Hej, jag gör ett rollspel med namnet CyberTech, jag har gjort mer än det här, men detta är inledningen, vad tycker ni?
Vad är ett rollspel?
Som mycket annat, så undrar man kanske vad rollspel är? Rollspel är vanligtvis när man samlas en grupp på ungefär 5-6 personer. En är spelledare (SL) och har makten över spelet, det är han som berättar äventyret för spelarna, spelarna har sina egna karaktärer som de gjort med hjälp av olika regelsystem (beroende på vilket rollspel). SLs främsta uppgift är att se till att spelarna har det kul och se till att man aldrig tröttnar på att höra SL prata, det kan vara svårt. Men vi kör ett par exempel så kan ordet rollspel vara lättare att förstå:
Logan har 15 i styrka, han ska lyfta upp ett stort bord. Han måste slå mot sin styrka med 1T20 (En tärning med 20-sidor). För att lyckas ska han slå under 15 (eftersom hans styrka var det). Han slår och får en 7. Logan lyckades alltså lyfta bordet.
Spelledaren kan också lägga dit att han får minus på det, bordet kanske är för stort, så han har 14 i styrka just då han ska lyfta bordet. Han slår men får 15, Logan misslyckas.
CyberTech – tärningsystem!
Nu ska vi gå igenom mer specifikt för detta rollspel, vi ska lära oss själva tärningsystemet. I detta spel så använder man alla sorters tärningar, men när man ska slå för att lyckas med något så använder man 1T20. Eftersom man har ett visst värde i en färdighet, exempelvis 15 i Automatvapen så slår man 1T20 och försöka slå under värdet. Sedan när man slår skadan för vapnet, som i detta fall kanske är en Mp5 navy, så slår man en annan tärning. En Mp5 Navy gör 3T6 i skada vilket gör att vi slår tre sexsidiga tärning för att se hur mycket skada personen i fråga har.
SL kan givetvis bestämma att man får vissa minus på färdigheterna beroende på olika lägen. Vi säger att Kell Darklighter ligger ner på marken, han ska skjuta en stående Kaossoldat. Kell har 15 i färdigheten Pistol. Eftersom han ligger ner får han –5 på färdigheten Pistol, det innebär alltså att Kell Darklighter nu bara har 10 i Pistol, just den rundan tills han ställt sig upp. Slår du en 20:a så får du slå på fummeltabellen. Slår du under 5 på tärningen så kallas det för en SÄR(skild) träff. Då får man en erfarenhetspoäng, en gång om dagen. Dessutom så är det full skada som vapnet kan göra men rustning skyddar. Slår man däremot en 1:a så är det ett perfekt slag och då är det 1T4 erfarenhetspoäng, en gång om dagen. Dessutom ger det full skada och ingen rustning skyddar (så länge den inte har en specialregel för det).
Initiativ, vilket avgör vem som ska börja göra något annan under en strid slås med hjälp av 1T10 plus eventuella initiativbonus från personen och vapnet, minus kan också förekomma.
Det finns förstås tillfällen då SL får bestämma minus respektive plus.
Vad är ett rollspel?
Som mycket annat, så undrar man kanske vad rollspel är? Rollspel är vanligtvis när man samlas en grupp på ungefär 5-6 personer. En är spelledare (SL) och har makten över spelet, det är han som berättar äventyret för spelarna, spelarna har sina egna karaktärer som de gjort med hjälp av olika regelsystem (beroende på vilket rollspel). SLs främsta uppgift är att se till att spelarna har det kul och se till att man aldrig tröttnar på att höra SL prata, det kan vara svårt. Men vi kör ett par exempel så kan ordet rollspel vara lättare att förstå:
Logan har 15 i styrka, han ska lyfta upp ett stort bord. Han måste slå mot sin styrka med 1T20 (En tärning med 20-sidor). För att lyckas ska han slå under 15 (eftersom hans styrka var det). Han slår och får en 7. Logan lyckades alltså lyfta bordet.
Spelledaren kan också lägga dit att han får minus på det, bordet kanske är för stort, så han har 14 i styrka just då han ska lyfta bordet. Han slår men får 15, Logan misslyckas.
CyberTech – tärningsystem!
Nu ska vi gå igenom mer specifikt för detta rollspel, vi ska lära oss själva tärningsystemet. I detta spel så använder man alla sorters tärningar, men när man ska slå för att lyckas med något så använder man 1T20. Eftersom man har ett visst värde i en färdighet, exempelvis 15 i Automatvapen så slår man 1T20 och försöka slå under värdet. Sedan när man slår skadan för vapnet, som i detta fall kanske är en Mp5 navy, så slår man en annan tärning. En Mp5 Navy gör 3T6 i skada vilket gör att vi slår tre sexsidiga tärning för att se hur mycket skada personen i fråga har.
SL kan givetvis bestämma att man får vissa minus på färdigheterna beroende på olika lägen. Vi säger att Kell Darklighter ligger ner på marken, han ska skjuta en stående Kaossoldat. Kell har 15 i färdigheten Pistol. Eftersom han ligger ner får han –5 på färdigheten Pistol, det innebär alltså att Kell Darklighter nu bara har 10 i Pistol, just den rundan tills han ställt sig upp. Slår du en 20:a så får du slå på fummeltabellen. Slår du under 5 på tärningen så kallas det för en SÄR(skild) träff. Då får man en erfarenhetspoäng, en gång om dagen. Dessutom så är det full skada som vapnet kan göra men rustning skyddar. Slår man däremot en 1:a så är det ett perfekt slag och då är det 1T4 erfarenhetspoäng, en gång om dagen. Dessutom ger det full skada och ingen rustning skyddar (så länge den inte har en specialregel för det).
Initiativ, vilket avgör vem som ska börja göra något annan under en strid slås med hjälp av 1T10 plus eventuella initiativbonus från personen och vapnet, minus kan också förekomma.
Det finns förstås tillfällen då SL får bestämma minus respektive plus.