ibldedibble said:
Kan inte säga att jag nånsin hört nån starta ett cyberpunkäventyr på det viset, inte heller i närheten av idén med min värld, låter som om du är för insnöad på det faktum att jag tänkt ha med fantasyelement.
Byt ut värdshuset mot en kantina. Och trollkarlen mot en jedi. Eller sätt allt ihopa i 1800-talet, och skriv ett intro-äventyr som heter Just a delivery (som dom gör i ångpunksspelet Etherscope)
Min illustration med trollkarlen som går in på värdshuset har inget speficikt med fantasy att göra. Det är standardäventyret i alla rollspel, oavsett hur spelvärlden ser ut. Bygger du inte din spelvärld i ett annat syfte än äventyrande, defaultar din spelvärld till äventyrande.
Vampire är byggt för ångest, omänsklighet och intriger. Därför blir det inte äventyrande. Mutant City Blues är byggt för CSI med superkrafter, därför blir det inte äventyrande.
DoD:T är inte byggt för nått särskilt egentligen, du kan spela bonde, rådgivare till en kung eller lite vad du vill. Därför blir det äventyrande.
Shadowrun, det lilla jag hört om det från en kompis, verkar också defaulta till äventyrande.
Och äventyrande är helt okej, det är verkligen inte det jag säger. Allt jag säger är att om du vill ha
berättelser som inte är standard, räcker det inte med att sätta dem mot en bakgrund som inte är standard.