Cyberpunk och landsbygd

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Jag hade nog gissat att cyberpunksjordbruk till stor del sker inomhus där du kan kontrollera klimatet precis som du vill. Enorma underjordiska komplex med våning efter våning av täta genoprimerade växter som tillförs exakt vad som behövs och där atmosfären är steriliserad som i ett mikrochiplabb. Eventuellt med mekaniserade bäddar som rör sig och går för att dumpa sitt innehåll när grödan är klar. Ingen jord, inga insekter eller bakterier.

Eventuellt såklart bara en soppa av alger och näring. Det viktiga är energi. Har du energi kan du skapa mat. Har du inte energi kan du inte göra något alls.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,810
Location
Stockholm
Eventuellt såklart bara en soppa av alger och näring. Det viktiga är energi. Har du energi kan du skapa mat. Har du inte energi kan du inte göra något alls.
gillar idé om att det finns en massa "jordbruk/odlingar" i städerna / deras industriområden som bygger på denna princip o en massa "vi har teknologin, vi e smarta vi kan fixa problemen" teknikoptimism tänk, o nu har man insett att det krävdes mer än så o det kostar långt mer än man hade tänkt sig att sköta det hela.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
gillar idé om att det finns en massa "jordbruk/odlingar" i städerna / deras industriområden som bygger på denna princip o en massa "vi har teknologin, vi e smarta vi kan fixa problemen" teknikoptimism tänk, o nu har man insett att det krävdes mer än så o det kostar långt mer än man hade tänkt sig att sköta det hela.
Ja, allt detta kräver ju någon form av framtida fusionskraftverk eller annat fiffigt som kan driva alla prylar och anläggningar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Ja, allt detta kräver ju någon form av framtida fusionskraftverk eller annat fiffigt som kan driva alla prylar och anläggningar.
Att köra på en nära framtid med elbrist och svinhöga eller väldigt volatila energikostnader känns ju intressant och aktuellt, annars. Vanligt folk måste hushålla med energin, medan överklassen kan slösa. Runners gör räder för att stjäla batterier eller undersöka mystiska läckage i komplexa system. Energi som valuta är väl redan gjort i något spel?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Att köra på en nära framtid med elbrist och svinhöga eller väldigt volatila energikostnader känns ju intressant och aktuellt, annars. Vanligt folk måste hushålla med energin, medan överklassen kan slösa. Runners gör räder för att stjäla batterier eller undersöka mystiska läckage i komplexa system. Energi som valuta är väl redan gjort i något spel?
Förklarar ju varför framtiden är mörk

Klimatförändring också för att förklara varför det alltid regnar
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Jag minns att jag läste nån serie (tror det var i Magnum, på 90talet) som handlade om en detektiv från typ 1920 som blev cryogenistikt nedfryst och vaknade upp i ett samhälle långt in i framtiden där han slog sig ihop med en polis för att undersöka för att återgå till att lösa brott. Självfallet är all mat syntetisk och baserad på soya och sånt vilket han gnäller lite på genom serien.

I ett avsnitt är han med på en raid på vad han först tror är ett knarklabb, men vad som visar sig vara ett illegalt café där folk sitter och äter glass och kakor. Trött på syntetmat sätter han sig ner och börjar mumsa i sig någons övergivna glass-sundae medan den kontemporära polisen förklarar läget.

Illegala farmer i vildmarken utanför staden odlar och tillverkar all möjlig sorts "naturlig" mat och smugglar in i staden för försäljning. Problemet? Vildmarken är en förgiftad och nedlusad av radioaktivt nedfall. Maten de smugglar in är bokstavligt talat giftig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Att köra på en nära framtid med elbrist och svinhöga eller väldigt volatila energikostnader känns ju intressant och aktuellt, annars. Vanligt folk måste hushålla med energin, medan överklassen kan slösa. Runners gör räder för att stjäla batterier eller undersöka mystiska läckage i komplexa system. Energi som valuta är väl redan gjort i något spel?
Det är säkert gjort, men det är ju ett av de incitament jag har för att rättfärdiga retrotech i mitt cyberklur som har en bunt trådar redan. Ständiga strömavbrott, kraschade nät och en föråldrar infrastruktur gör ju dessutom detta till ett reellt problem under vår livstid.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,810
Location
Stockholm
Ja, allt detta kräver ju någon form av framtida fusionskraftverk eller annat fiffigt som kan driva alla prylar och anläggningar.
har en agronom i släkten som tagit upp att det är också en hel del andra problem som de som talar sig varma över den typen av odling inte tänker på. I alla fall om man vill gå utanför småskaligt eller tänker över längre tid.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
774
Men om man odlar maten i stan så farmar man energi på landsbygden?
Oändlig fält av solcellsparker, vindkraftverk, transformatorstationer och kraftkablar
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Att köra på en nära framtid med elbrist och svinhöga eller väldigt volatila energikostnader känns ju intressant och aktuellt, annars. Vanligt folk måste hushålla med energin, medan överklassen kan slösa. Runners gör räder för att stjäla batterier eller undersöka mystiska läckage i komplexa system. Energi som valuta är väl redan gjort i något spel?
”Hur lång tid tills det är full-laddat?”
”18 minuter.”
”Vi får korta det. Läcksökning har börjat. Jag kan distrahera dem med falsk data, men de kommer att lokalisera oss. Du får fem minuter, sedan måste vi sticka.”
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Förklarar ju varför framtiden är mörk
Samt att kommunal/statlig allmän belysning kräver fungerande kommun/stat. Vilket vi sällan ser i cyberpunken. Är det upplyst är det för att reklamen lyser upp eller för att företagen ser någon nytta med det. Som längs interstradorna från landsbygd till stad där algkonvojerna far fram, eskorterade av stridsfordon och drönare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
har en agronom i släkten som tagit upp att det är också en hel del andra problem som de som talar sig varma över den typen av odling inte tänker på. I alla fall om man vill gå utanför småskaligt eller tänker över längre tid.
Vilka är de andra problemen? Kontaminering kan jag tänka mig. Vad mer?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
867
Location
Umeå
Nu var det några år sedan men jag skrev en gång i tiden ett cyberpunk-äventyr som utspelade sig på Tônlé Sap. För mig är det ett koncept jag ofta kommer tillbaka till när det gäller cyberpunk och landsbygd. I verkligheten är det en stad, men i framtiden har de flesta flyttat eller dött av de giftiga föroreningar som finns.

