Nekromanti Cybertech

PAX

Jordisk Äventyrare
Så börjar vi om ett inlägg som i sin linda slutade någonstans i ett svart hål i cyberrymden...

Har en tid funderat på att återvända till cybertechen och skapa en kampanj i den självklara dystopiska cyberpunkvärlden. Inslag från de kända rollspelverken, filmerna och böckerna. Men det kräver sin fundering. Vad är egentligen kul med en sådan värld spelmässigt? Vad gör man? Vad gör dina rollpersoner? Vad vill spelarna spela för rollpersoner? Tar gärna emot förslag på kampanjvinklar, äventyrsidéer. Uppslag för rollpersoner. Vilka antagonister är intressanta?

Vad skulle du vilja ha ut av en cybertechkampanj?

Hit Me!

Jocke

Man med skägg
Jag vill spela barrios, rännstenspunkare, utslagna tidigare superhackers som fått 80% av sitt nervsystem bränt under en storslagen körning som gick åt helvete, mirrors edge kurirer, den billigare sortens livvakter med kroppen fylld av gammal skräptech. I någon slags kamp mot samhället (som bara är dåligt) och megaföretagen (som är på väg att ta över efter samhället och är, föga förvånande, ännu sämre).

Tillsammans åker gruppen runt och:
Blir beskjutna av automateld.
Tar framtidsdroger.
Använder nån slags svart låda som kopplas till en cyberprotes för att bli dubbelt så stark/snabb/smart - men bara en kort stund, sen blir kroppsdelen obrukbar.
Hackar grejer, typ motståndarnas vapen, trafikljus, köttrymdspop-ups etc.
Bär läderkläder.
Spränger saker.
Smyger sig förbi ett hypermodernt larmsystem.
Blir jagade av överkompetenta företagssoldater.
Åker ut i rymden, vilket är lite som att åka till ett getto?( som i neuromacer)

Och så får jag slå på min slumptabell!
https://www.rollspel.nu/threads/69914

PAX

Jordisk Äventyrare
Gamla nervvrak som utgångspunkt för en kampanj skulle ju kunna funka. Speciellt då jag gillar att spela med erfarna rollpersoner. Den gamle cyberhackern som tar sig an en värld, vilken har förändrats under ett antal år av frånvaro. Klassiskt men kul.

Jag hade tänkt använda mig av solsystemet som spelbar värld. Någonstans i gränslandet mellan hard sci-fi och modellen för Aliensfilmerna.

Mogger

Hipsteranka
Jag vill spela en socialt dysfunktionell och fysiskt handikappad neurotech-förstärkt hacker som upplever världen genom sin holoavatar som tack vare augmented reality-tekonolgin i princip funkar som en vanlig människa. Eller, ser ut som vanlig människa åtminstone.

Kampanjen handlar om hackerns meningslösa kamp mot företagen som tagit allt ifrån hen.

Ingredienser:
  • Yakuza
  • Nudlar
  • Kärlek
  • A.I.
  • Nihilism
  • Och allt det där som Jocke skrev

PAX

Jordisk Äventyrare
Måns;n134066 said:
Jag vill spela en socialt dysfunktionell och fysiskt handikappad neurotech-förstärkt hacker som upplever världen genom sin holoavatar som tack vare augmented reality-tekonolgin i princip funkar som en vanlig människa. Eller, ser ut som vanlig människa åtminstone.

Kampanjen handlar om hackerns meningslösa kamp mot företagen som tagit allt ifrån hen.

Ingredienser:
  • Yakuza
  • Nudlar
  • Kärlek
  • A.I.
  • Nihilism
  • Och allt det där som Jocke skrev

Hur påverkar en holoavatar sin omgivning rent fysiskt? Eller snackar vi "fjärrstyrda" androidkroppar?

Hur "frammanas" holoavataren?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
PAX;n134067 said:
Hur påverkar en holoavatar sin omgivning rent fysiskt? Eller snackar vi "fjärrstyrda" androidkroppar?
Well, i en tillräckligt tekniskt avancerad och uppkopplad omgivning skulle ju ett holograms rörelser kunna omsättas till digitala kommandon.

Hologrammet går fram till kodlåset och "trycker" på knapparna. Det finns ingen fysisk påverkan i det här men gesten omsätts i ett kommando som sänds till kodlåset via uppkopplingen som matar in koden.

Mogger

Hipsteranka
Rymdhamster;n134070 said:
Well, i en tillräckligt tekniskt avancerad och uppkopplad omgivning skulle ju ett holograms rörelser kunna omsättas till digitala kommandon.

Hologrammet går fram till kodlåset och "trycker" på knapparna. Det finns ingen fysisk påverkan i det här men gesten omsätts i ett kommando som sänds till kodlåset via uppkopplingen som matar in koden.
Ja, precis. Och med tanke på att de flesta prylar kommer att vara smarta år 2059 så gäller de ju även mer vardagliga saker. Eftersom 97.6% av befolkningen har något form av AR-stöd (enligt Asia Today) så ser man inte skillnad på holoavataren och en fysisk individ. Dessutom har de flesta massor av AR-kosmetika så det är inte så konstigt om man ser lite digital ut. Men de flesta varken ser någon skillnad eller bryr sig.

