Hörapparater i verkligheten
Nu är visserligen mina uppgifter något outofdate. Men i det verkliga livet så kostade en korrekt (mer eller mindre korrekt då) hörrapparat ca 5 000 kronor och uppåt för ca fem år sedan. Samtidigt försåldes enklare apparater för femhundringen på postorder...
Min mors patienter fick betala 300 spänn för utprovningen och propptillverkning och fick då en apparat per öra utan vidare kostnad... landstinget stod för apparatens kostnad, iofs var apparaten lånegods som skulle återlämnas till hörcentralen när patienten avlidit eller liknande. Hm, för min del tycker jag det är fusk, en annan som har synproblem får minsann punga ut dyra pengar till bågar... Nåja.
Vad som gäller vid utprovning av hörapparat är ju en lång historia. Till att börja med hörseltest, därefter avgjutning av hörselgången, inprovning av apparat och lite småutbildning av patienten. Det är den enkla biten. Inställningen av apparaten görs efter hörselkurvan, tidigare gjordes det manuellt på små vred på apparaten, nu görs det i det närmaste automagiskt efter hörselmätningen (som förr var ett jippo med tut i öronen och patienten fick manuellt "besvara" att hon/han hörde dem och numera görs via någon form av mätning som jag inte förstår mig på... fortfarande med tut i öronen... men utan patientens eget inlägg... jaja). I vilket fall som helst så är aldrig en hörselskada jämn över hela spektrumet... du kan ha en dipp i bas, diskant eller lite över hela allt... men den är aldrig jämnt fördelad. Varje hörapparat förstärker lite över hela linjen men är oftast kraftfullare på endera bas eller diskant (enkelt sett). Det innebär att du ställer in eländet efter patientens hörselnedsättning... Haken är att skojjiga ljud som nycklar på bord och annat fortfarande kan komma att förstärkas även när de inte behövs och att patienten oftast vant sig vid den ljudbild han/hon upplever och olika ljud kan därför vara oerhört obehagliga. Ungefär som när du och jag som normalhörande blir visslade i örat eller liknande.
Redan idag kan man operera in hörapparater som ersätter delar av örats funktion. Det finns ju hörselskador som uppkommer genom att trumhinnan förstörs helt och hållet, hammaren, städet och stigbygeln förbenas och växer ihop, utöver den allra vanligaste hörselskadan som innebär att de små sinneshåren i snäckan förstörs (tex. vid hög musik eller buller). Men en del av dessa skador kan räddas genom en hörapparat som leder ljudet via skallbenet (förenklat sett)...
För att nu komma till ämnet. Hörapparater som är enkla sk. huvudburna är förmodligen den enklaste åtgjärden även i Neotech. Det skulle inte förvåna mig om dessa är små som tusan och kan hämtas ut i någon automat som gör mätning och allt direkt.
Vad det gäller de cybernetiiska rackarna så är det fortfarande ett kirurgiskt ingrepp som ska till. I vår verklighet vet jag inte vad de operationerna kostar, men jag är inte förvånad om det rör sig om 100 000-tals kronor... Själva apparaten kanske inte borde kosta så himlans mycket... men operationen....