Tônlé Sap är en flod/sjö som kraftigt ökar och minskar i storlek beroende på årstid. Ibland nästan öken med en vattenpöl i mitten och ibland översvämningar. Det är väldigt fattigt och männsiskor bor i "flytande byar" eftersom landområdet är så giftigt. De flesta överlever på att fiska trots att sjön aldrig är mer än tio meter djup.

Det förekommer mycket illegala fighter, ofta fattiga mot djur manipulerade med den senaste tekniken. Dessa fighter lockar de rika stadsturisterna som vill "slumma" lite och känna att de lever. De bor i överdrivna lyxbåtar och förlustar sig i alla vidriga synder/böjelser som de inte vill att deras rika vänner/anhöriga ska känna till att de pysslar med. Fighterna sker i ruinerna från Angkor Wat för att ge de hela en "finkulturell" känsla.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
774
Att köra på en nära framtid med elbrist och svinhöga eller väldigt volatila energikostnader känns ju intressant och aktuellt, annars. Vanligt folk måste hushålla med energin, medan överklassen kan slösa. Runners gör räder för att stjäla batterier eller undersöka mystiska läckage i komplexa system. Energi som valuta är väl redan gjort i något spel?

Alltså det är ju dystopiskt med skyhöga elpriser och energibrist. Folk måste snåla och gnata för att det produceras för lite el

Men det blir ju någonstans runt hundra gånger mer dystopiskt om man löst energikrisen(fusion, geotermisk anläggningar eller nått) och det finns snudd på oändligt med ström, MEN de som producera all den här oändliga mängden energi har en kartell som håller priserna på en skyhög nivå.

Så det blir samma snåla, gneta, inte ha nog, jävlar vad fattigt känsla, men mer missär
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Alltså det är ju dystopiskt med skyhöga elpriser och energibrist. Folk måste snåla och gnata för att det produceras för lite el

Men det blir ju någonstans runt hundra gånger mer dystopiskt om man löst energikrisen(fusion, geotermisk anläggningar eller nått) och det finns snudd på oändligt med ström, MEN de som producera all den här oändliga mängden energi har en kartell som håller priserna på en skyhög nivå.

Så det blir samma snåla, gneta, inte ha nog, jävlar vad fattigt känsla, men mer missär
Illegala kraftverk som inte är godkända av kartellen blir då svartkraftverk, fan vilket ballt ord. Eller svartgeneratorer, också balltofta.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
733
Location
Göborg
Det låter mer som efter Katastrofen och Mad Max när ni beskriver er landsbygd... Men det mest rimliga vore att det flera mil runt städerna finns enorma växthus (troligen inte med glastak för solinstrålningen är svår att styra och det kostar energi att kyla bort överskottsvärmen). Har läst lite om underjordsväxthus och det går tydligen att påverka hur en gröda smakar genom att justera färgen på ljuset på odlingen (minns inte vilken kryddört det var nu, kan ha varit sallad) men i framtiden kommer ljuset vara optimerat för grödan eftersom dess gener är optimerade för lamporna...

En stad på många miljoner kräver enorma transportleder från fabrikerna till konsumenterna – runt växthusen finns säkert lika enorma fabriker som producerar den färdiga rätten. Och runt dessa finns kasernerna för arbetarna (högautomatiserad produktion kräver fortfarande en mänsklig hand ibland) som ringar på vattnet.

Jag undrar dock hur mycket ödeland det finns? Om inte krig och svält decimerat befolkningen rejält borde det finnas stora arealer som ändå bebos. Till och med små stamsamhällen i lerhyddor som skickar ut sina drönare att valla boskap och söka efter rovdjur (rikingarna betalar bra för att få jaga dem). (Visa hade en reklam för många år sedan där en scen var hur två beduiner satt i öknen och tittade på någon AR/VR-film... Gjorde ett halvhjärtat försök att hitta den nu men min google-fu är för dålig.) Klimatförstöring ändrar så klart detta (är det orsaken i era sinnen till att alla flyttat till städerna?) men jag har svårt att se att landsbygden skulle vara så mycket mindre befolkad än vad den är nu – även med miljöförstöring. Eller vad har jag missat?
 
Top