Nekromanti Cyclopean

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vad betyder egentligen adjektivet "cyclopean", som man brukar stöta på i Lovecraft-noveller och liknande litteratur?

Ordet finns inte i SAOL, så jag misstänker att det inte har någon betydelse på svenska. På wikipedia hittar jag bara det här, och det känns inte som att det är vad Lovecraft menar när han beskriver någon askonstig stad byggd av utomverkliga fasor.

Eller?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jo, jag misstänker att det är just det Lovecraft menar. Kyklopiska (för att ta till en försvenskning) murverk är ju något som hör till uråldriga, mystiska civilisationer i stil med minoer, mayaindianer och liknande, så det är inte så konstigt att Lovecraft använde det för än mer uråldriga konstruktioner.

Vitulv

Svarte faraonen said:
Jo, jag misstänker att det är just det Lovecraft menar. Kyklopiska (för att ta till en försvenskning) murverk är ju något som hör till uråldriga, mystiska civilisationer i stil med minoer, mayaindianer och liknande, så det är inte så konstigt att Lovecraft använde det för än mer uråldriga konstruktioner.
Tja, kanske det, fast jag har alltid tolkat "cyclopean" som "gigantiskt, uråldrigt, omänskligt, utomjordiskt", typ. Dock aldrig som "minoiskt".

Vitulv

Smrtihara said:
Antingen en tokstor, massiv struktur..

eller:

Cyclopean Masonry på wikipedia.

Vilket av de två det menas i en Lovecraft-novell är nog svårt att säga utan att känna till texten.
Såg du att jag hade länkat till wikipedia-artikeln i trådstarten, och att jag inte var helt nöjd med den förklaringen av ordet?

Smrtihara

Warrior
Nepp, jag missade det, jag läste det utan att läsa. Jag såga bara wiki-länk och läste "cyklopean", utan att registrera "masonry".

Men, jag vidhåller att det troligtvis handlar om antingen ett arkitektoniskt uttryck eller definitionen stor, massiv struktur.

Det blir lite halvt utan texten i fråga. Jag vet liksom inte ens om författaren använder ordet rätt, och inte bara menar något annat.

Vimes

Sillkung
Såhär äre!

Lovecraft var ju, som alla vet, en arkitekturnörd och därtill fascinerad av förhistoriska kulturer, så helt säkert hade han koll på att "cyclopean" var en term innom området.

Menar han det då? Ja, det handlar ju inte om en vetenskaplig uppsats som Vitulv refererar här. Utan ett skönlitterärt verk, så jag svarar: klart han menar att den här stadens byggnadesverk har en arkitektonisk stil åt det här hållet, men givetvis är han medveten om vilka konnotationer ordet har. Det spinner vidare mot cykolper, monster, omänsklighet, uråldrighet etc. Det är frikkin skönlitteratur, ord betyder inte bara en sak och that's it. De skapar stämningar, ger associationer och har bibetydelser.