bQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Eller är cybermarionetten en egen klass?

Ulfgeir

Swashbuckler
Hmm, skall man räkna Molly Millions från Neuromancer som en Street Samurai?

För mig är en street samurai inte det samma som en legosoldat. Street samuraien är måhända militärt utbildad, men arbetar inte militärt. En annan skillnad är att legosoldaten agerar i större grupper medans street samuraien agerar ensam eller i små grupper, men är i dessa grupper den som är bäst på att applicera stora mängder våld vid behov. Och jag vidhåller att heder är en viktig del för en street samurai

/Ulfgeir

God45

#PrayersForBahakan
Molly Millions är väll den klassiska Street Samuraien :gremsmile:

Jag vet inte om heder är viktigt, rykte är viktigt vilket gör att pålitlighet är viktigt. Men jag vet inte om heder egentligen är viktigt för Sammysen.

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Molly Millions är väll den klassiska Street Samuraien :gremsmile:

Jag vet inte om heder är viktigt, rykte är viktigt vilket gör att pålitlighet är viktigt. Men jag vet inte om heder egentligen är viktigt för Sammysen.
Det beror på hur man definierar heder.
Definierar man heder som Virtus eller som moral så nej, då har inte Street samurajen nödvändigtvis heder.
Definierar man det som en personlig yrkesetik, då skulle jag väl säga ja.

Jag menar, en Street samurai behöve inte nödvändigtvis vara som Ghost Dog, Molly Millions eller Major Kusanagi.

Frågan är ju gränsfallen, räknas t.ex. Street Preacher som en Street Samurai? Jag skulle nog personligen säga att han inte gör det.

God45

#PrayersForBahakan
Definierar man det som en personlig yrkesetik, då skulle jag väl säga ja.
Jag gillar den här definitionen så om vi kör på den håller jag med dig :gremsmile:
Street preacher är nog snarare typ exemplet på ett Cyber psycho.