Nekromanti Cyberpunk med ockultism?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillar inte Shadowrun. Det är ett gediget skrivet rollspel, och regelsystemet är inte SÅ mycket sämre än allt annat bös som säljs, men...

Världen. Det är för mycket korvtårta. Cyberpunk plus alla fantasyraser med alver och dvärgar och orcher och drakar etc och magiker, och ninjas... Neh. Inte min grej.

Så; jag funderar - finns det något spel som har såndär lagom skitig och ändå hightech värld a' Shadowrun och Blade Runner, men som också har typ... magi? Alltså, jag behöver inga andra fantasyelement, jag vill bara ha magi/ockultism i cyberpunk. Lite lagom halvlågmält sådär; det får gärna vara eldbollsmagi om det ska vara så, men inga gigantiska slemmonster eller så. Idealiskt vill jag nog ha en kombineation av eldbollar och kaosmagi a' serien Invisibles.

Finns den här spelvärlden, eller ska jag behöva bygga den själv?

Arfert

Facit
Låter som nåt man skulle kunna använda True20 till, om du frågar mig. Eller kanske till och med BRP-boken om man vill go oldschool.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det gjordes ett rollspel på Babylon 5 och där finns ju techno-mages och har en skitig värld i sig. Iofs. är det väl inte strikt cyberpunk så det faller väl på det.

På rak hand är det dock det enda jag kommer att tänka på.

Är Mage: The Ascension en idé, kanske? Modda WoD lite så det bara är olika magikerfraktioner som ränner runt, flytta fram tiden ett par årtionden... fast då har man å andra sidan i princip gjort ett nytt spel. Då kunde man lika gott spela Shadowrun med moddad värld, minus allt Chronopia-överdrivet grejs och lira nedtonad Cyberpunk med mystik.

*funderar på varför han alltid tar luften ur sina egna inlägg*

.:Warwolt:.

Veteran
Problemet med att använda Mage blir ju då att du koncentrerar dig på magikerna. Vore väll att föredra om settingen bara inkluderade lite sådär mysig ritual magi.

Åh, nu kan jag föreställa mig det framför mig, ett mörkt rum som belyses utav dussintals skärmar och värmeljus, pergamentrullar och sladdar ligger utspritt på golvet och i mitten sitter det en nerdrogad cyborg i kåpa och sprättar upp ett offer ifrån slummen..

Nu får fan någon skriva det här rollspelet!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Cthulhu-Tech? Det är iofs inte så mycket cyberpunk som skimrande utopi, i alla fall i städerna.

Gör jobbet själv och dunka bara in magi i Nya Mutant eller Evolutionens Barn?

Det finns någon Cyberpunk/Cthulhu-bok till GURPS också, men namnet undflyr mig.

Christoffer

It's all pig.
Den odödlige kejsaren said:
Det finns någon Cyberpunk/Cthulhu-bok till GURPS också, men namnet undflyr mig.
Heter den inte rätt och slätt, CthulhuPunk?

Botulf

Hero
I någon Sinkadus finns riktlinjer för att sammansmälta settingarna i svarta Mutant med Kult och blandade regler.

Christoffer

It's all pig.
Föresten, varför inte bara skippa alver, dvärgar och skit och dra tillbaka Shadowrun till något som mer liknar Cyberpunk 2020 men ha kvar reglerna för magi osv?

krank

Poppe said:
Föresten, varför inte bara skippa alver, dvärgar och skit och dra tillbaka Shadowrun till något som mer liknar Cyberpunk 2020 men ha kvar reglerna för magi osv?
Det är definitivt ett alternativ - jag var bara nyfiken på om det fanns nånting "färdigt" att köpa in sig på. SR verkar ju ha en ohemul massa material (även om jag själv diggar äldre versioner med den med dagens mått mätt utdaterade teknologin - kablar och grejer).

Alltså, en av anledningarna att jag frågar är givetvis att jag funderar på att bygga ihop nåt. Antingen genom att strippa Shadowrun eller genom att bygga helt nytt själv, isåfall antagligen byggandes på något Gumshoeliknande - och med fokus på retrocyberpunk, alltså cyberpunk så som den skrevs på 80- och tidigt 90-tal, med grönskimrande skärmar och kabeluttag i nacken istället för trådlöst. Och magi.

krank

.:Warwolt:. said:
Problemet med att använda Mage blir ju då att du koncentrerar dig på magikerna. Vore väll att föredra om settingen bara inkluderade lite sådär mysig ritual magi.
Jag vill nog antagligen ha fokus just kring magin och sånt, eventuellt med rollpersonerna tillhörandes något hemligt sällskap eller liknande. Mage fast i retrocyberpunkvärld, med färre magiker och där även teknologi och sånt ska vara en helt klart acceptabel och rolig väg att gå. Jag vill ha rollpersoner med lite krafter (antingen via cybernetik eller magi eller whatever) men som ändå måste hålla lite hyfsat låg profil.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Finns den här spelvärlden, eller ska jag behöva bygga den själv?
Det närmaste jag kan komma på är en omfattande artikel i Sinkadus som handlar om hur man kan spela Mutant (cyberpunkversionen) med Kult-inslag, eller möjligen hur man kan spela Kult i Mutant-världen. Den fanns med i det nummer som kom precis efter att Kult släpptes.

