Cyberpunk som inte är heist?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Hej alla!

Var på konvent i helgen och hade väldigt kul. Otroligt kul att det efter Covid ser ut som att det skett en föryngring bland deltagarna. Passade under konventet på att fråga lite spelare om det fanns en genre av rollspel de saknade där. Det var några som då nämnde något i stil med att de gärna skulle vilja testa att spela ett "klassiskt cyberpunk"-äventyr, men inte baserat på heist-tropen.

Det här fick mig att börja tänka lite, vad finns det för bra 'one-shots' till cyberpunk som inte är heist-cetrerade? Vad menas med "klassisk cyberpunk" i så fall? Det känns som en central del av den klassiska cyberpunk-tropen för mig. Jag har sett en del kampanjer som fokuserat på en del annat, men ofta börjar de ändå med en heist. Hoppas nu på att få lite exempel på korta "klassisk cyberpunk"-scenarion som inte är baserad på att göra en heist, bara för att förstå vad de egentligen menar.

Stareater

Förlåt ser att denna tråd hamnade i fel forum.

Snälla, hjälpsamma admins hjälp mig att flytta den rätt.

Okej! /Gurgeh

Last edited by a moderator:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Dödsmatch 2000 till Cyber M/77. Har lite allt möjligt i sig, men heist tror jag inte jag kan hitta.

RP är e-sportare med en viktig match framför sig.

Strax före matchen går strömmen och de tvingas fly blocket genom ett upplopp.
De letar upp en annan plats att spela matchen från.
Och spelar matchen.

Kort, enkelt och rätt lagom som konventspass. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mordutredningar/Deckarmysterier. Antingen om de blir anlitade av någon att agera privatdetektiver, för polisen är ju inkompetent, eller om de helt enkelt är en del av gemensamheten i deras kvarter och självmant bestämmer sig för att ta reda på vem fasen det var som trashade kvartersbutiken, eller vem det är som mördat tre nattarbetare på ett synnerligen bestealiskt sätt varje fullmåne de senaste månaderna.

Överlag tycker jag den där gemensamhetsgrejen är ofta förbisedd i cyberpunkrollspel. Visst, man kanske står utanför "samhället" i stort, men man kan fortfarande vara en del av kvartersgemenskapen. Typ klassiska "rädda byn"-äventyr från fantasy.

Fast det funkar ju bara om man tycker att det finns en sån gemenskap överhuvudtaget =)

Stareater

Vilka härliga exempel jag får. Tack för hjälpen!

Jag känner att jag har använt begreppet "cyberpunk" rätt snävt. Futuristiska deckar- eller polishistorier har jag sällan tolkat som cyberpunk eftersom det inte är det första jag kopplar till "punks". Fast det handlar nog snarare om mina stereotyper, det är klart man kan hyra punks som utredare.

Jag gillar för övrigt verkligen gemenskapsbegreppet, det är verkligen underutnyttjat i vissa genrer. Jag ska ta och klura på ett "Attack the Block"-inspirerat scenario till nästa år.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mordutredningar/Deckarmysterier. Antingen om de blir anlitade av någon att agera privatdetektiver, för polisen är ju inkompetent, eller om de helt enkelt är en del av gemensamheten i deras kvarter och självmant bestämmer sig för att ta reda på vem fasen det var som trashade kvartersbutiken, eller vem det är som mördat tre nattarbetare på ett synnerligen bestealiskt sätt varje fullmåne de senaste månaderna.
Vi spelade en kortare kampanj där RP var mordutredare i framtidsstadens glädjeblock. RP var inte cyberpunkare själva, naturligtvis, men de rörde sig i de miljöerna, lite utifrånperspektiv på genren sådär.

Christoffer

It's all pig.
Varför inte bara placera in dem i en såpopera av relationer, romantiska partners och fiender precis som ex. tidiga Cyberpunk uppmuntrar till. Inget gäng. Inget uppdrag (och finns det är sådant så uppenbart att det tar avstamp ur relationer som skapas av karaktärerna). Bara för att tydliggöra hur jävla bra det systemet är på att skapa just situation så, kräks ur mig dessa karaktärer lite slumpat i eget huvud efter ungefär hur de kommer ut ur det systemet:

Karaktär 1: En journalist. Hittat sin älskare mördad i sin lägenhet, blivit ovän med en tidigare älskare som numera är dennes fiende, har en högt uppsatt politiker som nära vän. Vad säger det här? Är tidigare älskaren ansvarig för mordet och ialf högst misstänkt för det? Kommer karaktären försöka rycka i sina kopplingar till politikern för att sätta dit sin tidigare älskare men numera fiende?
Karaktär 2: Rockstjärna, föräldrarna försvunna, ekonomisk framgångsrik för att plötsligt göra en nära vän till en fiende pga romantisk rivalitet och också funnits en ny kärlek som plötsligt försvunnit, kidnappad, av vem? Ett företag såklart, som kräver att stjärnan switchar var nästa släpp ska ske. Jävla entreprenörer.
Karaktär 3: En netrunner, fiende med en corporate exec, pga att karaktären släppte ett uppdrag mitt i och gjorde annat kanske stal något för egen vinning istället? Företaget stort och mäktigt. Jagad av snutarna i staden, oklart varför de vill sätta dit karaktären. Big score! Massa extra pengar, hottar upp sitt deck så in i helvete, är detta stuff från uppdraget som gjorde att det skar sig med företagschefen? Träffat en ny babe, djupt förälskad och lycklig....

Osv
Osv

Så, bara att dra i dessa trådar: Ge samtliga SLPs lite liv, ge dem vilja, är de förälskade, hur relaterar de till spelarnas karaktärer, vad kommer de vilja göra precis när spel drar igång? Låt vissa SLPs vara samma, netrunnerns nya kärlek kanske är journalistens tidigare älskare, kommer denne försöka få hjälp med att hacka journalistens databank och länsa det på data eller kanske dumpa bevis för något i en setup? Vem har kidnappat rockstjärnans nya kärlek? Någon ny gruppering här eller kan vi dra ihop det så det blir företaget som också jagar netrunnern? Varför kidnappas hen? Skapa hela den här relationshögen och nystanet av skit och elände, pengar och kärlek, för konventsspel kanske spola fram tills dess att karaktärerna är i rörelse på ett eller annat sätt måste göra val, dumpa ut karaktärerna åt spelarna kring bordet, greppa SLPs och kvarvarande spelarkaraktärer själv att spela, skifta fokus från karaktär till karaktär, spela skiten ur alla SLPs och se hur allt utvecklar sig mot en punkt där denna soppa får ett avslut och stiltje infinner sig.

Tror nog senare Cyberpunk fungerar också för att skapa detta, men måste säga att första utgåvan har något som senare saknar. Det har så mycket tydligare blivit en produkt där vi ska prångla ut äventyr på äventyr och där Night City helt plötsligt är en stad på riktigt, inte bara ett namn på vilket stad som helst. Första utgåvan är renare här, den säger i princip spela i din egen stad, skjut den framför dig in i framtiden och cyberpunka till den, bor du inte i en stad så har du här Night City som ett avstamp, det är ingen riktig stad, placera den var som helst och ge den ett namn... På samma vis tycker jag renheten i hur lifepathsen för tidiga Cyberpunk klickar gör detta upplägg så extremt tydligt och nästan uppenbart att det är "så" det ska spelas.

Rickard

Urverk speldesign
Rebell-uppror, eftersom punken handlar mycket om att slåss mot systemet.

Kultklassikern Warriors kommer också i tankarna. En grupp som måste ta sig från plats A till B och passa sig för andra gäng.