Re: Avsaknad av regler
Jag ser det inte som att det saknas regler, möjligtvis kunde de vara mer detaljerade.
En EMP-våg förstör sonika elektronik som inte klarar av "chockslaget". All cybernetik är att räkna som elektronik som är känslig för EMP, och har således ett chockvärde på 10. Sedan kan man prismodifiera och i runda slängar dubbla priset för höjd tålighet och fyrdubbla priset för att EMP-skydda (vilket ju fortfarande knapapst garanterar skydd...även om det finns helt garanterande skydd också).
Då kan man ju fråga sig varför det skall kosta så extremt mycket att EMP-förstärka viss cybernetik (som ex. biomonitor som redan är mycket dyrt). Då kan man komma undan med att köpa EMP-skyddad cyberhud som täcker hela kroppen. Har man mycket eller extremt dyr cybernetik borde man tjäna på det, förutsatt att man är beredd att byta ut sin naturliga hud. EMP-skyddad hud kanske har samma värden som C-skyddad hud.
Går EMP-vågen trots allt igenom så är, tyvärr, cybernetiken rejält förstörd. I sådana här sammanhang är det väldigt sällan billigare att reparera än att köpa nytt, om det inte handlar om stora volymer (alltså inget att överväga om man drabbats i sin ensamhet
). Betänk att en del cybertech är snudd på livsviktig för att kunna fungera. Visst, jag kan inte tänka mig att man dör rakt av oavsett vilken cybernetisk pryl som går sönder, men ryker exempelvis cerebralinterfacet är risken förmodligen stor för både hjärnskada och om inte annat kommer man att vara som en grönsak den närmsta tiden efter utslagningen (med tanke på de långa tidsrymder som krävs för att träna in användningen av interfacet).
Så alla cybergalningar därute, akta er för EMP-granaterna. Det är inte för inte som cyberpsykosrotelns viktigaste vapen är en Interdynamics Psyche-Div störpulshandgranat.
/RipperDoc