Nekromanti Cyberspace regler

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Jag ogillar bristen på beskrivningar och regler för cyberspace i N2 och har, lixom många andra enligt ripperdoc, t o m funderat på att börja skriva en modul.
Därför tänkte jag göra en öppen diskussion om hur folk vill ha reglerna för CyberSpace.
Det är många frågor som kan behöva besvaras, som t ex så tycker jag att den enkla lösningen att Cyberdäck och diskarna i N2 har i stort sätt oändlig lagringskapacitet är tråkigt då en del av charmen försvinner. När jag spelar Cowboy eller Kodare så _vill_ jag ha dröser med diskar drällandes (och som nu så skall bara hälften fungera :)). Frågan är bara vad man skall mäta storleken på program i? I terabyte eller göra som Neogames gjort med strömförbrukningen för Cybertech, d v s mäta storleken på program i enheter (det är en antydan till detta i utrustningslistorna i N2 där det står ett visst antal enheter efter varje typ av lagringsmedia).
En annan sak är hur avancerade regler man kan tänka sig, om man skall bygga upp däck med ett antal olika värden, som t ex reaktionsförmåga, hastighet, lagringskapacitet, beräkningshastighet osv..
Man bör ha med ett värde för reaktionsförmåga eller liknande då man på detta sätt gör skillnaden mellan att använda tangentbord och NMX-CP-interface blir mkt tydligare.

Sen kommer juh frågan hur däck skall vara uppbyggda? vilka delar man ska köpa för att bygga själv. förslagsvis;
Moderkort eller huvudkort
CPU
Grafikprocessorer (antingen flera eller bara en)
Kryptoprocessor
RAM (magnetiskt(behåller minnet även när strömmen slås av) och i sådana storlekar så att ROM inte behövs)
Nätverkskort

Det finns säkerligen massor med mer frågor som jag inte kommer på nu på rak arm, men som sagt jag lämnar ämnet för öppen diskussion.

/Henning
 

Lars

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
33
Location
Luleå
Jag har skrivit ett regel tillägg för Datorutrustning eftersom både jag och mina spelare tycker att det är rätt skoj med sådana menlösheter som löjligt kraftfulla datorer (mihihi *host*) Jag har det för att jag gjorde om reglerna till pdf format, och att dom ligger och skräpar någonstans på min hårddisk. Jag kan leta fram dom om intresse finns.

//Lars
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Helt klart!! Du är smart du.
Jag vill OXÅ ha nya regler till min hacker PackMan!!

Varför sätter vi inte ihop ett regelsystem med en gång. Delar upp uppgifter till alla som vill ha.
Annars kan jag ta fram ett system.
Jag kan tyvärr inte koppla upp mig så mycket numera... Pga att vi har en elöverkänslig person hemma här.

GÖR ETT NYTT SYSTEM!!!
jag sätter i alla fall igång med det nu med en gång... presenterar min upplaga av reglerna snart.


Smaffy är jag. blä.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Programmering

Själv tycker jag att programmeringsreglerna suger stort i n2... Det finns i
stort sett ingenting i dem som påminner om att skriva ett program.. Antingen
har den som skrivit reglerna ingen erfarenhet av programmering eller varit
lat och tänkt sig att programmeringen ändrat sig så mycket på 60 år...

WHaLe - Som ska skriva nya och mer realistiska regler...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Programmering

Den som skrivit det (Carl Johan) kan så det räcker om programmering, vad jag vet.

Det handlade snarast om enkla, följsamma regler. Det är nästan _meningen_ att de som vill ha något mer avancerat får göra egna regler. I den påtänkta (men inte mer) Cyberspacemodulen komemr det antagligen komma utbyggda regler, men hitta gärna på egna innan dess.

Sedan, vad säger att programmerare inte gjort det enklare för sig i framtiden? Ännu mer objekthantering och mycket mindre kodmanipulering.

