Cyberpunk, var igår … framtiden är redan här! (…eller?)

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Generativ AI kan användas till att återskapa det mesta i hyfsat hög kvalitet, men alla resultat är helt själsdöda. Ändå används det, för att monetära värden är mycket högre än estetiska.

Biohacking/RFID-implantat är ju supermycket cyberpunk, även om det inte alls kan användas till något vettigt än.

Självkörande bilar.

Tariffer mot obebodda öar. Kanske inte cyberpunk per se, men mycket dystopiskt megacorp-tänk bakom det.

För 15 år sen ungefär tyckte jag att videosamtal var a thing of science fiction, så det hade jag placerat in där med, trots att det är en sån självklar grej egentligen nu när det finns.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har nog fortfarande inte helt vant mig vid animerade reklamskyltar…

Also detta. Alltså senaste varianten av "Generativ AI drömmer ihop ett spel medan du spelar"-grejen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Kryptovalutorna och i synnerhet hela DAO-grejen känns väldigt cyberpunk på det mest dystopiska sättet däre de inte ens hymmlar längre med att pengar=röster.

Har du femio spänn har du femtio röster. Har du en miljon, så har du en miljon röster.

RasmusL

Champion
Hotet från våra AI-overlords hägrar på horisonten. AGI ligger bakom nästa hörn och etik-debatten kring hur horder av slav-intellekt ska behandlas är igång. Vår undergång, en ny era av slavägare och avgrundsdjup orättvisa eller en utopi med garanterad inkomst för alla?

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Växjö har en rätt märklig cyberpunkish/dystopisk grej som skrämmer mig varje gång. När en slänger skräp i offentliga soptunnor så svarar soptunnan med en barnröst typ "tack för att du slänger ditt skräp".

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Växjö har en rätt märklig cyberpunkish/dystopisk grej som skrämmer mig varje gång. När en slänger skräp i offentliga soptunnor så svarar soptunnan med en barnröst typ "tack för att du slänger ditt skräp".
Jag vill nu tänka mig framtiden där de där är med i robotupproret – "Dö din äckliga fläsksäck!" fast med samma barnröst…

Rickard

Urverk speldesign
Företag som startar gräsrotskampanjer inriktade på personer som de har användarveteendedata för.

AI help desk.

Servicerobotar.

Nationer förespråkar skadliga ämnen för egen kortsiktig ekonomisk vinst.

AI-användning inom bedrägeri. Låter som andra, talar samma språk, har "rätt" ögonblicklig kunskap.

Människor kan inte klara sig utan sin elektroniska medhjälpare - telefonen (bank-id, swish, busskort).

Elektroniska medhjälparen gör folket till drönare (sociala medier som ger dopaminkickar).

Teknologin styr människan mer än människan styr teknologin.

3D-printade proteser.

Operera bort dövhet och närsynthet.

Badmojo

Old’s cool
Jag vill nu tänka mig framtiden där de där är med i robotupproret – "Dö din äckliga fläsksäck!" fast med samma barnröst…
Usch. Creepy. Som Working Joes i Alien: Isolation; ’You are becoming hysterical’, när de försöker strypa en.

Last edited:

Quadrante

Grisbonde

Tryggve

Veteran
Som en fortsättning på min förra post så har man presenterat det första automatiserade IVF- labbet. Jämfört med filmer kanske det inte är jättecyberpunk, men....

Conceivable's AURA: The World's First AI-powered Automated IVF Lab

Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Två saker:

1: Idag gick jag förbi en liten foodora-bil/robot som tydligen var ute och levererade mat. Den kryssade mellan fotgängare på trotoaren.

2: Chongqing i Kina. Kombination av high tech och ruffiga kvarter i många lager.

1745175217432.png

1745175268796.png

rollspelspiraten

Swordsman
Som en fortsättning på min förra post så har man presenterat det första automatiserade IVF- labbet. Jämfört med filmer kanske det inte är jättecyberpunk, men....
I min bok är detta tokmycket cyberpunk. Det var väl detta man lirade förut? En karaktär som blivit framtagen i ett labb. Idag är det verklighet. Det är galet och galet häftigt att vi nu hjälper till att skapa liv utan någon direkt "mänsklig" inblandning. Cyberpunk delux!