Nekromanti Cyberpunk, tradspels-system

God45

#PrayersForBahakan
zonk;n237440 said:
Hur är det med tidigare versioner av Shadowrun, är de lite mindre tungrodda regelmässigt än 5e eller är det samma grej typ?

Är lite sugen på system som ger mer utrymme att fortsätta utveckla karaktären lite stegvis, utan levlar, i stil med Star Wars: Edge of the Empire eller kanske lite som WHFRP 2e kanske typ. Har kört väldigt avskalat system rätt länge och är sugen på nåt annat. Har till på köpet faktiskt börjat bli lite sugen på dice pools. Hade det inte varit för settingen hade jag fantamej evt funderat på att köra SW:EoE....
Tidigare versioner av Shadowrun är mycket värre, 5ed var den regellättaste och mest strömlinjeformade versionen när den släpptes.

zonk

muterad
God45;n237443 said:
Tidigare versioner av Shadowrun är mycket värre, 5ed var den regellättaste och mest strömlinjeformade versionen när den släpptes.
Åfifan. Har kikat lite på reglerna för strid i femman och ja, på ytan ser det ju iaf inte helt överjävligt ut. Men sen är det inget jättekort kapitel.

Hade inte bangat för ett ruleset som var typ som dataspelen. Det kändes rätt straightforward som spelare iaf. Sen kanske det var för jävligt under huven förvisso.

Bra å veta iaf, tack!

God45

#PrayersForBahakan
zonk;n237448 said:
Åfifan. Har kikat lite på reglerna för strid i femman och ja, på ytan ser det ju iaf inte helt överjävligt ut. Men sen är det inget jättekort kapitel.

Hade inte bangat för ett ruleset som var typ som dataspelen. Det kändes rätt straightforward som spelare iaf. Sen kanske det var för jävligt under huven förvisso.

Bra å veta iaf, tack!
5:an och 4:an är ok om än spretiga system. Men pga de många subsystemen och kraftskillnaden mellan en bra och en ok byggd karaktär måste alla spelarna kunna reglerna ganska bra. Och är inte spelarna beredda att läsa hela boken och bli expert på sin del av den (Hacking, Magi, Cybertech...) är det ospelbart.

Det finns en light version av Shadowrun som heter Shadowrun: Anarchy som kom ifjor. Men det är inte ett tradspel

Kalil

Swordsman
Jag är ett stort fan av SR5. Lite tungt i början, men det blir bättre varje gång jag kör det. Rekommenderar chummer5 och karmagen.

Kalil

Swordsman
God45;n237451 said:
Och är inte spelarna beredda att läsa hela boken och bli expert på sin del av den (Hacking, Magi, Cybertech...) är det ospelbart.
Håller inte med. Ingen av mina spelare har läst hela boken. Funkar fint. Tror faktiskt det är en fördel.

Herr Grönstedt

Swordsman
Jag gillar Fuzion. Det är en sammanslagning av Interlock-systemet från Cyberpunk 2020 och Hero, och det som används i t.ex. Cyberpunk v3.0 och Bubblegum Crisis RPG:
https://rtalsoriangames.files.wordpr...01/fuzion1.pdf

Christian Conkle gjorde en plug in till Fuzion som han kallade CyberFuzion. Han kokade också ned reglerna till något han kallade BasicFuzion, som jag började översätta för sisådär 10 år sedan men aldrig gjorde färdigt (nu när jag kollar så ser jag att den nästan är helt översatt). De går att hitta via Way back machine:
https://web.archive.org/web/20131106...conkle/fuzion/

God45

#PrayersForBahakan
Kalil;n237460 said:
Håller inte med. Ingen av mina spelare har läst hela boken. Funkar fint. Tror faktiskt det är en fördel.
Det är bara en fördel om du inte kör spelet helt enligt boken. Vilket med Shadowrun är väldigt tveksamt att göra eftersom millimeter planering är allt.

Basenanji

Postd20modernist
Jag vill ju förstås plussa för d20 Modern med tilläggsmodulen d20 Future. Basal motor, lagom mycket regler i förhållande till action. Kul med feats för att bygga rollpersoner utan att reglerna blir alldeles för uppmärksamhetskrävande.

Dock: världen och hur den ser ut får du hitta på själv.

Kalil

Swordsman
God45;n237472 said:
Det är bara en fördel om du inte kör spelet helt enligt boken. Vilket med Shadowrun är väldigt tveksamt att göra eftersom millimeter planering är allt.