Det här hjälper naturligtvis inte dig speciellt mycket, även om det besvarar frågan till viss del.

/tobias

Andy

Vila i frid
Mitt förlsag:

Ta Berlin 2090 boxen till Nya Mutant (svarta 90-tals Mutant) men kör med Noirs regler. Där finns det magiregler och du får ett regelsystem som skapar karaktärer med djup i men också ett actionfyllt stridssystem med massor av automateld. Hämta några schyssta bilder på framtidsvapen men kör med samma siffervärden som de befintliga vapnen i Noir.

Voila, CyberNoir 2090 med ockultism (röda pentagram målade med tjock oljefärg på cleana stålskrapor)

/Andy som blev sugen på att spela det han har skrivit om

krank

Andy said:
Mitt förlsag:

Ta Berlin 2090 boxen till Nya Mutant (svarta 90-tals Mutant) men kör med Noirs regler. Där finns det magiregler och du får ett regelsystem som skapar karaktärer med djup i men också ett actionfyllt stridssystem med massor av automateld. Hämta några schyssta bilder på framtidsvapen men kör med samma siffervärden som de befintliga vapnen i Noir.

Voila, CyberNoir 2090 med ockultism (röda pentagram målade med tjock oljefärg på cleana stålskrapor)

/Andy som blev sugen på att spela det han har skrivit om
Jag tror att det lär dröja länge innan jag köper Noir; enligt uppgift ska det vara bra mycket mer tungarbetade regler med fler tabeller och tärningar och grejer än jag är helt bekväm med.

//Krank, som inte tycker att ett stridssystem kan kallas "actionfyllt" om det inte har max ett tärningsslag, inklusive försvar, per anfall. Och max typ 2-3 matematiska operationer som alla är addition eller jämförelser. Och max NOLL tabeller att kolla i.

.:Warwolt:.

Veteran
krank said:
.:Warwolt:. said:
Jag vill nog antagligen ha fokus just kring magin och sånt, eventuellt med rollpersonerna tillhörandes något hemligt sällskap eller liknande. Mage fast i retrocyberpunkvärld, med färre magiker och där även teknologi och sånt ska vara en helt klart acceptabel och rolig väg att gå. Jag vill ha rollpersoner med lite krafter (antingen via cybernetik eller magi eller whatever) men som ändå måste hålla lite hyfsat låg profil.
Tror jag råkade läsa awakening, det lilla jag läst utav det är PANG SWOOSH VI KAN RASERA OCH BYGGA OM UNIVERSUM FAST SAMTIDIGT INTE HIHIHIHI, och medans det är ballt är det lite lagom galet mycket ös. Låg profil och sektmagi funkar nog bättre, och det går säkert använda mage systemet. Sen är jag inte jätte hipp på dot-systemet, tycker inte det gör sitt jobb. fast det är en helt annan tråd.

Edit; Det är ju knappast bara jag och Krank som vill spela det här. Fler i tråden verkar ju för den här settingen.. kanske det går att skriva något redigt utav det? Nästan så man blir sugen att försöka ta tag i det själv.

Eksem

Champion
Oh, självklart ska jag spela GUMHSOE i Dark Heresy! Jag har funderat aslänge på vad min nästa kampanj ska vara, och där tror jag minsann att den satt.

Andy

Vila i frid
//Krank, som inte tycker att ett stridssystem kan kallas "actionfyllt" om det inte har max ett tärningsslag, inklusive försvar, per anfall.
Noir har ett tärningsslag per anfall. Anfallaren slår 2T10+Skicklighet och försvararen slår 2T10+Försvar. Den som får högst vinner. Okej, sen slås skadan separat.

Inga tabeller för det, inte.

Storuggla

Champion
Oj... svårt. Jag skulle säga Cybergeneration. Fast det stämmer inte helt och hållet. Men ja, det säger jag.

Storuggla, kung fu padda

krank

Andy said:
//Krank, som inte tycker att ett stridssystem kan kallas "actionfyllt" om det inte har max ett tärningsslag, inklusive försvar, per anfall.
Noir har ett tärningsslag per anfall. Anfallaren slår 2T10+Skicklighet och försvararen slår 2T10+Försvar. Den som får högst vinner. Okej, sen slås skadan separat.

Inga tabeller för det, inte.
Det är alltså minst fem tärningar som ska slås, samt minst sex-sju matematiska operationer?

Alltså, vardera sidan rullar två tärningar, de ska addweras med varandra och ett värde, sen ska de jämföras med varandra.

Sedan eftersom skadan slås separat antar jag att det finns en modifikation där också, eventuellt med subtraktion av hitpoints eller åtminstone en jämförelse med skadenivåer.

Not good enough. Not nearly good enough.