PAX

Jordisk Äventyrare
Men hur frammanas holoavataren och dess rörlighet i den fysiska världen?

terje

xenomorf mystiker
PAX;n134081 said:
Men hur frammanas holoavataren och dess rörlighet i den fysiska världen?
Den är inte ett hologram, det handlar om augmented reality dvs att folk ser den vanliga världen men med ett vr-filter över det hela. De har glasögon, linser eller implantat som är uppkopplade och som visar rollpersonens avatar som om hen var där i rummet med dem.

PAX

Jordisk Äventyrare
terje;n134088 said:
Den är inte ett hologram, det handlar om augmented reality dvs att folk ser den vanliga världen men med ett vr-filter över det hela. De har glasögon, linser eller implantat som är uppkopplade och som visar rollpersonens avatar som om hen var där i rummet med dem.

Så det finns ingen interaktion i den verkliga världen? Allt sker i en VR värld? Blir lite knepigt att styra upp rollspelsmässigt.

Eller avser du att de flesta går omkring med VR-glasögon för att se en förskönad verklig värld?

Verkar som vi pratar om två olika saker här. Hologram styrda av piloter (jmfr dagens drönare) samt VR-filter som brukas i realtid.

Mogger

Hipsteranka
Augmented Reality. Blev kanske förvirrande att kalla det för holoavatar men jag tyckte att det lät coolt. Funkar precis som Terje beskrev det.

Det blir ju typ som att spela en hacker med skillnaden att hen kan vara med hela tiden i samma "verklighet".

Jag ser inga spelmässiga hinder.

PAX

Jordisk Äventyrare
Så vad peakar i en kampanj? Centrerar kampanjen. Vilka antagonister och nemesis skall finnas?

terje

xenomorf mystiker
PAX;n134089 said:
Eller avser du att de flesta går omkring med VR-glasögon för att se en förskönad verklig värld?
Ja precis så. Plus det att så gott som exakt alla föremål och maskiner är "smarta" och uppkopplade. Så rollpersonen kan inte bara ses av och kommunicera med folk, hen kan också påverka saker i sin omgivning.

Genesis

Ni dés ni maître
Det bästa spelet för att spela cyberpunk är ju såklart Remember Tomorrow. När vi spelade det hade vi:

* En kvinna som fått sina minnen stulna och vars ansikte är sönderbränt, som letar efter sina ursprungsminnen och efter de som är ansvariga för vad som nu har hänt henne.
* En AI-android (den första) som rymt från korporationen som äger henne och som försöker att påverka mediaopinionen till att ge henne rättigheter, samt nedgöra korporationen som skapat henne.
* Programmeraren som skapat tidigare nämnda AI-android och som har hennes (tvilling-)syster i sin fickdator och försöker att hitta ett sätt att ladda upp denna AI i en mänsklig hjärna för att göra henne till en verklig människa (samtidigt som han kämpar mot korporationen som försöker att hitta honom och ta tillbaka hans/deras forskning, både från hans datorer och från hans hjärna).

Förutom detta naturligtvis även ett antal korporationer, opålitliga fixers och ett militant gatugäng som alla gjorde livet surt för rollpersonerna och med vilka man kunde sluta avtal som man alltid kom att ångra.

chrull

Stockholm Kartell
Jag vill spela cyberpunk där rollpersonerna börjar som nobodies/utbrända somebodies som numera är nobodies som hamnar i clinch med rik företagare/politiker som de försöker stoppa genom att offentliggöra personens onda planer. En eller flera AIs är inblandade.

Jag vill att det peakar med ett lovecraftianskt reveal om att inte bra är rollpersonernas agerande meingslöst, hela mänskligheten är antagligen meningslös och är numera bara verktyg i händerna på ett AI-nätverk/Supergud/Aliens/All of the above. Revealen sker i rymden.

Det äts givetvis nudlar, klonat kött och det tas en hel del droger (som regelmässigt hanteras som Spellburn från DCC).

PAX

Jordisk Äventyrare
chrull;n134109 said:
Det äts givetvis nudlar, klonat kött och det tas en hel del droger (som regelmässigt hanteras som Spellburn från DCC).
Hatar förkortningar jag inte känner igen... :mad:

PAX

Jordisk Äventyrare
Genesis;n134106 said:
Det bästa spelet för att spela cyberpunk är ju såklart Remember Tomorrow. När vi spelade det hade vi:

* En kvinna som fått sina minnen stulna och vars ansikte är sönderbränt, som letar efter sina ursprungsminnen och efter de som är ansvariga för vad som nu har hänt henne.
* En AI-android (den första) som rymt från korporationen som äger henne och som försöker att påverka mediaopinionen till att ge henne rättigheter, samt nedgöra korporationen som skapat henne.
* Programmeraren som skapat tidigare nämnda AI-android och som har hennes (tvilling-)syster i sin fickdator och försöker att hitta ett sätt att ladda upp denna AI i en mänsklig hjärna för att göra henne till en verklig människa (samtidigt som han kämpar mot korporationen som försöker att hitta honom och ta tillbaka hans/deras forskning, både från hans datorer och från hans hjärna).

Förutom detta naturligtvis även ett antal korporationer, opålitliga fixers och ett militant gatugäng som alla gjorde livet surt för rollpersonerna och med vilka man kunde sluta avtal som man alltid kom att ångra.

Remember Tomorrow kände jag inte till. Vad jag förstår ligger det nära den ursprungliga cyberpunken. Intressant.

Koncepten för rollpersonerna kan säkert användas.

PAX

Jordisk Äventyrare
Var ett tag sen man plöjde William Gibsons klassiska böcker. Tänkte rota fram dem igen. Men vad mer kan vara intressant att läsa i samma anda?