God45;n237538 said:
I det här fallet där spelet väldigt tydligt är byggt för att vara något och lider av att spelas på ett annat sätt är det ganska tydligt.
Författaren är död och har varit det ett tag. Jag skiter i author's intent. Om jag gillar spelvärlden men inte det sätt reglerna verkar designade att tvinga mig att spela så är det helt rimligt att ignorera den delen av spelet och bara fokusera på det jag faktiskt tycker om. Och ersätta det jag inte tycker om med något jag tycker om.
God45;n237538 said:
Jag antar att jag kan spela ett dungeon crawl i Svart av Kval. Men varför skulle jag?
Hur mycket blir det kvar av Sakval om man struntar i reglerna? Inte mycket. Hur mycket blir det kvar av Shadowrun om man struntar i reglerna? Jätte-jättemycket, då spelet har en rikt beskriven värld och det inte bara finns ett sätt att gestalta shadowrunners.
Därför är det en rätt dåligt fungerande jämförelse.
Men visst, om jag missat något i sakvals världsbeskrivning, och man kan ignorera reglerna så som de är skrivna och istället spela ett dungeoncrawl i samma spelvärld för att man gillar spelvärlden, varför inte?
God45;n237538 said:
Och om du inte har det kulturella kapitalet att veta vilken av maträtterna som anses finare är det din grej. Du kan använda vilken gaffel du vill till salladen också.
Jag skiter väl i vilket som
anses finare när jag ska äta mat. Jag vet vad som anses finare. Det är hela poängen här: om jag ska svara på vilket jag hellre äter så är det inte nödvändigtvis så att jag väljer det som anses
finare, för jag utgår från min
personliga smak snarare än vad snobbar etablerat som "bäst".
Det handlar inte om okunskap utan om att jag inte har några problem med att peka finger åt folk som skapar hierarkier mellan de som "gör rätt" och de som "gör fel" när det faktiskt inte påverkar någon annan hur det görs och när "rätt sätt" och "fel sätt" är helt arbiträrt definierade.