/RipperDoc - inget äss på programmering är jag

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Programmering

jag håller med dig...de är väldigt orealistiska och hyffsat underliga men de är enkla, och det är väl vad NeoGames ville uppnå..

jag försöker samla ihop folk som har visioner om N2's CyberSpace och man skulle kanske kunna samordna ett projekt för regler och beskrivningar. Möjligtvis kan det bli till en egen modul i framtiden, men för och främt så vill vi ha bättre regler och bättre beskrivningar på miljön..

Jag funderar på att starta en maillista (eller om ripperdoc kan starta en via NoGo) för ett CyberSpace-projekt som innefattar regler och beskrivningar....
Hör av er till mig om ni är intresserade!

/Henning, confusion@whoever.com
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Programmering

Jag håller med dig om att det antagligen är mer objektorienterat i
framtiden, det har jag inte klagat på.
Det jag klagar på är att programmen blir dubbelt så stora (eller något i den
stilen) för vare nytt delprojekt, detta avskräcker ju bara folk från att
dela upp programmen i mindre delar...
Sen är det det faktumet att det det här med svårigheten för att skriva
program.. Det är inte speciellt svårt att skriva program, det tar bara tid
att läsa igenom alla böcker och referens manualer... Det finns inga regler
som säger att det är lättare att skriva ett program innom samma kategori som
man tidigare codat innom. Det är t.ex. mycket lättare för en
spelprogrammerare att skriva ett spel än för en programmerare som sitter och
skriver kod för t.ex. miniräknare...
Som krona på verket kan jag också klaga på att programmen blir gigantiskt
stora... Det är inte programm som tar stor plats utan musik och grafik!!!

WHaLe
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Jag gillade N1s Cyberspaceregler MYCKET bättre. Om någon skulle orka skriva om dem till att passa N2s färdighetsregler så tycker jag att halva arbetet till en ny bättre världsordning redan är klart :)
Men allvarligt talat, så tyckte jag att de gamla Cyberspacereglerna var riktigt bra, och börjar fundera på att försöka anpassa om de till N2 reglerna.
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Jag har tyvärr in Neotech 1 hemma, och minns knappt hur dess regler fungerade...
Dock minns jag att icke datorkunniga i min spelargrupp inte förstod dem, eller tyckte de var svåra att förstå sig på, och detta är väl något att undvika....

/Henning
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Re: Programmering

Sen är det det faktumet att det det här med svårigheten för att skriva
program.. Det är inte speciellt svårt att skriva program, det tar bara tid
att läsa igenom alla böcker och referens manualer...

Kolla in tabell N2-51 ökad eller minskad tidsåtgång
Den borde gälla även på programmering

Det finns inga regler som säger att det är lättare att skriva ett program innom samma kategori som
man tidigare codat innom. Det är t.ex. mycket lättare för en
spelprogrammerare att skriva ett spel än för en programmerare som sitter och
skriver kod för t.ex. miniräknare...

Inte ? borde inte specialisering räknas dit, en programmerare som programmerat några spel borde vara specialiserad på program /spel

Som krona på verket kan jag också klaga på att programmen blir gigantiskt
stora... Det är inte program som tar stor plats utan musik och grafik!!!

Måste hålla med dig där även om programmen har blivit större med åren (bland annat på grund av slöa programmerare )

Deminus som svarat på
WHaLe
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Programmering

Frågan är _vad_ man kodar i år 2059, om datorutveckling kommit så långt så datorerna kan "förstå" det mänskliga språket, vilket kanske medför i större program, men gör det väldigt mkt enklare att programmera. Man säger helt enkelt till dator, "jag vill att detta programmet skall göra si och så", och uppstår det några tvetydigheter (vilket det ofta gör när man använder vårt vardagliga språk) frågar datorn helt enkelt "programmeraren" att definiera lite mer exakt hur det skall göras..
Ett riktigt högnivåspråk så att säga....:)
Eller att man använder ett logiskt språk, för att programmera den, t e x Logo (ett språk som är strikt logiskt, inte innehåller tvetydigheter, och har fasta regler och är designat för att man skall kunna kommunicera med en dator med det) vilket gör det väldigt mkt enklare än idag.


