Kranks rollspel Rotsystem har, som nämnts, en typ av cybernetik som är helt gratis - krom - vilket är olika typer av modifikationer som inte ger någon spelteknisk effekt.
Det slog mig att jag bör göra samma för Ett Steg Framåt (cyberpunk+star trek). Nu är jag inte helt säker på att jag helt följer kranks linje, för jag tänker mig saker som:
Nya ögon: Du har implanterat cybernetiska ögon eller nygrodda organiska. Du har 20/20-syn och antagligen någon exotisk ögonfärg som krom, lila, rosa, neongröna eller blå. Dina ögon kanske lyser svagt i mörkret.
Strålskydd: Du och din arvsmassa är immuniserad mot de vanligaste sjukdomarna som kommer som följd av exponering till kosmisk strålning. Det här skyddar inte mot extrema strålningskällor. Vanligast hos Nollor och Kolonister. Finns inte i tillgängligt i tredje världen.
Bioluminens: Du har ljustatueringar på din kropp. Dessa kan vara formade som exotiska mönster, bilder eller geometriska mönster. Dessa syns oftast bara i mörker och drivs oftast av kroppsvärme.
Livsförlängning: Du har genomgått föryngringsbehandling på ett av världens modernaste sjukhus och är alltså äldre än ditt fysiska utseende och förmågor verkar antyda. De flesta som genomgår behandling siktar på en ålder kring 20-30 år, med några excentriska undantag. Enbart Baggar som är medborgare i Första Världen har tillgång till dessa behandlingar, samt rika Lunor.
Kontrollerad fertilitet: Du kan ställa in om du vill vara fertil eller inte. Detta är vanligt hos arbetare som inte hittat en passande partner än. Nollor brukar kombinera det här med artificiella livmödrar och i vissa fall mods som hämmar sexdriften (en vanlig Jordbo-stereotyp är att Nollor är könlösa och klonar sina barn).
Evigt ung: Vare sig det handlar om tursamt arv, skicklig genetisk manipulation och/eller ett hälsosamt leverne så åldras du fysiskt synbart långsammare än andra. Bland Jordbor/Baggar i Första Världen är detta som vanligast.
Med flera. Som jag ser det så är det saker som ger ingen effekt, liten effekt eller effekt i väldigt specifika fall. Saker som inte faller under spelets syfte (problemlösning/utforskning) och inte ger effekt där tycker jag alltså inte är något man bör behöva betala poäng för. Att inte dö av ålder, t ex, är en typisk dyr/svårinförskaffad grej i fantasyrollspel av någon anledning, men något som nästan aldrig kommer i spel med en typisk spelgrupp (det hjälper iofs att ESF inte ger några bonuspoäng för ålder).
En annan aspekt i det hela är att man har något som, egentligen, ligger i regelsektioner (det spelare läser) men egentligen säger något om spelvärlden.
Vad tycker ni om sånt här? (Och ska man kalla det "krom"? Jag gillar hur det ligger i munnen, själv. )
Jag undrar också lite hur vanligt det här är i andra cyberpunkrollspel? Cyberpunk 2020 handlar massor om ytan, men jag har för mig att det, som barn av 80-talets rollspel, har märkbara kreditpriser för allting, även sånt som spelare aldrig skulle skaffa om det inte var gratis, och allt har en speleffekt. Kanske har fått fel uppfattning där.
Det slog mig att jag bör göra samma för Ett Steg Framåt (cyberpunk+star trek). Nu är jag inte helt säker på att jag helt följer kranks linje, för jag tänker mig saker som:
Nya ögon: Du har implanterat cybernetiska ögon eller nygrodda organiska. Du har 20/20-syn och antagligen någon exotisk ögonfärg som krom, lila, rosa, neongröna eller blå. Dina ögon kanske lyser svagt i mörkret.
Strålskydd: Du och din arvsmassa är immuniserad mot de vanligaste sjukdomarna som kommer som följd av exponering till kosmisk strålning. Det här skyddar inte mot extrema strålningskällor. Vanligast hos Nollor och Kolonister. Finns inte i tillgängligt i tredje världen.
Bioluminens: Du har ljustatueringar på din kropp. Dessa kan vara formade som exotiska mönster, bilder eller geometriska mönster. Dessa syns oftast bara i mörker och drivs oftast av kroppsvärme.
Livsförlängning: Du har genomgått föryngringsbehandling på ett av världens modernaste sjukhus och är alltså äldre än ditt fysiska utseende och förmågor verkar antyda. De flesta som genomgår behandling siktar på en ålder kring 20-30 år, med några excentriska undantag. Enbart Baggar som är medborgare i Första Världen har tillgång till dessa behandlingar, samt rika Lunor.
Kontrollerad fertilitet: Du kan ställa in om du vill vara fertil eller inte. Detta är vanligt hos arbetare som inte hittat en passande partner än. Nollor brukar kombinera det här med artificiella livmödrar och i vissa fall mods som hämmar sexdriften (en vanlig Jordbo-stereotyp är att Nollor är könlösa och klonar sina barn).
Evigt ung: Vare sig det handlar om tursamt arv, skicklig genetisk manipulation och/eller ett hälsosamt leverne så åldras du fysiskt synbart långsammare än andra. Bland Jordbor/Baggar i Första Världen är detta som vanligast.
Med flera. Som jag ser det så är det saker som ger ingen effekt, liten effekt eller effekt i väldigt specifika fall. Saker som inte faller under spelets syfte (problemlösning/utforskning) och inte ger effekt där tycker jag alltså inte är något man bör behöva betala poäng för. Att inte dö av ålder, t ex, är en typisk dyr/svårinförskaffad grej i fantasyrollspel av någon anledning, men något som nästan aldrig kommer i spel med en typisk spelgrupp (det hjälper iofs att ESF inte ger några bonuspoäng för ålder).
En annan aspekt i det hela är att man har något som, egentligen, ligger i regelsektioner (det spelare läser) men egentligen säger något om spelvärlden.
Vad tycker ni om sånt här? (Och ska man kalla det "krom"? Jag gillar hur det ligger i munnen, själv. )
Jag undrar också lite hur vanligt det här är i andra cyberpunkrollspel? Cyberpunk 2020 handlar massor om ytan, men jag har för mig att det, som barn av 80-talets rollspel, har märkbara kreditpriser för allting, även sånt som spelare aldrig skulle skaffa om det inte var gratis, och allt har en speleffekt. Kanske har fått fel uppfattning där.