Två påståenden där:
1) Att spelarna inte kan regelboken utantill påstås endast vara en fördel om man inte kör enligt boken
2) I shadowrun är "millimeterplanering allt"

Håller inte med om någondera.

1) Att spelarna inte kan alla regler utantill hjälper dom hålla sig borta från optimering och pillig regeltolkning. Det gör spelet roligare för alla.
2) Att spelarna kan och vågar ta ut svängarna lite utan att millimeterplanera allt gör också enligt min åsikt spelet roligare för alla. Mina spelare millimeterplanerar sannerligen inte allting och rätt många grejjen går även åt fanders. Men alltid på ett både roligt och framdrivande sätt.

God45

#PrayersForBahakan
Kalil;n237489 said:
Två påståenden där:
1) Att spelarna inte kan regelboken utantill påstås endast vara en fördel om man inte kör enligt boken
2) I shadowrun är "millimeterplanering allt"

Håller inte med om någondera.

1) Att spelarna inte kan alla regler utantill hjälper dom hålla sig borta från optimering och pillig regeltolkning. Det gör spelet roligare för alla.
2) Att spelarna kan och vågar ta ut svängarna lite utan att millimeterplanera allt gör också enligt min åsikt spelet roligare för alla. Mina spelare millimeterplanerar sannerligen inte allting och rätt många grejjen går även åt fanders. Men alltid på ett både roligt och framdrivande sätt.
Okej, så om man vill ta spelet som är känt för att handla om absolut professionalism och planering och slarva bort all den potentialen får man väll det då. Men varför skulle någon?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45;n237509 said:
Okej, så om man vill ta spelet som är känt för att handla om absolut professionalism och planering och slarva bort all den potentialen får man väll det då. Men varför skulle någon?
Man kanske inte tycker att det är roligt, men uppskattar spelvärlden rent estetiskt?

God45

#PrayersForBahakan
krank;n237511 said:
Man kanske inte tycker att det är roligt, men uppskattar spelvärlden rent estetiskt?
Med mindre whiskey i mig är det en bättre poäng. Men det känns ändå som... Jag vet inte... Varför äta hamburgare när du kan få stek?

luddwig

Lawful evil
Jag är med God45 här. Shadowrun är byggt för optimering och planering. Därmed inte sagt att man måste spela så men det är vad spelet lockar till. Personligen gillar jag inte Shadowruns värld men om jag gjorde det skulle jag antagligen använda ett enklare och råare regelsystem.

zonk

muterad
Grejen är ju lite att jag är sugen på ett regelsystem där RPna växer fram lite gradvis och man bygger vidare på dem under resans gång, rätt så fritt och utan att det händer vid just levlar. Har lirat en del Star Wars: Edge of the Empire och sett charmen med att kunna bygga vidare rätt fritt på sin RP. Sen verkar ju Shadowrun rätt mkt tyngre regelmässigt förvisso.

Men nej jag är ingen powergamer och ingen i gruppen heller, så vi kommer nog lira det betydligt mer avslappnat. Eventuellt är det lite för tungt regelmässigt för gruppen och kanske är det snarare något jag själv hade velat spela, än ett system som är lämpligt för gruppen.

Dessutom långt ifrån säkert om & när jag kommer hitta orken att försöka spelleda det här, har redan skurit ner på mitt rollspelande och nyligen dessutom slutat spelleda (vilket var rätt skönt, även om jag saknar det lite). Så det här är väl lite av ett kul framtidsprojekt oxå..

(Nu blev det här värsta blogginlägget men ja, TL;DR är väl typ att, Ja, på flera sätt hade ett regellättare system mejkat sense, men samtidigt har jag spellett slimmade system det senaste året och är sugen på nåt helt annat.)

Kalil

Swordsman
zonk;n237524 said:
Grejen är ju lite att jag är sugen på ett regelsystem där RPna växer fram lite gradvis och man bygger vidare på dem under resans gång, rätt så fritt och utan att det händer vid just levlar. Har lirat en del Star Wars: Edge of the Empire och sett charmen med att kunna bygga vidare rätt fritt på sin RP. Sen verkar ju Shadowrun rätt mkt tyngre regelmässigt förvisso.

Men nej jag är ingen powergamer och ingen i gruppen heller, så vi kommer nog lira det betydligt mer avslappnat. Eventuellt är det lite för tungt regelmässigt för gruppen och kanske är det snarare något jag själv hade velat spela, än ett system som är lämpligt för gruppen.

