Nekromanti Cybertech

krank

Går ondskans ärenden
PAX;n134146 said:
Var ett tag sen man plöjde William Gibsons klassiska böcker. Tänkte rota fram dem igen. Men vad mer kan vara intressant att läsa i samma anda?

Jag tänker att novellsamlingen Mirrorshades borde vara obligatorisk läsning för alla som gillar cyberpunk. Väldigt intressant och bred samling som visar på många olika perspektiv på genren.

Paal

Imaginär fantast
PAX;n134146 said:
Var ett tag sen man plöjde William Gibsons klassiska böcker. Tänkte rota fram dem igen. Men vad mer kan vara intressant att läsa i samma anda?
Läs allt av Gibson.

Richard Morgan!
Takeshi Kovacs trilogin;
Altered Carbon, Broken Angels, Woken Furies.
Och hans Black Man.

Neal Stephensons Snow Crash!

Läs sen allt till rollspelet Eclipse Phase och sålla bort litegrann så har du allt du behöver :)

Edit: Shadowrun är ju extremt mycket Cyberpunk trots sina fantasydelar. Man kan nog sno mycket därifrån.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
PAX;n134089 said:
Eller avser du att de flesta går omkring med VR-glasögon för att se en förskönad verklig värld?
Jag rekomenderar grundpremissen för Syndicate (i synnerhet syndicate wars där det framgår väldigt tydligt i öppningssekvensen) där typ alla har inopererade chip i skallen (standardförfarande för nyfödda/nyanstälda) som har samma effekt som VR-glasögon med inbyggt försköningsfilter.

chrull

Stockholm Kartell
PAX;n134141 said:
Hatar förkortningar jag inte känner igen... :mad:

DCC=Dungeon Crawl Classics.
Spellburn är namnet på mekaniken där spellcasters boostar sitt spell-slag genom att tillfälligt offra poäng från sina fysiska grundegenskaper. Fluff-mässigt kan det gå till så att magikern karvar in magiska symboler i sina armar med kniv och regelmässigt betyder det att varje poäng grundegenskap som offras ger dig +1 på tärningsslaget att kasta spellen. Sen får man tillbaka 1 poäng bränd grundegenskap per dag man vilar.

Det (och den liknande luck-förmågan i samma spel) är den första mekaniken jag gillar som både spelare och spelledare av typen offra/riskera något för att få en liten fördel.

PAX

Jordisk Äventyrare
Paal;n134153 said:

Läs allt av Gibson.

Richard Morgan!
Takeshi Kovacs trilogin;
Altered Carbon, Broken Angels, Woken Furies.
Och hans Black Man.

Neal Stephensons Snow Crash!

Läs sen allt till rollspelet Eclipse Phase och sålla bort litegrann så har du allt du behöver :)

Edit: Shadowrun är ju extremt mycket Cyberpunk trots sina fantasydelar. Man kan nog sno mycket därifrån.

Jag har redan börjat titta lite på Eclipse Phase. Tycker dock att det fokuserar för mycket på transhumanismen, vilket inte är riktigt den cyberpunkstil jag vill spela (och spelarna ifråga också).

Jocke

Man med skägg
Det viktigaste är att för nya framtidstankar inte får vara för tongivande. Även om internet finns överallt och alla har det på/i sig hela tiden så är det inte det som är grejen, grejen är 80 och 90 tals framtid. Och nudlar, tydligen.