I tidigare cyberpunkspel tenderade ju cyberrymden att vara som någon slags plattformsspel med rutor och ett parallellt, kantigt VR-universum. I Neotech Edge har vi tagit ett annat grepp, just för att hackern inte ska leva ett liv vid sidan av där andra inte kan delta.
I spelvärlden kallas det "Lagren", eftersom stora delar av befolkningen har glasögon, linser eller andra skärmar som kan visa upp lager på verkligheten - det vill säga augmented reality. Det kallas även "virr" i slang. Att ha helvirr är att ha lager som täcker allt man ser och hör, med andra ord, full virtuell verklighet.
Men det visar sig att de flesta vill inte agera i en helt virtuell verklighet. Lagren är intelligenta och läggs ovanpå allt man ser. Tänk att ett lager är som en app på telefonen, de analyserar ständigt vad som upplevs av bäraren och projicerar information. Det kan finnas sociala lager för att se vem man pratar med, det finns lager för att reparera prylar, lager för nyheter, lager för taktisk info under strid, lager för att köpa både virtuellt och fysiskt, etc. Lager handlar oftast om det man kan se och höra, men kan "zooma" för att visa information kopplad till vad som helst i världen. Regelmässigt fungerar lager i stort sett som en expertis på en färdighet - ett lager blir en människas förlängda medvetande, och lagren är dessutom understödda av intelligenta agenter. Men det gör att lager är enkla att hantera istället för komplexa teknikmonster - man slår om man lyckas, och det går bättre om man har rätt lager, men om du inte kan göra det du ska alls så hjälper inte ett lager så mycket. Dock har vi en specialtärning som kallas "auto"-tärning för att markera detta. Auto-tärningen exploderar inte, så den möjliggör inte coola freak-resultat, istället ger den en stabil hög medel - precis som en maskin. Vill man stänga av auto så är allt upp till människan, men det kan också gå dåligt. Att förlita sig på auto-tärningar är frestande, men risken är också att man blir enklare att hacka.
Kombinera detta med att varje minsta pryl kör kod, och en hacker blir, för att använda en klyscha, en magiker. Dels för andra i spelvärlden - en hacker har en förmåga att ändra vad andra kan se (illusioner), styra fordon, lura sensorer, öppna dörrar, etc allt med en handvändning. Dels för spelgruppen - i bra magisystem så är magikern en del av gruppen och striderna och agerar, istället för att sitta vid sidan av, och att använda magi kan inte vara mer komplicerat än att slå för att slänga rätt spell. Däremot kan man bygga in mer komplexitet i hur man skaffar och bygger spells för att bli bättre och mäktigare. De bästa hackerna i Neotech motsvarar ärkemagiker som nästan blir omöjliga att ge sig på om man försöker använda modern teknik mot dem (enda knepet är att ge sig på dem helt offline - utan elektronik och lager).
Det finns ett annat kul spår med Lagren och det är ju att man börjar bryta upp vad verkligheten är - det finns crossovers mot Kult här någonstans