Dessutom långt ifrån säkert om & när jag kommer hitta orken att försöka spelleda det här, har redan skurit ner på mitt rollspelande och nyligen dessutom slutat spelleda (vilket var rätt skönt, även om jag saknar det lite). Så det här är väl lite av ett kul framtidsprojekt oxå..

(Nu blev det här värsta blogginlägget men ja, TL;DR är väl typ att, Ja, på flera sätt hade ett regellättare system mejkat sense, men samtidigt har jag spellett slimmade system det senaste året och är sugen på nåt helt annat.)
Låter rätt mycket som min grupp. Vill du ha tips och idéer på hur man kan köra SR5 utan att gröta ner sig för mycket i optimering och hantering av mekanik så kan du höra av dig per PM eller liknande,

Annars har jag hört mycket gott om Interface Zero till Savage Worlds (finns även till Fate, men det är inte trad).

krank

God45;n237515 said:
Med mindre whiskey i mig är det en bättre poäng. Men det känns ändå som... Jag vet inte... Varför äta hamburgare när du kan få stek?
Det beror väl på vad man anser vara hamburgaren och vad man anser vara steken?

(Och huruvida man föredrar hamburgare eller stek. Jag är nog själv mer för burgare, faktiskt)

God45

#PrayersForBahakan
krank;n237533 said:
Det beror väl på vad man anser vara hamburgaren och vad man anser vara steken?

(Och huruvida man föredrar hamburgare eller stek. Jag är nog själv mer för burgare, faktiskt)
I det här fallet där spelet väldigt tydligt är byggt för att vara något och lider av att spelas på ett annat sätt är det ganska tydligt. Jag antar att jag kan spela ett dungeon crawl i Svart av Kval. Men varför skulle jag?

Och om du inte har det kulturella kapitalet att veta vilken av maträtterna som anses finare är det din grej. Du kan använda vilken gaffel du vill till salladen också.

krank

God45;n237538 said:
I det här fallet där spelet väldigt tydligt är byggt för att vara något och lider av att spelas på ett annat sätt är det ganska tydligt.
Författaren är död och har varit det ett tag. Jag skiter i author's intent. Om jag gillar spelvärlden men inte det sätt reglerna verkar designade att tvinga mig att spela så är det helt rimligt att ignorera den delen av spelet och bara fokusera på det jag faktiskt tycker om. Och ersätta det jag inte tycker om med något jag tycker om.

God45;n237538 said:
Jag antar att jag kan spela ett dungeon crawl i Svart av Kval. Men varför skulle jag?
Hur mycket blir det kvar av Sakval om man struntar i reglerna? Inte mycket. Hur mycket blir det kvar av Shadowrun om man struntar i reglerna? Jätte-jättemycket, då spelet har en rikt beskriven värld och det inte bara finns ett sätt att gestalta shadowrunners.

Därför är det en rätt dåligt fungerande jämförelse.

Men visst, om jag missat något i sakvals världsbeskrivning, och man kan ignorera reglerna så som de är skrivna och istället spela ett dungeoncrawl i samma spelvärld för att man gillar spelvärlden, varför inte?

God45;n237538 said:
Och om du inte har det kulturella kapitalet att veta vilken av maträtterna som anses finare är det din grej. Du kan använda vilken gaffel du vill till salladen också.
Jag skiter väl i vilket som anses finare när jag ska äta mat. Jag vet vad som anses finare. Det är hela poängen här: om jag ska svara på vilket jag hellre äter så är det inte nödvändigtvis så att jag väljer det som anses finare, för jag utgår från min personliga smak snarare än vad snobbar etablerat som "bäst".

Det handlar inte om okunskap utan om att jag inte har några problem med att peka finger åt folk som skapar hierarkier mellan de som "gör rätt" och de som "gör fel" när det faktiskt inte påverkar någon annan hur det görs och när "rätt sätt" och "fel sätt" är helt arbiträrt definierade.

zonk

muterad
Jag kan tycka att det finns en poäng med att försöka spela ett rollspel as written iaf initialt, för att försöka se om man gillar känslan av spelet som skaparna försökt få fram. Samtidigt så har jag svårt att se det som "det enda rätta sättet att spela". Har man kul när man spelar, så gör man rätt, hade jag i princip sagt.

Vidare, med ett spel som är ruskigt komplext är det väl ofta svårt att gå 0-100 omedelbart - det brukar bli att man lägger på mer och mer av systemen med tiden. Man skapar kanske ett par RP innan man fattar hur man verkligen ska lägga upp det, man kanske spelar utan deckers och technomancers tills man har koll på hur basics funkar, eller nåt sånt.

Men det känns som det här har börjat bli en liten smula OT nu.