Nekromanti Cyberpunkspel - cool implants done dirt cheap

Max Raven

T12-kultist
Kranks rollspel Rotsystem har, som nämnts, en typ av cybernetik som är helt gratis - krom - vilket är olika typer av modifikationer som inte ger någon spelteknisk effekt.

Det slog mig att jag bör göra samma för Ett Steg Framåt (cyberpunk+star trek). Nu är jag inte helt säker på att jag helt följer kranks linje, för jag tänker mig saker som:

Nya ögon: Du har implanterat cybernetiska ögon eller nygrodda organiska. Du har 20/20-syn och antagligen någon exotisk ögonfärg som krom, lila, rosa, neongröna eller blå. Dina ögon kanske lyser svagt i mörkret.

Strålskydd: Du och din arvsmassa är immuniserad mot de vanligaste sjukdomarna som kommer som följd av exponering till kosmisk strålning. Det här skyddar inte mot extrema strålningskällor. Vanligast hos Nollor och Kolonister. Finns inte i tillgängligt i tredje världen.

Bioluminens: Du har ljustatueringar på din kropp. Dessa kan vara formade som exotiska mönster, bilder eller geometriska mönster. Dessa syns oftast bara i mörker och drivs oftast av kroppsvärme.

Livsförlängning: Du har genomgått föryngringsbehandling på ett av världens modernaste sjukhus och är alltså äldre än ditt fysiska utseende och förmågor verkar antyda. De flesta som genomgår behandling siktar på en ålder kring 20-30 år, med några excentriska undantag. Enbart Baggar som är medborgare i Första Världen har tillgång till dessa behandlingar, samt rika Lunor.

Kontrollerad fertilitet: Du kan ställa in om du vill vara fertil eller inte. Detta är vanligt hos arbetare som inte hittat en passande partner än. Nollor brukar kombinera det här med artificiella livmödrar och i vissa fall mods som hämmar sexdriften (en vanlig Jordbo-stereotyp är att Nollor är könlösa och klonar sina barn).

Evigt ung: Vare sig det handlar om tursamt arv, skicklig genetisk manipulation och/eller ett hälsosamt leverne så åldras du fysiskt synbart långsammare än andra. Bland Jordbor/Baggar i Första Världen är detta som vanligast.

Med flera. Som jag ser det så är det saker som ger ingen effekt, liten effekt eller effekt i väldigt specifika fall. Saker som inte faller under spelets syfte (problemlösning/utforskning) och inte ger effekt där tycker jag alltså inte är något man bör behöva betala poäng för. Att inte dö av ålder, t ex, är en typisk dyr/svårinförskaffad grej i fantasyrollspel av någon anledning, men något som nästan aldrig kommer i spel med en typisk spelgrupp (det hjälper iofs att ESF inte ger några bonuspoäng för ålder).

En annan aspekt i det hela är att man har något som, egentligen, ligger i regelsektioner (det spelare läser) men egentligen säger något om spelvärlden.

Vad tycker ni om sånt här? (Och ska man kalla det "krom"? Jag gillar hur det ligger i munnen, själv. :gremsmile: )

Jag undrar också lite hur vanligt det här är i andra cyberpunkrollspel? Cyberpunk 2020 handlar massor om ytan, men jag har för mig att det, som barn av 80-talets rollspel, har märkbara kreditpriser för allting, även sånt som spelare aldrig skulle skaffa om det inte var gratis, och allt har en speleffekt. Kanske har fått fel uppfattning där.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag snodde ursprungligen den här grejen från Mutant RYMD, tror jag. Orden "Krom" (kontra motsatsen "Skarv") hittade jag däremot på själv.

Och ja, det är pretty much sånt där jag tänkt mig. Bra exempel! Mina egna exempel var mer typ... Tja, tänk cybernetiska spindelben som har exakt samma funktion som vanliga ben. Eller ett par cybernetiska ögon som projicerar AR-grejer på samma sätt som ett par billiga AR-solglasögon.

"Evigt ung" var ett asbra exempel. Jag vet en hel del spel som har typ långsamt/snabbt åldrande som för/nackdelar man måste köpa. Och det finns aldrig någon reell anledning att inte köpa livstidsförkortning; det är gratis poäng eftersom rollpersoner sällan hänger med länge nog för att åldras. Och att köpa långsamt åldrande är pengar i sjön av samma anledning.

Så föga förvånande tycker jag att krom är en jättebra idé; vill man ha ett spel där cybertech-estetik är vanligt tycker jag det är helt rätt väg att gå.

Och jag tycker definitivt att du ska använda termen. =)

God45

#PrayersForBahakan
Cyberwear For A Leisure Age i Critical Miss Magazine är precis vad du vill ha :gremsmile:

De tre artiklarna finns här: 1 2 3

Exempel:

OurTalk

Contents MANUFACTURER'S BLURB

Share your innermost thoughts with that special someone. Share a private moment that none can overhear. In a crowded world create your own oasis of privacy.

With OurTalk, from Babel Technologies.

OurTalk offers a revolution in skill chip technology - a private language. Each set of OurTalk language chips offers a unique, computer created language that will never be replicated - and that's a guarantee.

Just plug in your OurTalk language chip and you can instantly talk a new language - which can only be understood by someone using an OurTalk chip from the SAME batch as yours*.

OurTalk sets are available in batches from two upwards (for pricing for batches of greater than 100 units call for pricing information).

* Note:- This assumes the speech is being heard by an unmodified human being. Advanced computer cryptography techniques may be able to decode a recording of OurTalk speech.

The Ability Indication Chip (The "Idiot" Chip)

Manufacturer's Blurb

The purpose of the Ability Indication Chip (the AIC) is to enable devices to automatically configure their interfaces to the ability of their users. The chip, which has the wearer's IQ encoded into it, can be implanted anywhere on the body. AIC aware systems automatically detect the chip (it passively reflects their transmissions at a range of up to two metres) and configure their user interfaces accordingly.

For example, an ATM (a "cash machine") might use a simplified spoken word interface for users with IQs of below 100.

Note:- Use of this chip is purely voluntary and is intended merely to help customers obtain the most efficient use of AIC aware systems. In no way is this device intended to stigmatise persons on the basis of intelligence.

Reviewer's Notes

This chip can have a number of hilarious consequences, especially where AIC wearers interact with non-AIC wearers.

An AIC aware device will simply read the nearest chip within six metres. So if you - who doesn't have an idiot chip - goes to use a cash machine, and a moron with an idiot chip queues up behind you, you're going to end up a bit confused. Because instead of the normal array of menu options, you might get a cartoon rabbit asking "would you like some money?" in a very slow voice.

Alternatively, some pranksters have adopted the practise of implanting idiot chips into unsuspecting people (often drunks) who then find themselves treated like a moron by every piece of equipment they attempt to use (phones, toasters, ATM, computers, TVs).

Max Raven

T12-kultist
Öh... Inbillade jag att det fanns ett inlägg om sex-fixerade moddar? :gremshocked:

Den här (NSFW) Saturday Morning Breakfast Cereal-strippen kom jag iaf att tänka på, och tänkte i mitt fall nämna att det finns en uppsjö av olika varianter som vi inte går in på. :gremsmile:

Oavsett vilket tror jag att en rätt stor mängd Krom kommer fokusera på utseende - att se bättre ut, att skilja sig från andra - i framtiden är nog 90% av befolkningen vad som betraktas som attraktiv, även de som försöker skilja sig genom att vara lite "udda". Och när alla är attraktiva - så är skönhet inte längre en skiljefaktor, socialt. :gremsmile: