Nekromanti [Cydonia] Is the dark side stronger? (SW-mod)

Max Raven

T12-kultist
Re: Tankar om kraften + metafysik

Blasphemy said:
Det låter coolt tycker jag. Men finns det några nackdelar av att använda den mörka sidan av kraften?
Tja, rent socialt är ju dark side ett stort no-no - en dark jedi ska omvändas eller (hellre) dö.

Sen är ju förstås vissa RP som vissa RP är. Det är bara det att den här gången kommer SL ha en klar motivation varför folk behandlar dem som om de vore pestsmittade. :gremwink:

Utöver det har jag inget just nu. Lekt med tanken att man skulle bli tvungen att handla "ondskefullt" i framtiden vid valfritt tillfälle, kanske innan man kunde använda den mörka sidan igen. Hm.

Fick en idé. För varje gång man kallar på den mörka sidan så får man dra ur en "dark side"-lek. På dem står en viss handling, typ "skada en allierad", "döda en besegrad fiende", "bryt ett löfte", etc. Generella saker, inte "chaotic stupid", medan sådant som passar den 'mörka sidan'. Kanske som krav för att använda den mörka sidan igen, kanske något som sänker hur effektiv Dark Side-boosten är. Givetvis ska de vara genomförbara. Hm, och om man inte vill göra dem så försvinner de efter ett par sessioner, kanske?

Möjligen lite problematiskt att genomföra. Men det kändes som en intressant tanke.

Max Raven

T12-kultist

Ska tillägga att jag är lite kluven själv. Jag är mycket inne på kranks linje - Dark Side kräver att man handlar emotionellt för att bli starkare i den, Light Side kräver bara exp. Den dynamiken i sig känns som att den är rätt solid och borde fungera bra.

Är lite "morot morot morot"-tänk.

(Fast någon form av "öde"-kort med handlingar man 'borde göra' känns lite coolt det med. Men det är för att jag gillar tanken på ett Star Wars-universum där ödet spelar roll. Att sedan Dark Side skulle vara dess väktare är mer intressant. :gremsmile: )

Blasphemy

Swashbuckler

Fick en idé. För varje gång man kallar på den mörka sidan så får man dra ur en "dark side"-lek. På dem står en viss handling, typ "skada en allierad", "döda en besegrad fiende", "bryt ett löfte", etc. Generella saker, inte "chaotic stupid", medan sådant som passar den 'mörka sidan'. Kanske som krav för att använda den mörka sidan igen, kanske något som sänker hur effektiv Dark Side-boosten är. Givetvis ska de vara genomförbara. Hm, och om man inte vill göra dem så försvinner de efter ett par sessioner, kanske?
Även om jag tycker det låter kul så vet jag inte om det känns så himla bra. Då blir man ju just lite av "chaotic stupid" eftersom man handlar efter sina känslor.

Jag tror att man skall börja med att finna rollpersonernas svaghet/svagheter.

Dvs: Lukes hängivenhet för sina vänner. Darth Vader är hans far. Anakins ovilja att förlora de han älskar och så vidare.

Det är ju det här som den mörka sidan kommer angripa. Det är ju vid dessa "svagheter" som också gör rollpersonerna intressanta.

Tyr

Hero
Blasphemy said:
Anledningen till att man inte kan tappa rank (hade tankar på detta tidigare) var att för varje rank så får man större och störe insikt i kraften. Det kändes då konstigt att genom att bryta mot sin "kodex" så tappar man den insikten. Men jag vet inte... kanske hade det varit en lösning.
Mmm, jag kan hålla med om det inte känns så intuitivt. Vad sägs om att ifall man bryter mot sin kod så hamnar kraften i obalans, vilket leder till en temporär nackdel. Nackdelens natur och varaktighet skulle kunna bero på skillnaden medan ens rang och "regeln" man bröt mot. Så en rang 10 som bryter mot en rang 9 är inte lika allvarlig som en rang 7 som bryter mot en rang 3.

Lupus Maximus

Tekniker

Det är en sak som stör mig lite med dark side = emotionell. Palpatine ger mer intryck av att vara rätt kall och beräknande. I episod 1-3 kan man förklara det med att han döljer sina känslostormar under en spelad yta. Men han ger samma intryck i episod 6.

Max Raven

T12-kultist
  • Alla kan använda Force (man kanaliserar den intuitivt, alt leds av den), dock kan inte alla köpa Force Powers (förbehållet Force users) - "May the Force be with you."
  • Force får man i början av varje dag (och/eller session). Du har alltså ett "batteri" som du kan fylla på m h a Drivkrafter eller Dark Side. Hur mycket du får baserar sig på din starkaste Force trait: Light Side eller Dark Side. (Anledningen här är att det inte blir tjafs om när man bör få Force automatiskt, och att Force är ganska bra men absolut inte nödvändigt - samt att även Jedi ska motiveras att använda sig av Drivkrafter, även om de är mindre nödvändiga för dem)
  • Fortfarande osäker på om andra än Jedis ska kunna få mer än 1 från Light/Dark side, och använda den dynamiken. Tänkte att möjligen kan man ha ett neutralt "Force" trait för dessa, som kan höjas med erf. (Som kan ändras till Light eller Dark Side rakt av om de blir aktiva Force Users senare)
  • När RP kanaliserar Dark Side får den 1 Force.
  • Varje session man kanaliserar Dark Side gör man en markering. Efter ett visst antal markeringar når man en ny nivå i Dark Side, som fungerar som den (tränade) Light Side i övrigt.