/Henning - alltid teorier, aldrig fakta
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Programmering [OT]

Om du tittar så ser du att själva programmet (.exe filen) sällan är
speciellt stor =)

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Programmering

Angånde tabellen som minskar/ökar tidsåtgången så är det bara delvis en
lösning på problemet..

Specialiseringar är ingen bra lösning på problemet.. Låt oss säga att en
person har skrivit maskinnära kod hela sitt liv, och hunnit skaffa en 18
eller nåt i programmering, specialiserat mot hårdvara (?)... Han har aldrig
någonsin brytt sig om att lära sig grafikprogrammering eller liknande.
Däremot har en annan programmerare skrivit spel hela sitt liv och fått 16 i
programmering, specialierat mot spel.
Senare ska båda programmerarna tävla mot varandra i en programmeringstävling
där det gäller att skriva ett avancerat 3d spel så snabbt som möjligt.. Vem
har störst chans att vinna?? Hårdvaru programmeraren, som aldrig skrivit en
rad 3d kod i hela sitt liv...

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Programmering

Tyvärr kan jag inte svara på den frågan... Hoppas bara att det inte blir så =)

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Det är en fördel för sådana som inte är datorkunniga, men för oss som är
datorkunniga är det inte lika roligt...

WHaLe
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Re: Programmering

Jag läste en ganska underlig vision om hur programmering och företagande kommer att fungera i framtiden.

Historien stog som första kapitel till en Knowledge Management bok som läste under X-jobbstiden.

Det hela går ut på att små specialicerade program sk Agenter löser enskilda mycket enkla uppdrag. Det finns agenter för att finna information i cyberspace, för att skapa bankkonton på banker, kommunicera med andra (dvs informationsmäklare, inkl begr AI). Idén är att agenterna skall leva sitt eget liv i cyberspace och utföra uppdrag åt sin nuvarande uppdragsgivare (ägare). Agenten jobbar dygnet runt utan styrning från sin ägare, frutom initeringskommandon.

Den här historien handlade om en kille som hade en mysko dröm som han på morgonen utvecklade till en produkt mha sin dator samtidigt som han skickat ut agenter för att förhandla om lån och riskkapital med banker och andra finasiärer. Lagom när produkten var färdigdesignad på eftermiddagen så hade andra agenter förhandlat fram kontrakt med fabriker för tillverkning och pengar var draget från finansiärernas konton och de hade i sin tur fått sitt i form av aktier eller annat i killens bolag.

Ganska häftigt. Det finns massor med litteratur om agenter på nätet och på studentlitteraturshoppar.

Agenter är fresten vedertagen teknik och används redan idag, om än i begränsad skala och med begränsad funktionalitet. Den mest uppmärksammade Agentteknologin idag står IBM för. Det är en agent som finner information på nätet som du är intresserad av. Hur den fungerar är hemligstämplat och de säljer den 'svarta lådan' till andra bolag som använder agenten i grunden för olika konsument applikationer. Det finns ett företag i sverige som byggt ett gränssnitt mot den här agenten, jag nu tyvärr glömt vad de heter.

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Programmering

Heh...det har både fördelar och nackdelar med att använda vårt dagliga språk, fördelen är att det är enkelt och det är enkelt att öveblicka och hålla koll på stora komplexa program...
Dock är nackdelen att man mister viss kontroll över programmet och att programmen oftast blir större....

/Henning
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Programmering

Du har rätt, men sådana saker gäller nästan alla färdigheter, (framförallt Läsa/Skriva som blivit en allmän) och är för att slippa en enorm mängd färdigheter..
Enkelhet, snabbhet och lätt att använda är vad jag vill att ett rpg-system skall vara...sen lägger man till realism tills man märker att snabbheten och användarvänligheten börjar närma sig den punkt då det knakar i fogarna, och så använder man det systemet...:)

/Henning
 
Top