Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det där känns mer som att du försöker definiera cyberpunken. Jag vet vad cyberpunk är. Jag vill åt vad du tycker är det viktigaste inom cyberpunken.
Jag tänker lite samma sak kring den där Houdiniberättelsen. Men samtidigt... Jag tänker att jag nog gärna böjer mig för cyberpunksförfattarnas definition av cyberpunken, oavsett hur det rimmar med min egen magkänsla. Jag ger gärna tolkningsföreträde till Gibson, Sterling etc.Max Raven said:Mirrorshades är en antologi som har rätt många bra exempel på hur bred genren kan vara utanför Hollywood/anime/spel - även om jag tycker ett par av texterna inte är "ordentlig" cyberpunk (speciellt tänker jag på Gibsons Gernsback Continuum).
Om det nu vore så att jag gjort det så skulle jag inte lägga länken öppet pga upphovsrätt och sådant.Rymdhamster said:Gjört!
Tja, jag är inte helt säker på om det är någon större skillnad men visst:Rymdhamster said:Det där känns mer som att du försöker definiera cyberpunken. Jag vet vad cyberpunk är. Jag vill åt vad du tycker är det viktigaste inom cyberpunken.
Boken är definitivt cyberpunk, men inte allt innehåll - som sagt är jag hyfsat säker på att de själva framhäver något i stil med att Gernsback Continuum inte är renodlad cyberpunk, men att den markerade en brytpunkt med tidigare SF-ideal till "typ modern tid fast med futuristiska inslag". Du vet vad jag menade.Arfert said:Mirrorshades är cyberpunk. Det står så på omslaget på min gamla bok.
Det där känner jag inte igen alls, men det kanske bara bekräftar att jag inte kan cyberpunk. Jag har alltid sett det som att cyberpunken kräver en relativt stor medelklass som jobbar som löneslavar och lever hela sina liv skyddade och ägda av företagen. De som bytt sin frihet mot säkerhet.slanf*n said:Att 90+% lever i missär som de ej kan ta sig ur och att de övriga lever ett ohotat liv på toppen av samhället.
Vet inte om jag "kan" cyberpunken mer än nån annan, men jag håller nog med. Jag ser inte heller vikten av just ett sådant extremt svartvitt klassamhälle.Genesis said:Det där känner jag inte igen alls, men det kanske bara bekräftar att jag inte kan cyberpunk. Jag har alltid sett det som att cyberpunken kräver en relativt stor medelklass som jobbar som löneslavar och lever hela sina liv skyddade och ägda av företagen. De som bytt sin frihet mot säkerhet.slanf*n said:Att 90+% lever i misär som de inte kan ta sig ur och att de övriga lever ett ohotat liv på toppen av samhället.
Medelklassen är sällan om alls över huvud taget huvudpersoner i cyberpunken. De är ungefär lika intressanta som navkapslar.Genesis said:Det där känner jag inte igen alls, men det kanske bara bekräftar att jag inte kan cyberpunk. Jag har alltid sett det som att cyberpunken kräver en relativt stor medelklass som jobbar som löneslavar och lever hela sina liv skyddade och ägda av företagen. De som bytt sin frihet mot säkerhet.slanf*n said:Att 90+% lever i missär som de ej kan ta sig ur och att de övriga lever ett ohotat liv på toppen av samhället.
Håller med. Ett slags dystopisamhälle alla Soylent Green är inte Cyberpunk. En stor medelklass som är nöjda så långe de lever materiellt bra är nödvändig. Vilka skulle alla stora företag annars sälja sina produkter till?Genesis said:Det där känner jag inte igen alls, men det kanske bara bekräftar att jag inte kan cyberpunk. Jag har alltid sett det som att cyberpunken kräver en relativt stor medelklass som jobbar som löneslavar och lever hela sina liv skyddade och ägda av företagen. De som bytt sin frihet mot säkerhet.slanf*n said:Att 90+% lever i missär som de ej kan ta sig ur och att de övriga lever ett ohotat liv på toppen av samhället.
Jag tänker mig att medelklassen ingår i de 90% som lever hårt och helt saknar möjlighet att ta sig uppåt. Som vanligt är jag otydlig. Givetvis kan man som utbildad arbetare ta sig upp i pyramiden, kanske bli sektionschef eller något liknande, men det finns i mina ögon ett tak för den vanliga människan. Den som har turen att födas på andra sidan kan leva sitt fantastiska liv i lugn och ro.Genesis said:Det där känner jag inte igen alls, men det kanske bara bekräftar att jag inte kan cyberpunk. Jag har alltid sett det som att cyberpunken kräver en relativt stor medelklass som jobbar som löneslavar och lever hela sina liv skyddade och ägda av företagen. De som bytt sin frihet mot säkerhet.slanf*n said:Att 90+% lever i missär som de ej kan ta sig ur och att de övriga lever ett ohotat liv på toppen av samhället.