Nekromanti Cyberrymd och cyberrymd

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag har läst och sett följande
Matrix
Johny Mnemonic
Tad Williams Otherland

Nu undrar jag de av er som är haj på SF. Vad kom före? Vad kan jag läsa/se som bygger upp den stämningen som finns i filmerna kontra boken.

Vilket var först, vilket skapade själva begreppet (alternativt vem) Cyberrymd?

Jag känner på mig att det finns något intressant att läsa vidare om detta. Hjälp mig att hitta det.

Krille

Super Moderator
Johnny Mnemonic bygger på novellen med samma namn i novellsamlingen Burning Chrome av William Gibson. Novellen ingår lite löst i en cykel som består av Neuromancer, Count Zero och Mona Lisa Overdrive, där Neuromancer var först. Neuromancer brukar anses vara den första "riktiga" cyberpunk-romanen, och den första romanen där en "riktig" cyberrymd förekommer.

Helt sant är det inte, emedan Phillip K Dick hade en massa mörka cyberpunkiga framtider redan innan Gibson, och både filmen Bladerunner (baserad på Dicks roman "Do androids dream of electric sheep?") och Tron har cyberpunkelement i dem - den förra i form av miljön med allt vad det innebär av kitsch-chiba, konstant regn, skyskrapor, artificiella intelligenser som spårar ur och onda megaföretag, och den senare i form av den första verkliga cyberrymden nånsin. Vad Gibson gjorde var emellertid att förena dessa två element och namnge cyberrymden som "cyberrymd", och så vart den sanna cyberpunken född.

Där fick du några bok- och filmtips som bonus, för övrigt.

Ulfgeir

Swashbuckler
Som en liten extra bonus kan ju nämnas att inom fältet Virtual Reality talas det ibland om cyberrymd, och de har då tagit namnet från Gibsons bok.

Andra tips:
Snowcrash av Neal Stephenson
Sedan har du en del del böcker till spelet Shadowrun (Cyberpunk med fantasyinslag)

/Ulfgeir

chrull

Stockholm Kartell
chrulls tips om cyberpunk

filmer att se:
(utan ordning)
* Bladerunner
* Matrix (första filmen räcker)
* Johnny Mnemonic
* Ghost in the shell

Böcker att läsa:
* Gibson, William - Neuromancer (och om du gillar den kan du fortsätta med Count Zero och Mona Lisa Overdrive, men jag skulle nog pröva lite andra böcker istället.
* Stephenson, Neal - Snow Crash
* Noon, Jeff - Vurt (och eventuellt pollen och nymphomation)
* Noon, Jeff - Automated Alice (den bästa cyberpunkbok som finns. Dessutom är det ju Alice i underlandet, så det är nog den bästa bok som finns...)
* Courtenay Grimwood, Jon - reMix
* Courtenay Grimwood, Jon - pashazade

Serier att läsa:
* Transmetropolitan
* The legend of great mother sarah (om det är någon som vet var jag kan få tag på mer av den här serien så säg till!)

Givetvis finns det mer, men nu har du så det räcker ett tag :gremsmile: